Pirate of Soon Startet 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2012 Båten er en Regal fra 1996 men VP SX Cobra drev. Kabelene på giveren til trimindikatoren er "brekt" bak på drevet. Og disse lar sek ikke skjøte, bruddet er ved inngangen til føleren. Å skifte denne er egentlig en smal sak, bortsett å strekke den nye kablen. Noen som har vært borti dette, hvordan få den gjennom akterspeilet og inn i motorrommet? Det er både trangt og vanskelig å se. Må man av med øvre gearhus og alt? Noen med små fingre, og tålmodighet.....så betaler jeg gjerne for det :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Jeg har etpar sånne givere liggende da jeg valgte å reparere giverne istedet for å skifte de. Du må koble av stikket inne bak motoren og evt "pinne ut" stikket. deretter må ledningen frigjøres fra evt klammer bak på transom og trekkes ut. Det er vulket på en propp på ledningene der de går igjennom transom. Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Dette hørtes bra ut. Jeg ser kablen går inn i motorrommet, og har funnet der den er koblet sammen med kablen fremover til fjernkontrollen. Jeg får ikke skjøta kablen da bruddet er helt i kanten på giveren, så det er ikke noen "ledningsrester" igjen på selve giveren. Alt er såre enkelt, men ser for meg at jeg kommer med mange gloser som ikke står i noen ordbok når jeg begynner med dette. Men er uansett intr i kjøpe en av deg så jeg kan gjøre et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Kjøper gjerne en av de du har liggende Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Jeg har etpar sånne givere liggende da jeg valgte å reparere giverne istedet for å skifte de. Du må koble av stikket inne bak motoren og evt "pinne ut" stikket. deretter må ledningen frigjøres fra evt klammer bak på transom og trekkes ut. Det er vulket på en propp på ledningene der de går igjennom transom. Skal se mer på dette i morgen om jeg får ut kabelenen uten for mye jobb, og hvordan det er å få den nye igjenom. Vi kan vel ta en prat om pris. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Ok, men for å unngå missforståelser så finnes disse med to eller tre ledninger, de jeg har er med tre. Iflg. marinepartseurope.com koster de €267.64 Jeg har kjøpt de billigere på eBay. Merk deg at det er et klips på gummiproppen på innsiden. Det kan være en fordel å ta av dette før du trekker ut ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Ok, men for å unngå missforståelser så finnes disse med to eller tre ledninger, de jeg har er med tre. Iflg. marinepartseurope.com koster de €267.64 Jeg har kjøpt de billigere på eBay. Merk deg at det er et klips på gummiproppen på innsiden. Det kan være en fordel å ta av dette før du trekker ut ledningen. På giveren går det 3 kabler inn til pluggen i motorrommet. Det ser ut som den hvite lederen er en optionel kabel. Inne i bluggen er kun to pinner, og fra hunpluggen og fremover går det kun to kabler. Sier dette deg noe? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Jeg tror at den med tre ledninger passer på begge type installasjoner. Det er vel verdt et forsøk? Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Jeg tror at den med tre ledninger passer på begge type installasjoner. Det er vel verdt et forsøk? Kan tyde på det, ettersom føleren som sitter på min har 3 ledninger, men kablen videre fremover fra pluggen, og pluggen kun har to. Det jeg ser på som utfordringa, er som sagt å få ut den gamle kabelen, og ikke minst få på plass den nye. Er jo trangt som ... Men forsøket verdt. Det jeg kunne forsøke for å finne på om dne funker. Er å koble den på uten å montere den. Dreie på følgeren og se om det gjør utslag på meteret. Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Kan tyde på det, ettersom føleren som sitter på min har 3 ledninger, men kablen videre fremover fra pluggen, og pluggen kun har to. Det jeg ser på som utfordringa, er som sagt å få ut den gamle kabelen, og ikke minst få på plass den nye. Er jo trangt som ... Men forsøket verdt. Det jeg kunne forsøke for å finne på om dne funker. Er å koble den på uten å montere den. Dreie på følgeren og se om det gjør utslag på meteret. Jeg kan komme en tur til Rælingen, om du er intr å selge en giver til meg. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Vi får sikkert til noe, jeg har vinteropplag på nesset forresten. Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Vi får sikkert til noe, jeg har vinteropplag på nesset forresten. Ok. Har båten i Son jeg. Skal holde på med den på dagen i morgen dersom været tillater det. Og skal se om jeg våger meg på å få ut den gamle kabelen, og inn en ny. Er bare umulig å se hullet fra motorsiden, og på utsiden er det så trangt at jeg sliter å komme til uten å demontere en hel del. Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Vi får sikkert til noe, jeg har vinteropplag på nesset forresten. Da har jeg kommet et skritt videre. Har funnet ut at det å trekke ut kabelen og inn med den nye er noe jeg vegrer meg for. Men jeg har brukt ohm-meter og funnet ut at den kabelen som sitter igjen er ok. Så jeg vurderer å skjøte, bruker krympestrømpe med lim etter at jeg loddet sammen. Men giveren er også defekt, jeg kan ikke få til å måle det rette utslaget som den skal ha. Skal vi ta en prat om hva du skal ha for giveren du har? Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 13.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 Er det noen som vet hvilket resistansområde det skal være "potet" som sitter i giveren på drevet? Jeg vet det skal justeres slik at resistansen skal være 10-12 omh når drevet er trimmet helt ned. For å slippe å bytte hele giveren med kabler og alt, så kan jeg skaffe ny "innmat" til giveren dersom jeg vet hvilken område denne går fra i bunn til topp. Noen som vet? Sparer meg for både tid og penger :) Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 6.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2016 Løfter denne da jeg har samme båt og problem. Noen som har delenummer til denne giveren (Penta SX) ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.