Jump to content

Ønsker elektrisk luftvarme koblet på sentralvarmeanlegget, tips?


grawis

Recommended Posts

det fins forskjellige hårfønarar (!) som går på 12volt på td. ebay.co.uk, med litt fantasi og ombygging av desse, kan en sikkert bruke dei i vanlige rørgater for dieselvarmar... Ellers fins det også elektriske defrosterar som kan brukast til oppvarming..?

 

Men dei krev tildels mykje strum i forhold til varmeutbyttet..

Evrybody can be tough....

.........in a distance..!

-FDU2-

Link to post

Då lager du enkelt en liten aluminium eller blikkboks som du plasserer en keramisk vifteovn i. Bygger du dette slik eg ser for meg, så lar du vifteovnen stå i "bakveggen" på boksen å suger friskluft fra utsiden, og så kobler du en rørstuss fra boksen til innsug på dieselvarmeren. Då vil vifteovnen blåse luft igjennom dieselvarmeren og fordele det slik du ønsker.

Du kan også bruke en frostvakt el i en slik boks, og la dieselvarmeren stå på kald/friskluft. Det vil nok ikkje bli mykje varme av det, men nok til å frostsikre vil eg tru.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Litt vanskelig å følge tankegangen din !

 

Vannboren dieselvarmer hvor du ønsker å koble inn i vannsløyfa en luftvarmer der vifta drives av 220VAC?

Ønsker du en vannvarmer som varmes av 220VAC og som du kan sirkulere til en evt. defroster?

En vanlig 220VAC vifteovn?

Annen løsning ??

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Tviler på at en elektrisk vifteovn har kraftig nok vifte til å fordele luften gjennom annlegget ditt.

 

Men det finnes jo Reodor Felgen løsninger. Det enkleste er å sette en elektrisk hårføner der hvor dieselvarmeren blåser iinn varmluft til vanlig. Jeg ser for meg at vifta til hårføneren muligens ikke er kraftig nok til å få skikkelig luftgjennomstrømmning, så sørg for å få en modell som slår seg av dersom den blir for varm istedet for å smelte og lage brann.

 

Dersom man vil forsøke avanserte Reodor Felgen løsninger, plukker man selve varmeelementet ut av hårføneren, Dette er ganske kompakt og kan enkelt installeres inne i et varmluftsrør. Og så bruker man vifta til dieselvarmeren til å blåse luft over varmeelementet.

 

Men sørg for at varmeelementet forsynes av et rele som slår seg av når vifta stopper, og man bør også ha en form for automatisk utkobling ved overoppheting.

 

Og for ordens skyld:

Ikke forsøk dette med mindre du er 110% sikker på at du vet hva du gjør. Løsningene skissert ovenfor er garantert i strid med alt som finnes av forskrifter angående brannsikker og elektrisk sikkerhet.

Link to post
Jeg ønsker meg en elektrisk luftvarmovn koblet på samme røranlegget som dieselvarmeren, slik at jeg slipper å skru opp panelovner rundt omkring i båten under kommende overvintring.

 

Hvor stor båt og hvor mange varmeovner har du?

Danskebåtstørrelse? :P

 

Er det noe fordel å ha en varmekilde i båten, mot å ha flere mindre rundtom? Hva skjer dersom den ene varmekilden svikter?

Link to post

Du kan montere en defroster med eget innløp på varmesløyfa evt med et spjeld. Denne kan ta varmtvann fr vv bereder og sirkulasjonspumpe tilbake til denne. Da vil du få varme ut på dysene dine tilsvarende vv berederelementets kapasitet med fratrekk for tap i luftrør.

Enkelte beredere kan leveres med valgbar størrelse på element og disse kan byttes ut for noen hundrelapper.

Det er viktig å bruke luftdeler tilpasset dieselvarmer, da defrosterdeler ikke alltid tåler like høy varme.

Redigert av Fjellbonden (see edit history)
Link to post

Du må trolig over i utstyr for bygningsventilasjon for å finne det du er på jakt etter. Søk på varmebatteri 230V.

 

Fant noe her som er beregnet for runde spiro-kanaler. De krever vifte i tillegg. http://www.airproduct.no/pdf/EKA.pdf

Sett en kanalvifte foran som f.eks. denne: http://www.clasohlso...ent/Pr323122000

Utfordringen blir overgang fra store kanaler til båtens røropplegg samtidig som du skal opprettholde kravet til minimum lufthastighet gjennom varmebatteriet.

 

Begrensninger i strømtilførsel vil trolig føre til at du får mindre varme tilgjengelig enn med diesel- eller propan-varmer.

Men det er avhengig av behovet ditt. 10A sikring gir deg max 2300W varme.

 

Dette er en utradisjonell løsning i lystbåt, så lytt til Astor. Tenk over brannfare.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Du må trolig over i utstyr for bygningsventilasjon for å finne det du er på jakt etter. Søk på varmebatteri 230V.

 

Fant noe her som er beregnet for runde spiro-kanaler. De krever vifte i tillegg. http://www.airproduct.no/pdf/EKA.pdf

 

Dette er akkurat en sånn patent jeg har sett for meg! Takk!

 

Bare for å oppklare en misforståelse, båten skal ikke i opplag, jeg skal overvintre i den. Den er kun 33 fot, men styrhus over dekk medfører at jeg må skru opp ovner både akter, foran og i styrhus. Med mindre jeg finner en løsning hvor jeg får utnyttet røranlegget.

Link to post

Hva med kjølevannsvarmer på motoren som går på 220v : http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=37131961&sort=5&keyword=Motorvarmer . Kombinert med en elektrisk defroster som dette : http://www.maritim.no/elektrisk/varmere/defroster/isotherm-defroster-10kw-12v. Så lager du bare en gren inn på eksisterende fordeling. Har ikke prøvd det i praksis men teoretisk vil du ha varme under gange og ved 220v landligge ? :)

Link to post

1100 watt er jo ingenting! Til lagring eller forvarming av motor holder det nok lenge men noe varme til opphold får du ikkje. Som grunnvarme/ventilasjon mht sirkulasjon/kondens osv og slik holder det vel om du bruker varmeovner som faktisk oppvarming. Og vannet blir antagelig ikkje noe særlig over 40 grader om en ikkje tar ut varmen med en vifte. Husk dette er en motorvarmer

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

En 5 kw dieselvarmer bruke 0,5 liter i timen. Så hvis dieselprisen er 10 kr/l koster det 5 kr for en time med dette. Dette forutsatt at varmeapparatet er vedlikeholdsfritt. Hvis strømmen koster 1 kr/kw som er en vanlig båtforeningspris koster det også 5 kr for en time. Men hvis trådstarter har billigere strøm enn dèt, så lønner det stort sett seg å bare bruke strøm. Da slipper man stresset med å fylle diesel òg. Iallefall jeg som bor i seilbåt har begrenset dieseltank og må fylle ofte hvis jeg kun bruker dieselapparatet. Så strøm er ganske greit igrunnen..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Dette må da være ønsketenkning, eller regelrett bløff av dieselvarmerprodusenter.

En oljefyr f.eks. med en mye høyere virningsgrad enn en dieselvarmer som sender veldig mye energi ut eksosen

Sies det at dersom elektrisitetsprisen er 50 øre/kWh, inkludert nettleie og alle avgifter, må oljeprisen være 375 øre/l eller lavere for at det skal være rimeligere å fyre med olje i en oljekjel med virkningsgrad på 0,75. Hvis oljeprisen er høyere, er det rimeligere å fyre med elektrisitet.

 

Når fikk du diesel til under 3,75 pr liter ???

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...