Mutta Startet 6.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 6.Oktober.2012 Hei, Jeg har en 2001mod. Suzuki DT225 som jeg har litt problemer med. En dag jeg skulle ut med båten startet den helt fint opp som den alltid har gjort, jeg lot den gå litt på tomgang mens jeg løsnet av fortøyningene. men før jeg hadde fått løs aktre fortøyning stoppet motoren, jeg reagerte ikke noe særlig på det da den til tider er litt vanskeliig på tomgang når den er kald. Men den har alltid startet lett opp igjen. Men ikke denne gangen. Først trodde jeg at det ikke var gnist i det hele tatt på den så jeg brukte google for det det er godt for og kom over en som hadde hatt problemer med at motoren brukte veldig mye fuel og plutselig døde. han bytta CDI boksen og alt var tilbake til normale etter det. Jeg gikk til innkjøp av ny CDI boks og monterte denne. Men motoren vil ikke starte nå heller. Til info så brukte motoren en god del drivstoff den siste perioden før den stoppet. Så CDI boksen var nok moden for utskift uansett. Jeg har nå testet om alle sylinderne har gnist. Det har de. Så min misstanke er nå gått over til bensin tilførselen. jeg har gått over det meste av slanger, filtre, pumper. alt ser ut til å virke bra. så hvorfor vil den da ikke starte? kan det være noe med elektronikken? EFI boksen? Setter stor pris på tilbakemeldinger. MVH Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 For å finne ut om det er elektrisk eller bensinproblem så prøv å starte med startgass. Reagerer den da så har du bensinproblem, reagerer den ikke så har du elektrisk problem. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Mutta Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 og hvordan skal jeg gjøre det med startgassen da? har lest mye rart ang bruk av startgass. men har aldri brukt det før, vet ikke om det er blitt brukt på denne motoren før heller. den har alltid vært lett startet. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Du spayer litt (ca 3sec) inn i innsuget og prøver så å starte med nøkkel. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Christensen Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Når du setter på tenninga, hører du da at høytrykkspumpa for bensinen starter? skal gå noen sekunder før den stopper. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Mutta Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Du spayer litt (ca 3sec) inn i innsuget og prøver så å starte med nøkkel. dette skal jeg prøve Når du setter på tenninga, hører du da at høytrykkspumpa for bensinen starter? skal gå noen sekunder før den stopper. ja, pumpa går den. du snakker nå om den sylinderformete på babord side av motoren sant? har lest litt i manualen å sett at det er 2stk pulse pumper på denne motoren også. men vet ikke hvordan disse skal fungere. har sjekket at det kommer bensin ut av alle pumpene. men det kom ikke akkuratt mye ut av de 2 pulse pumpene. skal legge ut bilder for å forklare bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Mutta Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 det jeg lurer på er disse runde blanke pumpene. skal det kommer mye dristoff gjennom disse når jeg cranker motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 (redigert) Ikke veldig mye, men den blanke pumpa nederst i bildet skal levere endel om du kobler fra slangen. Edit: ser nå i bildet at du har kobla fra på toppen av fuelrailen, inn på trykkregulatoren, her oppe skal det komme rikelig med fuel. Redigert 7.Oktober.2012 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Mutta Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 hehe, ja, jeg tok bare noen bilder midt i feilsøkingen. kan det være at denne trykk regulatoren kan være defekt? vil den da stoppe hele tilførselen slik at motoren nekter å starte? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Hvis den blokkerer så vil du få høyt trykk, hvis den er "slakk" så vil du få lite trykk. Med slangen av på toppen så skal det komme bensin bare du setter på tenninga, trenger ikke cranke den! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Fått start på motoren din?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Mutta Svart 2.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2013 Fått start på motoren din?? Hei og beklager for null svar.var selfølgelig ikke med meningen. motor feilsøkingen ble lagt litt på is pga skolegang. men nå er jo våren på vei, og jeg kjenner at det kribler i fingrene i å få igang motoren igjen. har lest litt i manualen til motoren og har funnet ut at det kan ha noe med "gear counter coil" eller "pulser coil" at motoren ikke vil starte. quote manualen: "If either the gear counter coils or the pulser coils fails, the ECU will not provide and injection signal without reference from these coils. Under this condition, the engine can be cranked but it will not start due to no fuel being injected." så det neste på planen nå er å måle disse coilene og se at de har rett ohmsk verdi. det står også i manualen at om hjernen har tatt kvelden, så skal det komme en "failure" alarm når man setter i tenningen. og det skjer jo ikke. krysser fingrene for at det ikke er hjernen. for den koster 14k ny her i norge. får den selvfølgelig billigere gjennom ebay brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Mutta Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Hei, har nå ohmet gear counter coil og pulser coil. Alle er innenfor sine området. Lurer nå på hva jeg skal gjøre? Noen innspill? Fikk presset gjennom litt bensin på den og da hostet den. Så gnist har den. Sitér dette innlegget Link to post
Mutta Svart 6.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2013 Hei, Har nå prøvd litt av hvert på motoren uten hell. har noen spm ved forskjellig funn. Under injectorene er det noen nipler. de to nederste niplene er det slange på som går opp og ut i intet. hva er engentlig dette? jeg tok også av alle tilkoblingene til injectorene for å måle ledningene. og alle sammen ga samme verdi. men er det noen måte å finne ut om injectorene er røket? vet at oddsen for at 6 injectorer ryker samtidig er liten. men må sjekke alt føler jeg. https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42254/dyser.jpg så kom jeg over noen rele som jeg tror jeg fant igjen i manualen. de lå under fuel injection relay. jeg holdt på disse mens vi skrudde på tenningen og de klikket i disse. men hva gjør de egentlig? noen som vet? https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42254/rele.jpg ellers prøve jeg å få av svinghjulet for å ta en titt. men det var ikke enkelt. prøvde å lage en mekanisme som skulle får presset av svinghjulet fra konet. men det gikk ikke desverre. noen råd? https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42254/svinghjul_demontering.jpg jeg målte også battery charge coilene. de skulle ha en verdi mellom 0,1 og 0,4 ohm. måleinstrumente viste 1ohm. men det er fordi det ikke klarer å måle så små verdier tror jeg. https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42254/battery_charge_coil.jpg jeg begynner å gå tom for ting å sjekke ut. håper det er noen her som har noen inspill. neste blir å kjøpe ny hjerne. men vil teste alt jeg kan før jeg går til innkjøp. mye penger det er snakk om. MVH Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.April.2013 Del på Facebook Svart 7.April.2013 Hva mener du mer presist med dette?: "Fikk presset gjennom litt bensin på den og da hostet den." Jeg leser ikke at du har vært i kontakt med teknisk avdeling for importøren eller en reparatør. Kan være lurt å få tips fra de som kjenner evt typiske svakheter. Sitér dette innlegget Link to post
Mutta Svart 7.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2013 Hei, Trykket hardt på bensin "belgen". Mulig den slapp igjennom litt bensin. Var ikke jeg som gjorde det så vet ikke helt hendelses forløpet. Har vært i kontakt med suzuki forhandler. Spurt litt om hva det kan være. Men har ikke fått så mye svar desverre. Bare priser på deler jeg mistenker kan være defekt. Diagnose utstyr til hjernen hadde de heller ikke. Vet ikke om det fins engang jeg. Er det noen som vet om det er noe jeg kan gjøre overhode for å få sjekket hjernen. Og om den har røket, skal ikke det strengt tatt komme en feil ved å sette på tenningen. Jeg får kun den buzzer test lyden. Ellers alt ok. MVH Sitér dette innlegget Link to post
Mutta Svart 18.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Motoren startet idag. Og årets klovn pris går til meg. Etter MYE om og men, var vi dritt lei og rådlaus. så vi begynte på nytt igjen, altså dødmannsknappen. dømannsknapp defekt, koblet om, BROOOOM. gulroten i historien er jo den at jeg kan en hel del mer om motoren nå enn hva jeg gjorde før. 1år på land ble glemt det sekundet motoren startet. nå er det bare smil fra min munn:D Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Burde jo starte en egen tråd "Husk dødmannsbryteren, da dere!" Sitér dette innlegget Link to post
roggy39 Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Skal ikke dødmannsknappen gjøre at det ikke kommer gnist?...Du sa det kom gnist i tidligere innlegg.. Sitér dette innlegget Link to post
Mutta Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Skal ikke dødmannsknappen gjøre at det ikke kommer gnist?...Du sa det kom gnist i tidligere innlegg.. Vet ikke hva som er "vanlig". Men denne motoren stenger for fuel om dødmannsknappen ikke er satt i. motoren har alltid hatt gnist, det testet jeg med en gnisttester. alle 12 pluggene. motoren stopper vel like fort om den mister fuel eller gnist vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Motoren startet idag. Og årets klovn pris går til meg. Etter MYE om og men, var vi dritt lei og rådlaus. så vi begynte på nytt igjen, altså dødmannsknappen. dømannsknapp defekt, koblet om, BROOOOM. Godt du har fått fyr på den igjen!! Snattrer fint i de der på land!! God sommer!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.