Jump to content

BWM med ZF drev, hvordan drenere saltvann før vinteropplag?

Scand queen

Recommended Posts

Vært nede ved båten nå.. og fikk beskjed da jeg kjøpte båten om att det ikke var lukket kjølesystem på den.. men sjekka litt i sta og det sitter jo ekspangsjons tanker på begge motora.. og vesken smaker frostveske.. begynner og tru det er lukket system.. går dette systemet da igjennom dreva? Eller må de tømme for vann?

Det finnes installasjoner som har sjøvannsinntak i bunn på båten men det er mere trolig at du har sjøvannsinntaket i drevene. Noen drev har sjøvannspumpen montert i drevet og noen har den montert på motoren. Hva slags drev har du? Med lukket kjølesystem holder det å tappe sjøvannskretsen, Når du gjør dette blir det ikke stående vann i drevet heller. Bilder hadde vært fint. Sjøvannet går normalt fra drevet gjennom kjøler til servo hvis du har det, motoroljekjøler og hovedvarmeveksler før det går gjennom eksosmanifoldens kjølekappe og ut i eksosen.

Vært nede ved båten nå.. og fikk beskjed da jeg kjøpte båten om att det ikke var lukket kjølesystem på den.. men sjekka litt i sta og det sitter jo ekspangsjons tanker på begge motora.. og vesken smaker frostveske.. begynner og tru det er lukket system.. går dette systemet da igjennom dreva? Eller må de tømme for vann?

Som du ser er det flere slanger inn på disse "ekspansjonstankene". Jeg tipper at det er varmevekslere du har der i forkant, ta av lokket så ser du innmaten. Sjøvannspumpene ser ut som sitter under dynamoene. Sjøvannet går altså ifra transom inn på sjøvannspumpen, jeg ser ingen sjøvannsfilter og det er ikke så vanlig heller på bensinmotorer. Vannet går da videre til de røde varmevekslerne og videre til undersiden av eksosmanifoldene. Ta av de slangene som går imellom disse komponentene og la lensepumpen ta det ut av motorrommet, kan være greit med en vask her allikevel. Hvis du får lagt deg ned på sidene av motorene kan du ta bilder som viser manifolder og evt. andre komponenter som sjøvannet går igjennom. Litt vanskelig å se hva som er imellom motorene dine.

Du har sjøvannskjøling i tillegg til det lukkede systemet. Sjøvannsdelen må du derfor frostsikre. Dette gjøres enten ved å tappe systemet eller kjøre inn frostveske. Hvis du tapper finnes det tappepunkter for dette. I tillegg må du få ut evt. vann i slanger, impellerhus etc. Kjører du derimot frostvæske inn, slipper du å tappe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...