Jump to content

Suzuki DT225 2001mod. har gnist og fuel men vil ikke starte.


Mutta

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en 2001mod. Suzuki DT225 som jeg har litt problemer med.

 

En dag jeg skulle ut med båten startet den helt fint opp som den alltid har gjort, jeg lot den gå litt på tomgang mens jeg løsnet av fortøyningene. men før jeg hadde fått løs aktre fortøyning stoppet motoren, jeg reagerte ikke noe særlig på det da den til tider er litt vanskeliig på tomgang når den er kald. Men den har alltid startet lett opp igjen.

 

Men ikke denne gangen.

Først trodde jeg at det ikke var gnist i det hele tatt på den så jeg brukte google for det det er godt for og kom over en som hadde hatt problemer med at motoren brukte veldig mye fuel og plutselig døde. han bytta CDI boksen og alt var tilbake til normale etter det.

Jeg gikk til innkjøp av ny CDI boks og monterte denne. Men motoren vil ikke starte nå heller.

Til info så brukte motoren en god del drivstoff den siste perioden før den stoppet. Så CDI boksen var nok moden for utskift uansett.

 

Jeg har nå testet om alle sylinderne har gnist. Det har de.

Så min misstanke er nå gått over til bensin tilførselen.

jeg har gått over det meste av slanger, filtre, pumper. alt ser ut til å virke bra. så hvorfor vil den da ikke starte?

 

kan det være noe med elektronikken? EFI boksen?

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger.

 

MVH

Link to post

Du spayer litt (ca 3sec) inn i innsuget og prøver så å starte med nøkkel.

 

dette skal jeg prøve

 

Når du setter på tenninga, hører du da at høytrykkspumpa for bensinen starter? skal gå noen sekunder før den stopper.

 

ja, pumpa går den. du snakker nå om den sylinderformete på babord side av motoren sant?

har lest litt i manualen å sett at det er 2stk pulse pumper på denne motoren også. men vet ikke hvordan disse skal fungere.

har sjekket at det kommer bensin ut av alle pumpene. men det kom ikke akkuratt mye ut av de 2 pulse pumpene. skal legge ut bilder for å forklare bedre.

Link to post

Ikke veldig mye, men den blanke pumpa nederst i bildet skal levere endel om du kobler fra slangen.

Edit: ser nå i bildet at du har kobla fra på toppen av fuelrailen, inn på trykkregulatoren, her oppe skal det komme rikelig med fuel.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
  • 5 måneder senere...

Fått start på motoren din??

Hei og beklager for null svar.var selfølgelig ikke med meningen.

 

motor feilsøkingen ble lagt litt på is pga skolegang. men nå er jo våren på vei, og jeg kjenner at det kribler i fingrene i å få igang motoren igjen.

 

har lest litt i manualen til motoren og har funnet ut at det kan ha noe med "gear counter coil" eller "pulser coil" at motoren ikke vil starte.

quote manualen:

"If either the gear counter coils or the pulser coils fails, the ECU will not provide and injection signal without reference from these coils. Under this condition, the engine can be cranked but it will not start due to no fuel being injected."

 

så det neste på planen nå er å måle disse coilene og se at de har rett ohmsk verdi.

 

det står også i manualen at om hjernen har tatt kvelden, så skal det komme en "failure" alarm når man setter i tenningen. og det skjer jo ikke.

 

krysser fingrene for at det ikke er hjernen. for den koster 14k ny her i norge. får den selvfølgelig billigere gjennom ebay brukt.

Link to post

Hei,

Har nå prøvd litt av hvert på motoren uten hell.

har noen spm ved forskjellig funn.

 

Under injectorene er det noen nipler. de to nederste niplene er det slange på som går opp og ut i intet. hva er engentlig dette?

jeg tok også av alle tilkoblingene til injectorene for å måle ledningene. og alle sammen ga samme verdi.

men er det noen måte å finne ut om injectorene er røket? vet at oddsen for at 6 injectorer ryker samtidig er liten. men må sjekke alt føler jeg.

https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42254/dyser.jpg

 

så kom jeg over noen rele som jeg tror jeg fant igjen i manualen.

de lå under fuel injection relay. jeg holdt på disse mens vi skrudde på tenningen og de klikket i disse. men hva gjør de egentlig? noen som vet?

https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42254/rele.jpg

 

ellers prøve jeg å få av svinghjulet for å ta en titt. men det var ikke enkelt. prøvde å lage en mekanisme som skulle får presset av svinghjulet fra konet. men det gikk ikke desverre. noen råd?

https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42254/svinghjul_demontering.jpg

 

jeg målte også battery charge coilene. de skulle ha en verdi mellom 0,1 og 0,4 ohm. måleinstrumente viste 1ohm. men det er fordi det ikke klarer å måle så små verdier tror jeg.

https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42254/battery_charge_coil.jpg

 

jeg begynner å gå tom for ting å sjekke ut. håper det er noen her som har noen inspill.

neste blir å kjøpe ny hjerne. men vil teste alt jeg kan før jeg går til innkjøp. mye penger det er snakk om.

 

MVH

Link to post

Hei,

Trykket hardt på bensin "belgen". Mulig den slapp igjennom litt bensin. Var ikke jeg som gjorde det så vet ikke helt hendelses forløpet.

Har vært i kontakt med suzuki forhandler.

Spurt litt om hva det kan være. Men har ikke fått så mye svar desverre. Bare priser på deler jeg mistenker kan være defekt.

 

Diagnose utstyr til hjernen hadde de heller ikke. Vet ikke om det fins engang jeg. Er det noen som vet om det er noe jeg kan gjøre overhode for å få sjekket hjernen. Og om den har røket, skal ikke det strengt tatt komme en feil ved å sette på tenningen. Jeg får kun den buzzer test lyden. Ellers alt ok.

 

MVH

Link to post
  • 2 måneder senere...

Motoren startet idag.

Og årets klovn pris går til meg.

 

Etter MYE om og men, var vi dritt lei og rådlaus.

så vi begynte på nytt igjen, altså dødmannsknappen.

 

dømannsknapp defekt, koblet om, BROOOOM.

 

gulroten i historien er jo den at jeg kan en hel del mer om motoren nå enn hva jeg gjorde før.

1år på land ble glemt det sekundet motoren startet. nå er det bare smil fra min munn:D

Link to post

Skal ikke dødmannsknappen gjøre at det ikke kommer gnist?...Du sa det kom gnist i tidligere innlegg..

 

Vet ikke hva som er "vanlig". Men denne motoren stenger for fuel om dødmannsknappen ikke er satt i.

motoren har alltid hatt gnist, det testet jeg med en gnisttester. alle 12 pluggene.

 

motoren stopper vel like fort om den mister fuel eller gnist vil jeg tro.

Link to post

Motoren startet idag.

Og årets klovn pris går til meg.

 

Etter MYE om og men, var vi dritt lei og rådlaus.

så vi begynte på nytt igjen, altså dødmannsknappen.

 

dømannsknapp defekt, koblet om, BROOOOM.

 

 

Godt du har fått fyr på den igjen!!

Snattrer fint i de der på land!!

God sommer!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...