Jump to content

Yamaha 40 -91 starter alltid med høy tomgang

Nemo_78

Recommended Posts

Jeg har en 1991 Yamaha 40 2 takt, 3 sylindra med el-start og uten powertrim. Er det normalt at hver gang den startes kald eller varm, så går den i et slags oppvarmingsmodus med noe forhøyet turtall. Jeg har ikke turteller, men tipper 12-1300rpm. Jeg ønsker ikke å koble inn gir ved det turtallet. Jeg tipper den går med forhøyet turtall i 20-30sek før den går ned på akseptabelt turtall igjen. Den går fint uten å riste og jeg synes den går fint stort sett ved alle turtall Forrige eier hadde et lignende problem og motoren kommer nylig fra verksted. Desverre har ikke forrige eier kvittering tilgjengelig så jeg kjenner ikke historikken og han hadde ikke så god greie på dette.

Så hvis dette er normalt og lite å gjøre med det så er det forsåvdt greit, men det er første motor jeg har opplevd dette på.

Autolube ja. Har merket av nivå på oljetanken mens jeg har 1% olje i tanken til jeg har fått kjørt motoren litt. Skal sjekke nivå neste gang. Fikk den ikke på sjøen før på torsdag denne uken.

Jeg googlet problemet, men fant bare spørsmål og ingen svar. Mulig en seriøs forhandler vet svaret.

Får gi ekspertene her inne litt tid på seg før jeg snakker med forhandler.

Jeg skal og ta tiden det tar å roe ned tomgang for å se om den er helt lik hver gang.

Jeg har kommet frem til at Yamaha mest sannsynlig har montert deres "Prime Start" på denne motoren. Da vil den gå med forhøyet turtall den første stunden etter start (30 sek) Og det kan være at motoren faktisk ikke blir varm med min kjøring pga full åpen termostat, og derfor aktiveres denne hver gang. Eller at det er snakk om en følerfeil.

Men jeg er åpen for andre teorier.

forhøyet turtall på 2T er gjerne et tegn på noe mager blanding ved oppstart

Hva med å bare la den gå de 20-30 sekundene før du begynner å kjøre?

(motoren har bare godt av det)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Nei, den er ikke sjekket enda. Ser at strømpe til gass- og girkabel rett før den går inn til motor er bra rustet. Det blir byttet før våren. Men enn så lenge går de fint og jeg kan ikke kjenne slark. Jeg føler dette med tomgangen er elektrisk styrt siden det tar like lang tid hver gang. For å starte den kald må jeg vippe opp vippebryter under nøkkel. Det ser ikke ut som om det har noen funksjon å trykke nøkkel inn for choke. Når jeg bare vrir om nøkkelen på varm motor kjører den likevel på litt forhøyet turtall i 30 sek. Manual fikk jeg ikke med og enda ikke lastet ned, og den har bare vært på vannet snart en uke etter jeg kjøpte den. Dette er min første Yamaha. Jeg har en del erfaring med Mercury/Mariner og Johnson/Evenrude, men lite med Yamaha.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...