Nemo_78 Startet 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2012 Jeg har en 1991 Yamaha 40 2 takt, 3 sylindra med el-start og uten powertrim. Er det normalt at hver gang den startes kald eller varm, så går den i et slags oppvarmingsmodus med noe forhøyet turtall. Jeg har ikke turteller, men tipper 12-1300rpm. Jeg ønsker ikke å koble inn gir ved det turtallet. Jeg tipper den går med forhøyet turtall i 20-30sek før den går ned på akseptabelt turtall igjen. Den går fint uten å riste og jeg synes den går fint stort sett ved alle turtall Forrige eier hadde et lignende problem og motoren kommer nylig fra verksted. Desverre har ikke forrige eier kvittering tilgjengelig så jeg kjenner ikke historikken og han hadde ikke så god greie på dette. Så hvis dette er normalt og lite å gjøre med det så er det forsåvdt greit, men det er første motor jeg har opplevd dette på. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Er det autolube på den? Om så er ville jeg ha forsikret meg om at denne fungerer som den skal. Mulig jeg er helt på blåbærtur nå men denne var vrien Sitér dette innlegget Link to post
Nemo_78 Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Autolube ja. Har merket av nivå på oljetanken mens jeg har 1% olje i tanken til jeg har fått kjørt motoren litt. Skal sjekke nivå neste gang. Fikk den ikke på sjøen før på torsdag denne uken. Jeg googlet problemet, men fant bare spørsmål og ingen svar. Mulig en seriøs forhandler vet svaret. Får gi ekspertene her inne litt tid på seg før jeg snakker med forhandler. Jeg skal og ta tiden det tar å roe ned tomgang for å se om den er helt lik hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo_78 Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Jeg har kommet frem til at Yamaha mest sannsynlig har montert deres "Prime Start" på denne motoren. Da vil den gå med forhøyet turtall den første stunden etter start (30 sek) Og det kan være at motoren faktisk ikke blir varm med min kjøring pga full åpen termostat, og derfor aktiveres denne hver gang. Eller at det er snakk om en følerfeil. Men jeg er åpen for andre teorier. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 forhøyet turtall på 2T er gjerne et tegn på noe mager blanding ved oppstart Hva med å bare la den gå de 20-30 sekundene før du begynner å kjøre? (motoren har bare godt av det) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nemo_78 Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Helt enig i det, jeg er veldig nøyen med oppvarming av motoren, men det er mest plagsomt når jeg ligger på fiskeplassen og reker av posisjon hver 5-10 min. Da blir det noen oppstarter da jeg ikke er fan av så mye tomgangskjøring. Kanskje jeg bare er en utolmodig type:-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Har du sjekket gasskabelen på motoren? Hvis denne er litt stramt justert kan motoren gå med litt høyt turtall før den siger ned igjen til tomgang. Armen som gasskabelen er festet på har en stoppeskrue i bakkant som den skal ligge imot på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo_78 Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Nei, den er ikke sjekket enda. Ser at strømpe til gass- og girkabel rett før den går inn til motor er bra rustet. Det blir byttet før våren. Men enn så lenge går de fint og jeg kan ikke kjenne slark. Jeg føler dette med tomgangen er elektrisk styrt siden det tar like lang tid hver gang. For å starte den kald må jeg vippe opp vippebryter under nøkkel. Det ser ikke ut som om det har noen funksjon å trykke nøkkel inn for choke. Når jeg bare vrir om nøkkelen på varm motor kjører den likevel på litt forhøyet turtall i 30 sek. Manual fikk jeg ikke med og enda ikke lastet ned, og den har bare vært på vannet snart en uke etter jeg kjøpte den. Dette er min første Yamaha. Jeg har en del erfaring med Mercury/Mariner og Johnson/Evenrude, men lite med Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.