Scand queen Startet 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2012 Holder det med og suge kjølesystemet tomt for vann før vinteren? Koble på en vannskader og suge det tomt for vann.. blir evt drevet tomt oxo da? . Håper å ett kjapt svar. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Det er to måter å gjøre det på: Tappe ut allt vann på blokk, manifolder og alle slanger hvor det står igjen vann, eller kjøre inn frostvæske. Kjør motoren på høy tomgang til den er godt gjennomvarm med ferskvann tilkoblet vanninntaket først. Dette for å skylle ut salt. Sitér dette innlegget Link to post
Scand queen Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Vært nede ved båten nå.. og fikk beskjed da jeg kjøpte båten om att det ikke var lukket kjølesystem på den.. men sjekka litt i sta og det sitter jo ekspangsjons tanker på begge motora.. og vesken smaker frostveske.. begynner og tru det er lukket system.. går dette systemet da igjennom dreva? Eller må de tømme for vann? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Det finnes installasjoner som har sjøvannsinntak i bunn på båten men det er mere trolig at du har sjøvannsinntaket i drevene. Noen drev har sjøvannspumpen montert i drevet og noen har den montert på motoren. Hva slags drev har du? Med lukket kjølesystem holder det å tappe sjøvannskretsen, Når du gjør dette blir det ikke stående vann i drevet heller. Bilder hadde vært fint. Sjøvannet går normalt fra drevet gjennom kjøler til servo hvis du har det, motoroljekjøler og hovedvarmeveksler før det går gjennom eksosmanifoldens kjølekappe og ut i eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Scand queen Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Vært nede ved båten nå.. og fikk beskjed da jeg kjøpte båten om att det ikke var lukket kjølesystem på den.. men sjekka litt i sta og det sitter jo ekspangsjons tanker på begge motora.. og vesken smaker frostveske.. begynner og tru det er lukket system.. går dette systemet da igjennom dreva? Eller må de tømme for vann? Sitér dette innlegget Link to post
Scand queen Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Sitter ZF drev på båten.. men som du ser på bilde fra motoren sitter det ekspangsjonstank i fremkanten av motora. Hadde det ikke vært lukket kjølesystem ville vell ikke de tanka sitti der? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Som du ser er det flere slanger inn på disse "ekspansjonstankene". Jeg tipper at det er varmevekslere du har der i forkant, ta av lokket så ser du innmaten. Sjøvannspumpene ser ut som sitter under dynamoene. Sjøvannet går altså ifra transom inn på sjøvannspumpen, jeg ser ingen sjøvannsfilter og det er ikke så vanlig heller på bensinmotorer. Vannet går da videre til de røde varmevekslerne og videre til undersiden av eksosmanifoldene. Ta av de slangene som går imellom disse komponentene og la lensepumpen ta det ut av motorrommet, kan være greit med en vask her allikevel. Hvis du får lagt deg ned på sidene av motorene kan du ta bilder som viser manifolder og evt. andre komponenter som sjøvannet går igjennom. Litt vanskelig å se hva som er imellom motorene dine. Sitér dette innlegget Link to post
Scand queen Svart 7.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2012 Okei.. så de røde i fremkanten er da varmevekslere? Tok og lokke der før idag og virket som det var frostveske på dem.. smakar da sånn..hehe.. er ny med innenbords motor så her er jeg blank.. kan ta no mer bilder i morgen og legge ut:) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 8.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2012 Du har sjøvannskjøling i tillegg til det lukkede systemet. Sjøvannsdelen må du derfor frostsikre. Dette gjøres enten ved å tappe systemet eller kjøre inn frostveske. Hvis du tapper finnes det tappepunkter for dette. I tillegg må du få ut evt. vann i slanger, impellerhus etc. Kjører du derimot frostvæske inn, slipper du å tappe. Sitér dette innlegget Link to post
Scand queen Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Holder det da og ta av slangen bak på drevet og kjøre på med litt lufttrykk? Får jeg tappet det godt nok da? Og kan det ødelegge no? Sitér dette innlegget Link to post
Scand queen Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Holder det da og ta av slangen bak på drevet og kjøre på med litt lufttrykk? Får jeg tappet det godt nok da? Og kan det ødelegge no? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Du bør ta ut impellerne i sjøvannspumpene. De bør du skifte og hvis de er nesten nye bør du allikevel ta de ut for vinteren. Da renner det ut meste av vannet, det som er igjen er slangene til manifoldene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.