grawis Startet 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2012 Jeg ønsker meg en elektrisk luftvarmovn koblet på samme røranlegget som dieselvarmeren, slik at jeg slipper å skru opp panelovner rundt omkring i båten under kommende overvintring. Har lett og lett, men det ser ut som det bare er diesel og propan som gjelder. Noen som noen gang har sett noe slikt som går på strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Er det noe som dette her du tenker på? Jeg hadde en slik i båten, men som jeg demonterte pga. den tok for mye plass og den lakk vann... Men ellers funker den veldig bra. Den var ikke koblet på noe dieselvarmer, men på motorens kjølesystem. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 (redigert) Er det noe som dette her du tenker på? Takk for svar! Nei, her må du jo ha motoren i gang for å få varme. Jeg ønsker meg en «dings» som gjør akkurat samme jobben som en dieselvarmer, bare at den kun går på 220v strøm... Redigert 6.Oktober.2012 av grawis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frittalande Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 det fins forskjellige hårfønarar (!) som går på 12volt på td. ebay.co.uk, med litt fantasi og ombygging av desse, kan en sikkert bruke dei i vanlige rørgater for dieselvarmar... Ellers fins det også elektriske defrosterar som kan brukast til oppvarming..? Men dei krev tildels mykje strum i forhold til varmeutbyttet.. Sitér dette innlegget Evrybody can be tough.... .........in a distance..! -FDU2- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Å bruke STRØM til å varme opp i båten via 12 volt krever veldig mye ja. Når du ser på alle defrosterene som har varmeelement på 150 watt så er det nesten ingen ting dem varmer. Du vil da få ett strømforbruk på 12,5 ampere med 150 watts varme. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 6.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Å bruke STRØM til å varme opp i båten via 12 volt krever veldig mye ja. Hadde nå tenkt å bruke 220v landstrøm...:-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Då lager du enkelt en liten aluminium eller blikkboks som du plasserer en keramisk vifteovn i. Bygger du dette slik eg ser for meg, så lar du vifteovnen stå i "bakveggen" på boksen å suger friskluft fra utsiden, og så kobler du en rørstuss fra boksen til innsug på dieselvarmeren. Då vil vifteovnen blåse luft igjennom dieselvarmeren og fordele det slik du ønsker. Du kan også bruke en frostvakt el i en slik boks, og la dieselvarmeren stå på kald/friskluft. Det vil nok ikkje bli mykje varme av det, men nok til å frostsikre vil eg tru. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mateco Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 (redigert) Litt vanskelig å følge tankegangen din ! Vannboren dieselvarmer hvor du ønsker å koble inn i vannsløyfa en luftvarmer der vifta drives av 220VAC? Ønsker du en vannvarmer som varmes av 220VAC og som du kan sirkulere til en evt. defroster? En vanlig 220VAC vifteovn? Annen løsning ?? Redigert 6.Oktober.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bearded Beast Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 en elektrisk 220v vifteovn med 60mm (elr deromkring) luftblås mao? nei noe sånt har eg aldri hørt om. Du må nok lage til en patent sjøl. Men strengt tatt er all denne varmen i opplag heilt unødig. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Tviler på at en elektrisk vifteovn har kraftig nok vifte til å fordele luften gjennom annlegget ditt. Men det finnes jo Reodor Felgen løsninger. Det enkleste er å sette en elektrisk hårføner der hvor dieselvarmeren blåser iinn varmluft til vanlig. Jeg ser for meg at vifta til hårføneren muligens ikke er kraftig nok til å få skikkelig luftgjennomstrømmning, så sørg for å få en modell som slår seg av dersom den blir for varm istedet for å smelte og lage brann. Dersom man vil forsøke avanserte Reodor Felgen løsninger, plukker man selve varmeelementet ut av hårføneren, Dette er ganske kompakt og kan enkelt installeres inne i et varmluftsrør. Og så bruker man vifta til dieselvarmeren til å blåse luft over varmeelementet. Men sørg for at varmeelementet forsynes av et rele som slår seg av når vifta stopper, og man bør også ha en form for automatisk utkobling ved overoppheting. Og for ordens skyld: Ikke forsøk dette med mindre du er 110% sikker på at du vet hva du gjør. Løsningene skissert ovenfor er garantert i strid med alt som finnes av forskrifter angående brannsikker og elektrisk sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Mange av forslagene her lukter brent! Tenk brannfare. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Stiffler Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Jeg ønsker meg en elektrisk luftvarmovn koblet på samme røranlegget som dieselvarmeren, slik at jeg slipper å skru opp panelovner rundt omkring i båten under kommende overvintring. Hvor stor båt og hvor mange varmeovner har du? Danskebåtstørrelse? :P Er det noe fordel å ha en varmekilde i båten, mot å ha flere mindre rundtom? Hva skjer dersom den ene varmekilden svikter? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 (redigert) Du kan montere en defroster med eget innløp på varmesløyfa evt med et spjeld. Denne kan ta varmtvann fr vv bereder og sirkulasjonspumpe tilbake til denne. Da vil du få varme ut på dysene dine tilsvarende vv berederelementets kapasitet med fratrekk for tap i luftrør. Enkelte beredere kan leveres med valgbar størrelse på element og disse kan byttes ut for noen hundrelapper. Det er viktig å bruke luftdeler tilpasset dieselvarmer, da defrosterdeler ikke alltid tåler like høy varme. Redigert 7.Oktober.2012 av Fjellbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 THERMAL 2000 Vifteovn. http://www.termomari...000_anv2008.pdf Anbefalt av Gjensidige NOR Forsikring Her er et utdrag av anbefalingen: ” …varmeovnen Reeko, model ER887E, er vurdert som egnet for bruk i vinteropplag for lukkede båter. "Dette forutsetter ukentlig tilsyn, sjekke rengjøre filter” Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jens_P Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Du må trolig over i utstyr for bygningsventilasjon for å finne det du er på jakt etter. Søk på varmebatteri 230V. Fant noe her som er beregnet for runde spiro-kanaler. De krever vifte i tillegg. http://www.airproduct.no/pdf/EKA.pdf Sett en kanalvifte foran som f.eks. denne: http://www.clasohlso...ent/Pr323122000 Utfordringen blir overgang fra store kanaler til båtens røropplegg samtidig som du skal opprettholde kravet til minimum lufthastighet gjennom varmebatteriet. Begrensninger i strømtilførsel vil trolig føre til at du får mindre varme tilgjengelig enn med diesel- eller propan-varmer. Men det er avhengig av behovet ditt. 10A sikring gir deg max 2300W varme. Dette er en utradisjonell løsning i lystbåt, så lytt til Astor. Tenk over brannfare. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
grawis Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Du må trolig over i utstyr for bygningsventilasjon for å finne det du er på jakt etter. Søk på varmebatteri 230V. Fant noe her som er beregnet for runde spiro-kanaler. De krever vifte i tillegg. http://www.airproduct.no/pdf/EKA.pdf Dette er akkurat en sånn patent jeg har sett for meg! Takk! Bare for å oppklare en misforståelse, båten skal ikke i opplag, jeg skal overvintre i den. Den er kun 33 fot, men styrhus over dekk medfører at jeg må skru opp ovner både akter, foran og i styrhus. Med mindre jeg finner en løsning hvor jeg får utnyttet røranlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Dette er akkurat en sånn patent jeg har sett for meg! Takk! Med mindre jeg finner en løsning hvor jeg får utnyttet røranlegget. Hadde du skrevet diesel luftvarmer og slangeopplegg i stedet for røranlegg så hadde du sluppet mange av de irrelevante svarene du har fått. For det er jo luftvarmer med slanger du har! Sitér dette innlegget Link to post
hasper@online.no Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Hva med kjølevannsvarmer på motoren som går på 220v : http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=37131961&sort=5&keyword=Motorvarmer . Kombinert med en elektrisk defroster som dette : http://www.maritim.no/elektrisk/varmere/defroster/isotherm-defroster-10kw-12v. Så lager du bare en gren inn på eksisterende fordeling. Har ikke prøvd det i praksis men teoretisk vil du ha varme under gange og ved 220v landligge ? :) Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Hva med kjølevannsvarmer på motoren som går på 220v Den der var heller ikke dum, men er det ingen negative ting ved å alltid ha kjølevannet i motoren gående? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Nei det skulle ikkje gjøre noe slik eg kan forstå. Har vert spekulert i at oljefilm "damper vekk" på akslinger ol, så Bare husk å hold inne stoppknappen v start, slik at motor får oljefilm over alt før start. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bearded Beast Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 (redigert) 1100 watt er jo ingenting! Til lagring eller forvarming av motor holder det nok lenge men noe varme til opphold får du ikkje. Som grunnvarme/ventilasjon mht sirkulasjon/kondens osv og slik holder det vel om du bruker varmeovner som faktisk oppvarming. Og vannet blir antagelig ikkje noe særlig over 40 grader om en ikkje tar ut varmen med en vifte. Husk dette er en motorvarmer Redigert 7.Oktober.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Har du regnet på dette, om det vil lønne seg å fyre til oppholdstemperatur i båten med elektrisk vs dieselvarmeren ? Du trenger fleire tusen watt om du skal bo ombord , normalt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sun Flyer Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 En 5 kw dieselvarmer bruke 0,5 liter i timen. Så hvis dieselprisen er 10 kr/l koster det 5 kr for en time med dette. Dette forutsatt at varmeapparatet er vedlikeholdsfritt. Hvis strømmen koster 1 kr/kw som er en vanlig båtforeningspris koster det også 5 kr for en time. Men hvis trådstarter har billigere strøm enn dèt, så lønner det stort sett seg å bare bruke strøm. Da slipper man stresset med å fylle diesel òg. Iallefall jeg som bor i seilbåt har begrenset dieseltank og må fylle ofte hvis jeg kun bruker dieselapparatet. Så strøm er ganske greit igrunnen.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mix Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Dette må da være ønsketenkning, eller regelrett bløff av dieselvarmerprodusenter. En oljefyr f.eks. med en mye høyere virningsgrad enn en dieselvarmer som sender veldig mye energi ut eksosen Sies det at dersom elektrisitetsprisen er 50 øre/kWh, inkludert nettleie og alle avgifter, må oljeprisen være 375 øre/l eller lavere for at det skal være rimeligere å fyre med olje i en oljekjel med virkningsgrad på 0,75. Hvis oljeprisen er høyere, er det rimeligere å fyre med elektrisitet. Når fikk du diesel til under 3,75 pr liter ??? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Er båten så stor? hva med en vanlig vifteovn?? Hvor mye strøm har du tilgang på?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.