Jump to content

Ønsker elektrisk luftvarme koblet på sentralvarmeanlegget, tips?


grawis

Recommended Posts

bare strømmen aleine uten noen avgifter/nettleie osv i f.eks februar 2010 var på over 1 kr/kwh. Det var rett nok da den var på topp med dog. Desember var over 90 øre , januar slo til med over 70 øre. Hvor eg bor står i signaturen.

 

Pipa til huset er noen meter lenger enn eksosen på webastoen for å si det slik så den sammenligningen er ikkje så veldig saklig.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

dersom trådstarters båt er enkeltskrog, så kan jeg anbefale å begynne med å isolere den med skrogisolasjon. Holder selv på med denne jobben og etter at jeg isolerte forpigg og tilstøtende rom har det blitt en enorm forskjell. I morgen plukker jeg ned resten av interiøret i salongen, igjen, og isolerer der samt i akterkøyen. Hjelper lite å ha bra varmeopplegg, når man fyrer for kråka.

 

Bor i båten jeg også, 30 fot. Dog, en av de viktigste årsakene til at det er levelig ombord nå, er avfukteren som rusler og går av seg selv. Måler luftfuktigheten automatisk og holder båten totalt fri for kondens.

Link to post

max fritid har en greie med nr 52082 som kansje er aktuell pris 3900,-

http://www.maxfritid...d_card=Modeller

 

Yess, dette er hva jeg så for meg!

 

Bor i båten jeg også, 30 fot. Dog, en av de viktigste årsakene til at det er levelig ombord nå, er avfukteren som rusler og går av seg selv. Måler luftfuktigheten automatisk og holder båten totalt fri for kondens.

 

Hvilken type? Er slikt mulig å koble på slange/røranlegget, og gjemme selve avfukteren i maskinrommet, eller noe?

Link to post

grawis, det er to typer avfuktere som er mere diskutert her enn andre de siste to ukene. Jeg har kjøpt meg Meaco DD8L. Tror ikke det er veldig mange dagene siden den tråden var aktiv, så du finner den ved å bla deg tilbake eller søke på navnet.

Ellers så er det en annen type som du nettopp kan montere skjult med slanger. Den er det ofte reklame for på torget på finn, og den har også blitt diskutert nylig, dog med lite brukererfaring her.

 

Fordelen med DD8L er at den avgir varm luft direkte sammen med den tørre luften. Jeg oppfatter det slik at den andre typen har en luftslange/luftrør som går over bort med fuktig luft, og den varme luften forsvinner da ut der. Du sitter da igjen med kun tørr luft som jeg oppfatter det som ledes i to rør tilbake til cabinen.

 

DD8L koster 2700 kroner, rundet oppover. Den programeres etter hvor tørt du vil ha det, og starter opp hver 30 minutt for å måle luften. Er RF det som skal være, så går den i dvale nye 30 min. Om RF er forhøyet starter den opp og går til den er fornøyd. Det at den er gulvstående gjør meg ingenting så lenge den er til så stor nytte. Oppsamlertank på to liter eller dreneringsslange velger du selv. Dessuten har den ioniserende filter som tar knekken på bakterier, lukt og mugg.

 

Jeg har ihvertfall erfart at avfukteren er den som gjør livet levelig ombord nå. Da trenger du ikke sprengfyre for å holde kondensen unna og fuktig og rått sengetøy er historie. Interiøret har et bedre liv og muggproblmer er det slutt på så lenge de er muligheter for sirkulasjon av luft over alt. Jeg har ikke opplevd kondens på noen overfalter i båten etter at jeg fikk avfukter for 2 uker siden. Med tørr luft kan du klare deg med mindre fyring, det er ihvertfall min erfaring så langt. Og nå driver jeg jo på meg å kle skroget med isolasjon og det kjennes bra ut selv om jeg ikke er halvferdig enda.

Jeg kan ikke si om den ene eller andre avfukteren er "riktig" for deg. Men avfukter i bobåt er et must.

 

Til oppvarming nå, bruker jeg en liten 500 W frittstående oljeovn som står på halv effekt. Sammen med avfukteren, som avgir varme, ligger temperaturen på 17 grader inne og 7 grader ute.

 

Forøvrig har jeg en prosjekttråd på min Comfort30 hvor det strakt kommer oppdatering på skrogisolasjonsarbeidet.

Link to post

Vvberederens motorsløyfe klarer ikke avgi varme av betydning, man må sirkulere ferskvannet som jeg beskrev tidligere:

Du kan montere en defroster med eget innløp på varmesløyfa evt med et spjeld. Denne kan ta varmtvann fr vv bereder og sirkulasjonspumpe tilbake til denne. Da vil du få varme ut på dysene dine tilsvarende vv berederelementets kapasitet med fratrekk for tap i luftrør.

Enkelte beredere kan leveres med valgbar størrelse på element og disse kan byttes ut for noen hundrelapper.

Det er viktig å bruke luftdeler tilpasset dieselvarmer, da defrosterdeler ikke alltid tåler like høy varme.

Link to post

Hei

Hva med en motorvarmer som denne koblet på en defroster inn på ditt eksisterende luftnett ?

http://www.carlor.com/index.php/en/engine-coolant-heater/with-circulation-pump-large-flow-rate

Hvis du ikke ønsker/trenger motorvarme bruker du denne i et eget system med egen exp tank, pumpen er integrert.

9kW burde jo holde, men det krever nok 400V/230V 3 fas på landstrømmen....

 

Tjorven III

Link to post

Hei.

Jeg har Eber diselvarmer, og har montert inn en elektrisk varmer i tillegg nettopp for det formål å kunne benytte landstrøm til oppvarming når jeg har tilgang på det.

Jeg bestillte min fra England, du får ikke tak i den i Norge. Den er på 1400W og er fullt integrert med Eber anlegget i båten. Det er en liten boks som du montererer på røret etter dieselvarmeren, og elektronikken kobler du sammen med dieselvarmeren. Den switcher automatisk mellom diesel og elektrisitet avhengig av tilgang. Jeg har montert inn en bryter i tillegg så jeg kan bytte over til diesel-varme når jeg skal f eks skal kjøre vannkoker'n.

Mener den heter Airlectric og er produsert av Eberspracher.

Anbefales dersom du har Eber anlegg.

Redigert av Kaptein Sabeltan (see edit history)
Link to post

Spennende, og her en link til som viser litt hvordan den kobles inn. Det eneste minuset er vel at den kun finnes i 1,4kW og 1kW versjoner (for Eberspächer D4 og D2). Jeg fant også en pris på £371.93 for 1kW versjonen.

 

airlectric.png

 

 

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hvor fant du pris? Noen nettbutikk? Syntes jeg så ett sted det var oppgitt 40-85 grader på lufta. Om det er det,var jo ikke det så galt.

 

Det var bare et tilfeldig sted jeg fant ved å Google litt, men det var her og med en helt annen pris enn på den andre linken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...