freetex Startet 6.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2012 Hei! vet dette er tatt opp mange ganger, men aldri fått noe klart svar på akkuratt dette: Når man er ute etter en båt i usa med innenbords motor, men har motor selv, så må man uansett betale hk avgift sålenge man ikke kan skru ut motor! Når man får en båt fraktet med jetcarrier til gøteborg! vil man da måtte betale moms og hk avgift med det samme? eller kan man ta med seg båten inn i sverige og kjøre den til nærmeste tollstasjon? blir det rapportert til norsk toll med det samme båten kommer? altså at dem sitter i tollen og veit det er en med mitt navn som har kjøpt en båt? så hvis jeg ikke dukker opp så møter dem hjemme? Eller hvis det ikke blir rapportert, så kan man ta båten inn på et verksted i sverige, og skru ut motor? Takk for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 ordner ikke Jetcarrier med fortollinga til Norge, da? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
freetex Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 dette jeg lurer på? men om den går til sverige! og man henter selv? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Når USA importen var på det hotteste, var det mange Usa båter som kom til Gøteborg med bensinmotor. Bensinmotoren ble tatt ut og solgt i Sverige. Båtene kom inn til Norge uten motor og ny/brukt motor ble satt inn. Var vel også de som tok motor ut og tok den ulovlig inn over grensen som "industrimotor" og innstalerte den i båten igjen. Dette tror jeg CE merkingen har satt en effektiv stopper for. Enkleste er nok å ta ut motoren i USA før båten sendes over dammen Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
freetex Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Takk for svar! men er det slik at det blir sjekket da den ankommer til kai i gøteborg? eller er man selv ansvarlig for å få den innom tollen da man ankommer riksgrensen til norge? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 (redigert) All last som kommer inn til ett land sjøveien, må ha papirer i orden og klareres av tollmyndigheter før det for lov til å forlate transit sonen på kaia. Er Sverige ett transit land, får du transitpapirer av havne tollvesenet, regner med at du må innom tollvesenet på Svensk side å "stemple" ut og, så innom tollvesenet på norsk side. Er egentlig ikke sikker på hvordan det CE merkingen foregår pr. i dag. Når CE merking ble innført i 1996, var det lenge lov å få dette utført og få båten CE godkjent for bruk innen EU området i Sverige. Sverige var da ett transitland og ingen annen avgift tilkom der. Dette var både enklere og rimeligere enn å gjøre det i Norge. MVA og eventuell HK avgift måtte da bli betalt ved grensen, spurte du pent på forhånd, har jeg hørt om de som fikk lov å ta med båten til bestemmelsessted for betaling der. Nå TROR jeg CE merking ikke lenger er lov i ett transit land, men må utføres i Norge. Dette er absolutt ingen fasit. Hele den import greia fra land på utsiden av EU er uoversiktlig og innfløkt. Mitt råd. Kontakt tollvesenet, og sett deg godt inn i lover og regler. Er mange som har fått seg en overaskelse over kostanden ved Usa import. Står vel endel båter i tollager, hvor eier ikke har hatt råd til å få båten CE godkjent . Er vel endel enklere for import uten motor, men gratis er det ikke. Redigert 6.Oktober.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Salt Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 kanskje det er en idé å ta kontakt med jetcarrier også, og ikke bare tollen? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
freetex Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Får desverre ikke kontaktet dem nå, men har tenkt! hadde håpet det var noen her som hadde kjøpt båt i usa senere tid da:) Sitér dette innlegget Link to post
cantina Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 (redigert) Da jeg importerte båt ifra USA i 2007 måtte jeg betale svensk moms for å få båten ut av skandiahavnen. Når jeg så betalte norske avgifter etter jeg kom til norge med båten fikk jeg refundert de svenske. Tok båten sjøveien fra gøteborg. Redigert 6.Oktober.2012 av cantina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
freetex Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 så du måtte betale moms der først ja, enda man henter den med engang? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2012 Dersom speditøren utsteder transittdokument til et toll-lager i Norge betaler du MVA og evt. HK avgift når du henter varen ut av tollageret. Har hørt at det lønner seg å få CE-dokumentasjonen ordnet i USA før transport til Europa. Sjekk med CE-proof eller noen før du handler. Det du trenger er en CE-samsvarserklæring og tilhørende CE-skilt. I Norge får du ikke ut båten fra tollager før du har skaffet denne samsvarserklæringen. Kanskje kan produsenten i USA utstede dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.