viksund 990 Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 max fritid har en greie med nr 52082 som kansje er aktuell pris 3900,- http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=919&produkt_id=18866&selected_card=Modeller Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 når fikk man strøm for under 50 ø/kwt med nettleie i vinterhalvåret vil heller eg spørre om ?? Utopi! prisen her rundt har vært nesten 3x det siste åra. Og hvordan kan du hevde en oljefyr har mye større virkningsgrad enn en slik liten dieselvarmer? eg vil tro det heller er omvendt om noe forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 max fritid har en greie med nr 52082 som kansje er aktuell pris 3900,- http://www.maxfritid...d_card=Modeller Ikke mye informasjon her, gitt! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 prisen her rundt har vært nesten 3x det siste åra. 1,50 i strømpris i hele vinterhalvåret de siste åra ? Hvor i all verden bor du ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Og hvordan kan du hevde en oljefyr har mye større virkningsgrad enn en slik liten dieselvarmer? Legg hånda på pipa i huset ditt neste gang du fyrer. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 (redigert) bare strømmen aleine uten noen avgifter/nettleie osv i f.eks februar 2010 var på over 1 kr/kwh. Det var rett nok da den var på topp med dog. Desember var over 90 øre , januar slo til med over 70 øre. Hvor eg bor står i signaturen. Pipa til huset er noen meter lenger enn eksosen på webastoen for å si det slik så den sammenligningen er ikkje så veldig saklig. Redigert 7.Oktober.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 dersom trådstarters båt er enkeltskrog, så kan jeg anbefale å begynne med å isolere den med skrogisolasjon. Holder selv på med denne jobben og etter at jeg isolerte forpigg og tilstøtende rom har det blitt en enorm forskjell. I morgen plukker jeg ned resten av interiøret i salongen, igjen, og isolerer der samt i akterkøyen. Hjelper lite å ha bra varmeopplegg, når man fyrer for kråka. Bor i båten jeg også, 30 fot. Dog, en av de viktigste årsakene til at det er levelig ombord nå, er avfukteren som rusler og går av seg selv. Måler luftfuktigheten automatisk og holder båten totalt fri for kondens. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Pipa til huset er noen meter lenger enn eksosen på webastoen for å si det slik så den sammenligningen er ikkje så veldig saklig. Nettopp, og hvor mye tror du at du får utnyttet av eksosvarmen i båten din ? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Den siste strømregningen min for de 2 siste mnd var 1007 kwt. 978.- takk. Og nå er strømmen forholdsvis billig. Tja si det, eksosen i båten er kald den også der den kommer ut bak. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 max fritid har en greie med nr 52082 som kansje er aktuell pris 3900,- http://www.maxfritid...d_card=Modeller Yess, dette er hva jeg så for meg! Bor i båten jeg også, 30 fot. Dog, en av de viktigste årsakene til at det er levelig ombord nå, er avfukteren som rusler og går av seg selv. Måler luftfuktigheten automatisk og holder båten totalt fri for kondens. Hvilken type? Er slikt mulig å koble på slange/røranlegget, og gjemme selve avfukteren i maskinrommet, eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Tja si det, eksosen i båten er kald den også der den kommer ut bak. Fantastisk ! Kanskje du har funnet ut verdens svar på energibehov. En dieselvarmer i alle hjem. Billigste energi ! Dieselvarmerprodusentene har en lys fremtid i møte. Du bør jo kjøpe aksjer i Eberspecher ! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 grawis, det er to typer avfuktere som er mere diskutert her enn andre de siste to ukene. Jeg har kjøpt meg Meaco DD8L. Tror ikke det er veldig mange dagene siden den tråden var aktiv, så du finner den ved å bla deg tilbake eller søke på navnet. Ellers så er det en annen type som du nettopp kan montere skjult med slanger. Den er det ofte reklame for på torget på finn, og den har også blitt diskutert nylig, dog med lite brukererfaring her. Fordelen med DD8L er at den avgir varm luft direkte sammen med den tørre luften. Jeg oppfatter det slik at den andre typen har en luftslange/luftrør som går over bort med fuktig luft, og den varme luften forsvinner da ut der. Du sitter da igjen med kun tørr luft som jeg oppfatter det som ledes i to rør tilbake til cabinen. DD8L koster 2700 kroner, rundet oppover. Den programeres etter hvor tørt du vil ha det, og starter opp hver 30 minutt for å måle luften. Er RF det som skal være, så går den i dvale nye 30 min. Om RF er forhøyet starter den opp og går til den er fornøyd. Det at den er gulvstående gjør meg ingenting så lenge den er til så stor nytte. Oppsamlertank på to liter eller dreneringsslange velger du selv. Dessuten har den ioniserende filter som tar knekken på bakterier, lukt og mugg. Jeg har ihvertfall erfart at avfukteren er den som gjør livet levelig ombord nå. Da trenger du ikke sprengfyre for å holde kondensen unna og fuktig og rått sengetøy er historie. Interiøret har et bedre liv og muggproblmer er det slutt på så lenge de er muligheter for sirkulasjon av luft over alt. Jeg har ikke opplevd kondens på noen overfalter i båten etter at jeg fikk avfukter for 2 uker siden. Med tørr luft kan du klare deg med mindre fyring, det er ihvertfall min erfaring så langt. Og nå driver jeg jo på meg å kle skroget med isolasjon og det kjennes bra ut selv om jeg ikke er halvferdig enda. Jeg kan ikke si om den ene eller andre avfukteren er "riktig" for deg. Men avfukter i bobåt er et must. Til oppvarming nå, bruker jeg en liten 500 W frittstående oljeovn som står på halv effekt. Sammen med avfukteren, som avgir varme, ligger temperaturen på 17 grader inne og 7 grader ute. Forøvrig har jeg en prosjekttråd på min Comfort30 hvor det strakt kommer oppdatering på skrogisolasjonsarbeidet. Nå Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Det er bra utnyttelse av varme i vanlige diesel luftvarmere. Enkelt og greit. Det kan lett konkurere med strøm i båthavn. Man kan også få trøbbel med kurser i for streng vinter i båthavner. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hanto1 Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Man trenger ikke kjølevannsvarmer, kun VV berederen tilkoplet 220V, samt sirkulasjonspumpe og defroster. da kan varmluften koples til eksisterende anlegg. Hvis ikke motoren ønskes oppvarmet kan man stenge denne av og heller kople på en løs ekspansjonstank. Enkelt og greit.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Vvberederens motorsløyfe klarer ikke avgi varme av betydning, man må sirkulere ferskvannet som jeg beskrev tidligere: Du kan montere en defroster med eget innløp på varmesløyfa evt med et spjeld. Denne kan ta varmtvann fr vv bereder og sirkulasjonspumpe tilbake til denne. Da vil du få varme ut på dysene dine tilsvarende vv berederelementets kapasitet med fratrekk for tap i luftrør. Enkelte beredere kan leveres med valgbar størrelse på element og disse kan byttes ut for noen hundrelapper. Det er viktig å bruke luftdeler tilpasset dieselvarmer, da defrosterdeler ikke alltid tåler like høy varme. Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Hei Hva med en motorvarmer som denne koblet på en defroster inn på ditt eksisterende luftnett ? http://www.carlor.com/index.php/en/engine-coolant-heater/with-circulation-pump-large-flow-rate Hvis du ikke ønsker/trenger motorvarme bruker du denne i et eget system med egen exp tank, pumpen er integrert. 9kW burde jo holde, men det krever nok 400V/230V 3 fas på landstrømmen.... Tjorven III Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Sabeltan Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Hei. Jeg har Eber diselvarmer, og har montert inn en elektrisk varmer i tillegg nettopp for det formål å kunne benytte landstrøm til oppvarming når jeg har tilgang på det. Jeg bestillte min fra England, du får ikke tak i den i Norge. Den er på 1400W og er fullt integrert med Eber anlegget i båten. Det er en liten boks som du montererer på røret etter dieselvarmeren, og elektronikken kobler du sammen med dieselvarmeren. Den switcher automatisk mellom diesel og elektrisitet avhengig av tilgang. Jeg har montert inn en bryter i tillegg så jeg kan bytte over til diesel-varme når jeg skal f eks skal kjøre vannkoker'n. Mener den heter Airlectric og er produsert av Eberspracher. Anbefales dersom du har Eber anlegg. Redigert 9.Oktober.2012 av Kaptein Sabeltan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 http://www.eberspacher.com/products/air-heating/airlectric.html Kjekk sak. Hva er lydnivået på når den går? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Spennende, og her en link til som viser litt hvordan den kobles inn. Det eneste minuset er vel at den kun finnes i 1,4kW og 1kW versjoner (for Eberspächer D4 og D2). Jeg fant også en pris på £371.93 for 1kW versjonen. Lars H. Redigert 9.Oktober.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøga Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Hvor fant du pris? Noen nettbutikk? Syntes jeg så ett sted det var oppgitt 40-85 grader på lufta. Om det er det,var jo ikke det så galt. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 http://www.fadly-shop.com/categories/Eberspacher-Airlectric-/ Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 http://www.fadly-sho...er-Airlectric-/ Dette var jo merkelig lave priser.... kan dette være korrekt ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Hvor fant du pris? Noen nettbutikk? Syntes jeg så ett sted det var oppgitt 40-85 grader på lufta. Om det er det,var jo ikke det så galt. Det var bare et tilfeldig sted jeg fant ved å Google litt, men det var her og med en helt annen pris enn på den andre linken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Free Lillehammer Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Hei. Jeg har Eber diselvarmer, og har montert inn en elektrisk varmer i tillegg nettopp for det formål å kunne benytte landstrøm til oppvarming når jeg har tilgang på det. Mener den heter Airlectric og er produsert av Eberspracher. Anbefales dersom du har Eber anlegg. Noen som kjenner tilsvarende konsept for Webasto? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Sabeltan Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 http://www.eberspach...airlectric.html Kjekk sak. Hva er lydnivået på når den går? Den bruker vifta fra dieselvarmeren. Samme lydnivå som når du har diselvarmeren på "ventilasjon" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.