Jump to content

Hvordan løse disse rustne rekkewire festene?

nordan family 27

Recommended Posts

sarunega.jpg

byhy7u2y.jpg

e3asumys.jpg

Måtte skifte rekkewire i sommer, og tenkte å gjenbruke disse dyre connectorene. I mellomtiden bruker jeg vanlige wireklemmer, men det er ikke så pent. Noen tips til hvordan jeg kan få løsnet opp og gjenbrukt delene på bildet? Har hele vinteren på meg dersom de kan ligge i en eller annen guffe.

I og for seg skuffende at wirene originalt ikke var syrefaste, men så rustne at de var i ferd med å ryke

Dersom de består av to deler, og ikke er loddet, er det da en kon som er presset inn fra undersiden(innsiden) og som derved klemmer vaieren fast når denne skrues inn. Da er det vel å kappe vaieren helt jevt med utsiden, finne en mutter som passer på gjengene og sette dette i skrustikken og slå det hele inn med en dor slik at konen kommer i retur på baksiden ?

35 % eddik gjør også underverker :thumbsup:

Men i det tilfelle der tror jeg det går bra uten: Klipp av vaieren og slip den på en smergelskive til den flukter med toppen. Sett hylsa ned i et tykkvegget rør eller helst en bolt (aksel) som du borer et hull med riktig diameter og spenner fast i stikka. Deretter dorer du ut restene av vaieren og den klumpen på tuppen som enten er presset eller loddet på. Puss vekk rustrester i hullet (etter vaieren) og syrevask alle bitene (Esab syre for syrevask av sveiser). Til slutt polerer du opp dingsene og de ser ut som nye :smiley:

Vannbad med krystallsoda, en batterilader og en bit svartstål eller jern som offer, så har du et elektrolysebad. Pass på god ventilasjon!! Tar garantert rusta.

Hell vann i et plastkar og tilsett 1 spiseskje krystallsoda pr 5 liter vann.

Koble minuspolen til laderen mot delene du vil fjerne rust fra, og plusspolen til offeranoden. Siden du har mange små deler kan du legge dem mot en kontaktflate som du igjen kobler minuspolen mot. Både minus- og plusspolen må kobles mot deler som stikker opp av vannbadet. Pass på at det ikke er kontakt mellom delene på pluss- og minussiden.

Batteriladeren må være av gammel type uten kortslutningsvern.

Deler i rustfritt bør være minst mulig neddyppet i badet, da det dannes sulfater fra disse som ikke er spesielt miljøvennlige.

Krystallsoda får du i malingsforretning.

Likner veldig på de rekkestøttene jeg har og da er det en kon som er presset inn i senter av vaieren. Det er bare å bruke noe rustspray,vrikke og lirke på dem så tror jeg de slipper.Du kan bruke ei vannpumpetang eller liten rørtang på enden av konen og vri den løs.Så er det bare å trekke ut wire enden,polere og montere inn ny men syrefast wire. Lykke til,ikke så mye arbeid som det kan se ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...