Jump to content

Mercruiser 1.7 dti, Wastegate ventil: Hvordan sjekke det?


Fanafjord

Recommended Posts

Har lest alle skrekkhistorier rundt wastegateventilen på denne motoren. Har også funnet den i min motor. Jeg har noen spørsmål:

 

1. Hvordan sjekker man om den er i orden? Kan man bevege den med aktuatorstång festet eller bør den løsnes? Jeg prøved forsiktig å bevege den med avlsått motor men ingentig skjedde. Er det ok?

 

2. Hvor oppstår feilen når den først oppstår: I selve ventilien eller aktuator?

 

3. Hva smøremiddel bør man bruke og hvor putter man det?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

http://www.pro.facom.fr/CatalogueGeneral/Catalogue/PAG-CAT-05.aspx

Med en slik pumpe el.l. pumper du trykk i wastegate klokka. Ved oppgitt trykk skal det være lett å bevege armen som staget er festet i. Armen vrir en aksel inn i turbinhuset som åpner en klaff. Treghet er ikke akseptabelt. Har du ikke en pumpe tilgjengelig må du overvinne fjæra i klokka og da er det vanskelig å kjenne. Problemet er at denne typen wastegateventil ikke tåler sjøluft. Den ruster fast og da brenner du stempler. Du kan ikke løse dette med noen smørespray, Temperaturen her er mange hundre grader og både aksel og hus er begge av stål som ruster. Akselen må ut og pusses fri for rust.

Link to post
Share on other sites

Inn på turbo sitter det en arm hvor staget fra styreklokka er koblet til. Dette er holdt sammen av en E-skive. Kommer du til og får tatt av denne skal du kunne bevege armen til wastegate ganske lett.

Leddet er i venstre ende av S-formede staget i forgrunn på bildet.

 

 

Link til bilder:

http://www.rib.net/f...11&d=1179358529

http://www.rib.net/forum/attachment.php?attachmentid=26921&d=1179394319

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for gode tips! Var ned i båten en tur og prøvde å skyve på staget med håndamakt, men den lot seg ikke bevege i det hele tatt. (uten å løsne den) Enten er fjæren veldig sterk eller hele greia er rustet fast. Er nesten redd det er det siste. Jeg kjørte også en liten tur og prøvde etterpå - ingen resultat. Jeg skal ha båten til verksted, jeg kommer nok å be de å sjekke wastegate ventilen. - Når jeg kjører holder jeg meg under 3000 rpm - regner med at da er belastningen ikke alt for stor.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Var en her som byttet turbo og satt med hele enheten i fanget, fabrikkny. Det krevet relativt mye kraft å overvinne fjærpresset aktuatoren.

Jeg opplever det samme på min motor. Greier ikke å bevege staget så lenge det er koblet sammen. (Motor fra 2007.)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...