Jump to content

Hva slags overganger til landstrømsopplegget har dere ombord?

Free Lillehammer

Recommended Posts

Har overganger til schuko støpsel og tilbake igjen, har kommet godt med de gangene jeg har ligget inntil private brygger. Der er jo gjerne strømopplegget litt mer huslig rettet :wink: CCE til schuko er også greit når du skal til med båtpussen og skuta står på land, da slipper du kjøre polermaskiner og lignende via båtens strømanlegg hvis havna kun har CCE-uttak.

Jeg har fastmontert landstrøm-kabel i båten, og den har vanlig Schuko. I tillegg har jeg en Schuko -> CEE-overgang i båten. Det dekker det behovet jeg har, men jeg ville heller hatt fastmontert CEE-plugg og en løs overgang fra CEE til Schuko. Blant annet fordi hjemmehavnen min har CEE-kontakter, og jeg liker ikke å ligge i dagesvis (eller månedsvis om vinteren) med en løs overgang som er eksponert for vær og vind. Det blir jo bare ett ekstra punkt som kan feile...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Nemlig. Det har jeg gjort. Enkelt vardet også. Og billig.

http://biltema.no/no...r-1-fase-35101/

Det er selvfølgelig en mulighet. Hvordan er det egentlig med de løse CEE-kontaktene som Biltema og Clas Ohlson selger - blir de fullt ut vann- og værtette etter montering? Og hvordan kobler jeg: Er det jord til den tykkeste pinnen og de to andre lederne til hver av de litt tynnere pinnene? Det er jo vekselstrøm, så det burde være likegyldig hvilken pinne hver av de andre to lederne går til...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Støpslene til BT og CO er helt greie, og ja, - du kobler jord på den tykke pinnen og de to andre vilkårlig til de to andre pinnene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...