Jump to content

Sveriges Yachtkonstr Riksför. inbj möte optimala motorbåten!

Annelie

Recommended Posts

Alla intresserade är välkomna till Sveriges Yachtkonstruktörers Riksförenings möte på tisdag kl 19 Kungliga tekniska Högskolan, Teknikringen 8 (markplanet sal Hugin/Munin) Stockholm

J Sass sassdesign.net talar om sin målsättning har varit att konstruera båtar med hög effektivitet och mjuk gång över ett stort fartområde.

En båt med liten resning och dubbla slag är ett projekt.

Ett annat med midskepps interceptor för att halvera energibehovet.

Ett tredje projekt var att skapa en skrovform som skulle vara effektivare än den traditionella Petterssonbåten. Anmälan görs till sass@sassdesign.net Det behövs för att de ska kunna planera maten.

Förra gången när jag var där var det jätteintressant, och Jurgen har fantastiskt nyskapande ideer.

Inbjudan finns på min blogg http://storbatuw.blogspot.se

Hälsning Annelie

Problemet er at den optimale båt/motorbåt finnes ikke. En optimal båt for noen er ikke en optimal båt for andre igjen. Et båtskrog er i alle tilfeller kompromiss mer eller mindre, i forhold til de forskjellige egenskapene. For Europeiske båteiere er det bokomfort stil og design som står absoludt høyest. Man kunne brukt milioner til å forske på f.eks surface effect ship, men et fåtall vil betale prisen dette koster samt at vifter motorer og luftinntak ville tatt for stor plass i forhold til stikklugar og generell plassutnyttelse om bord. Mange av oss er så konservative enten vi vil det eller ikke, slik at vi ønsker å ha en konvensjonell type båt med maritim stil og design. Jeg er veldig fan av båtprodusenter som virkelig klarer å lage inovative løsninger samtidig som dem har beholdt klassisk moderne stil. Dem er det få av og Det er ikke spessielt mye nyheter i Båtbrangsjen for tiden. Det er nok heller ikke den helt rette perioden for nyutvikling og modernisering rent økonomisk. Jeg har fulgt med i brangsjen siden sent 80 tallet og omtrent lest hvert eneste Båtmagasin siden da, og det er skjelden at det kommer produsenter med design eller løsninger som man sier Wow!! dette var fantastisk smart. Det er enkelte modeller som har utmerket seg designmessig de siste årene med lit utradisjonelle løsninger og kantete/futuristiske fassonger, uten at det har slått an noe særlig.. Dere står ihvertfal ovenfor en meget kompleks og vanskelig oppgave! Jeg synes det blir spennende å se hva dette kan føre til og hva som blir resultatet! Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...