Jump to content

Nytt akterstag til brøkdelsrigg, dyneema eller wire?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har en liten brøkdelsrigg hvor en kordell i akterstaget har gått av. Riggen har bakovervende spredere og vantene står bak masta så akterstaget er vel strengt tatt mer til pynt/trim enn sikring av mast.

Lurer på å droppe wire og heller kjøpe noen meter med Dyneema. Har liggende et gammelt storseilskjøte med blokker som jeg kan rigge for å trimme akterstaget i samme slengen.

Vil det være en grei løsning eller bør jeg absolutt ha wire?

Jeg har ingen erfaring med det men med dyneema vil du være mer utsatt ved eventuell gnaging mot skarpe kanter samt generell omgang med skarpe gjenstander. Pass på at alle terminaler gjøres riktig med god så det ikke blir noe gnaging over skarpe kanter.

Dyneema vil sige (strekke seg) over tid. På akterstaget er vel ikke det noe problem - når du har en blokk for stramming og slakking av akterstaget.

Guest Avmønstret#

Jeg ville absolutt gått for Dynema akterstag.. På Benns.se har de ferdige akterstag i dynema...

Ja jeg så de, ikke dyre heller. I utgangspunktet så jeg for meg å "bare" knyte dyneemaen i en rund sjakkel for å slippe kause. Altså kjøpe den lengden dyneema jeg trenger, to sjakkler og rigge akterstaget selv.

Har kause noen vesentlig fordel fremfor en sjakkel og en knute? (Vil bruke "dyneemaknuten").

Guest Avmønstret#

Jeg har ingen erfaring med det men med dyneema vil du være mer utsatt ved eventuell gnaging mot skarpe kanter samt generell omgang med skarpe gjenstander.

Gnag er ikke noe problem, men det med skarpe gjenstander er jo et poeng, burde kanskje beskytte staget på ett vis de to nederste meterne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...