Jump to content

Forskjell på ny og gammel 4 takt

bluemarlin

Recommended Posts

Jeg har i dag en 97 modell Honda 75 hk firetakter som jeg vurderer å bytte i en nyere motor. Jeg tenker både sikkerhet og økonomi, motoren er jo 15 år gammel, har nesten 1100 timer på telleren og går som en klokke men jeg ferdes en del ute i åpent hav og tenker at nytt er tross alt sikrere..

Det andre jeg tenker på er forbruk.. En ny moderne motor med innsprøytning er vel billigere i forbruk enn min gamle forgassermotor? Kanskje ørlitegrann sprekere også? Er det noen som har formening om forbruket på ny kontra gammel motor?

Jeg har også vurdert å kanskje gå for en 80 eller 90 hester hvis jeg bytter selv om båten bare er godkjent for 75. De fleste nye motorer i størrelse 75-90 hk er omtrent 20-25 kg lettere en min gamle.

injection er ikke nødvendigvis alltid mer økonomisk enn forgasser. Vet om folk som byttet fra Honda BF90 forgasser til nyere Honda 90hk med innsprøytning. Den nye bruker faktisk litt mer på samme type kjøring... Men oppleves også som litt sprekere.

Så, om den nye bruker mindre så vil neppe forskjellen være spesielt merkbar.

Ville ikke hatt spesielle betenkeligheter med å ha på 80 eller 90 hk...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Personlig tror jeg du har liten gevinst, med mindre du har for dårlige fartsressurser med 75 HK. den er jo basert på 90Hk. Jeg har selv testa den motoren på en Alu Skjergårdsjeep. tror det var 2002. syntes det var en fantastisk fin motor med masse bunndrag. meget stillegående og fin lydkarakteristikk. Teknologien som sådan er jo ikke forandra, men hvisse modeller har jo VTEC. Din motor er tung i og med at den er bygget på 90 HK Sånn sett er den en solid motor. Jeg ville latt en mekaniker se over den før jeg tok en besluttning. Er motoren brukt jevnlig og snilt, er det et mye bedre liv enn de fleste lystbåtmotorer med få timetall per sessong og ofte mye av og på med gass/belastning

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

hmmm, vanskelig dette her :-)

Jeg har som sagt også vurdert større motor for å kanskje redusere forbruket ved å kunne kjøre på lavere turtall, men når jeg studerer f.eks både Suzuki og Honda så virker det som en del av effektøkningen kommer av høyere turtall. Da vil vel forbruket bli det samme, eller kanskje høyere? Det er ingen fabrikanter som oppgir dreiemoment/turtall på motorene sine.

Hvis jeg bytter motor så er det ikke sikkert det blir Honda, det kan like gjerne bli et annet merke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...