Guest Avmønstret# Startet 7.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2012 Har en liten brøkdelsrigg hvor en kordell i akterstaget har gått av. Riggen har bakovervende spredere og vantene står bak masta så akterstaget er vel strengt tatt mer til pynt/trim enn sikring av mast. Lurer på å droppe wire og heller kjøpe noen meter med Dyneema. Har liggende et gammelt storseilskjøte med blokker som jeg kan rigge for å trimme akterstaget i samme slengen. Vil det være en grei løsning eller bør jeg absolutt ha wire? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Dyneema er bedre. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
SuperGnisten Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Jeg ville absolutt gått for Dynema akterstag.. På Benns.se har de ferdige akterstag i dynema... Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Krimart Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Jeg har ingen erfaring med det men med dyneema vil du være mer utsatt ved eventuell gnaging mot skarpe kanter samt generell omgang med skarpe gjenstander. Pass på at alle terminaler gjøres riktig med god så det ikke blir noe gnaging over skarpe kanter. Dyneema vil sige (strekke seg) over tid. På akterstaget er vel ikke det noe problem - når du har en blokk for stramming og slakking av akterstaget. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Jeg ville absolutt gått for Dynema akterstag.. På Benns.se har de ferdige akterstag i dynema... Ja jeg så de, ikke dyre heller. I utgangspunktet så jeg for meg å "bare" knyte dyneemaen i en rund sjakkel for å slippe kause. Altså kjøpe den lengden dyneema jeg trenger, to sjakkler og rigge akterstaget selv. Har kause noen vesentlig fordel fremfor en sjakkel og en knute? (Vil bruke "dyneemaknuten"). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Jeg har ingen erfaring med det men med dyneema vil du være mer utsatt ved eventuell gnaging mot skarpe kanter samt generell omgang med skarpe gjenstander. Gnag er ikke noe problem, men det med skarpe gjenstander er jo et poeng, burde kanskje beskytte staget på ett vis de to nederste meterne. Sitér dette innlegget Link to post
Estenkyr Svart 7.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2012 Jeg byttet til Dyneema akterstag i sommer og lagde rekkewire av dyneema ifjor og vil anbefale å spleise rundt en kause siden du slipper slitasje på tauet. Dyneema er jo fantastisk lett å spleise hvis du har selmanåler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.