Jump to content

wicky 9 foter, hvordan reparere råttent akterspeil?

Neptun:)

Recommended Posts

Hei:) jeg har en wicky 9 foter, jeg hoppet på noen meters bølger, og da knakk akterspellet.... jeg tøffa sakte inn igjen, dum nokk som jeg er, satt jeg den på bøya og tok snekka en tur.... jeg kom tilbake med en venninne på kvelden, og der lå ubåten.... har nå tatt båten opp, og skrudde av en treplanke akter,( forsterkning) pil råtten var det, og når jeg skulle dra den av, så komm det med en bit råtten glassfiber også. inni der var det også en finer plate, som var ganske råtten den også:( tokk da og kjærte ut akterspeilet, fordi glassfiberen var råtten den også. men hvordan skal jeg lage et nytt? er en vanntett finerplate, bra nokk? kle den med 3 lag glassfiber også da selvfølgelig. er maks 15 hk jeg skal ha på båten:) så hvis noen hadde noen forslag, bilder eller link til andre lignende tråder så hadde det hjulpet utrolig mye:D båten er ikke veldig mye verdt, så vil ikke bruke mange tusen på akterspellet:)

20121007_180233.jpg

20121007_180201.jpg

dette er et bilde av en del av finer plata som var inni båten:

20121007_180216.jpg

sånn håper dere skjønner noe hvertfall

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Eneste riktige her er å røske av fenderlista og splitte skroget,

Vask akterspeilet og ca 50 cm i lengde retning av skrogsider og bunn i innvendig med børste og vann. Slip hele den vaskede flaten av akterspeilet samt sider og bunn ru med en vinkelsliper med slipeskive. Støvsug og vask rent med vann,skjær til 2-3 vannfaste plater som passer på hele innsiden av akterspeil,bruk gjerne fler plater om det blir plass mot innerskrog. Slip også platene på begge sider med vinkelsliper,støvsug og vask dem med aceton.

Vask de slipte flatene innvendig på båten med aceton.

Du kan både lime platene fast til akterspeilet med epoxy eller støpe dem fast til hverandre og akterspeil med 2 lag med duk+polyester,selv hadde jeg brukt epoxy på denne jobben.

Lag en hullkil mellom det nye akterspeilet og sider og bunn. Kle speil,sider og bunn med 3-4 lag med duk og poly,vent til dette har herdet,legg så 3-4 nye lag med duk og poly,pass på å overlappe skjøtene og rull ut all luft og polyester. Legg deretter på 3-4 lag til med duk og poly ,å har du et sterkt og godt akterspeil.

Nå kan du starte på utsiden,slip bort all gelcoat i et område på min 15 cm rundt der du har skjært. Slip kantene som er mot det nye speilet ned til 0., Kle platen og de slipte områdene med 5-6 lag med duk og poly.

Bor nytt hull til bunnplugg og klin epoxy rundt i hullet slik at det blir vanntett. Slip akterspeilet med eksentersliper og 60 papir, så sparkle prime og lakk eller kun dekk det bare området med ei plate av tre,plast,rustfri plate etc limt med Tec7.

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...