Jump to content

hvordan unngå tvinning av liner (tyskerhaling, løygang...)


Framtia

Recommended Posts

Min båt har tyskerhaling og det er et evig problem at storseilskjøtet tvinner seg rundt seg selv mellom løygangen og bommen. Løsningen har vært å tre skjøtet om igjen etter behov. Mener å ha lest at man kan unngå dette med å ha et endeløst skjøte. Noen som har erfaringer eller tips for å unngå tvinning her?

 

Jeg har gjennomgående kontrollline til skjøteløperen på løygangen. Her lurer jeg på å heller ha egne liner for hhv babord og styrbord side. Noen som har erfaring med hva som lønner seg her? Tanken er vel at man kan sitte på den ene siden og så frigjøre løperen slik at den kan trekkes opp i lo (samt at gjennomgående forhindrer tvinning av lina). Hvordan løsning har dere?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Et endeløst storseilskjøte virker på meg som en ganske tungvint løsning og jeg er usikker på om det vil løse tvinningen ettersom skjøtet uansett blir så langt at tvinning allikevel kan oppstå "lokalt" mellom bom og skjøtevogn, men det løser problemet hvor man i enkelte situasjoner drar hele skjøtet over til lo side og går tom for skjøte for å stramme mer. Dette er kun min synsing, dog.

 

Når det gjelder kontrolline til skjøteløperen på løygangen så se på hvordan Colin har tredd den nye neon-linen sin ombord på Flying Scotsman. Han har gjennomgående line, men har "snudd" hvilken vei han må dra for å flytte vogna. Før måtte man dra på styrbord side for å dra vogna mot babord, og det fungerte dårlig når man satt på lo side og trimmet linen. Den løsningen han har nå ser ut til å fungere fint (for F.S., ihvertfall).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Popeye70: slik vil det bli hos meg nå straks (tidligere har cleat vært på selve traveren), og jeg kan altså trekke bommen mot meg når jeg sitter i lo.

 

Lazyjack: Det kan være en mulighet ja, men selve vridningen i tauet kommer vel fra bruk av vinsjene, så om jeg låser den nedre blokka (den øvre kan ikke roteres da det er en dobbelt blokk som skjøtet går gjennom begge veier) så vil det vel være like mye vridning i tauet som før med far for løkker om man slakker på skjøtet. Men godt tips, jeg skal prøve.

post-1435-0-47018400-1349703376_thumb.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg har løygangen på hyttetaket og skjøtet/skjøtene går fra løygangen opp til bommen, frem mot masta, ned til blokker ved vantefestene og bakover til vinsjene på hver sin side av cockpit. Jeg er ikke plaget av krøll og etter at jeg låste den doble blokka i bommen har jeg heller ikke problem med at skjøtene vrir seg. Usikker på hva problemet ditt kan være da.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Jeg oppfattet at" skjøtene" dine tvinnet seg rundt hverandre mellom bom og løygang slik man kan se i det nederste bildet. Hvis du hindrer både blokka i bommen og blokka i løygangen i å vri seg i forhold til festet sitt seg så kan jo umulig skjøtene klare å tvinne seg rundt hverandre. Bildet viser ihvertfall en identisk sitasjon som jeg hadde før jeg låste blokka i bommen.

Link to post

Når det gjelder løygangsliner bruker jeg endeløst system. Da kan jeg sitte i lo å løse ut cleaten i le. Når jeg slår lar jeg ny lo stå løs og dermed faller storen litt ned i le etter slaget. Trimmer så inn løygang mot lo etterhvert som båt akslererer ut av slaget. Jeg har festet endene på tauet i begge cokpittkarmer. Gjennom blokkene og ut til cleatet som også er på karm. Du vil se opplegget på innlegget mitt fra 19. mai i bloggen.

Har forøvrig skrevet lite i bloggen etter Færderen da jeg mistet litt motivasjonen for dette etter Færderen.

Link to post

... men selve vridningen i tauet kommer vel fra bruk av vinsjene, så om jeg låser den nedre blokka (den øvre kan ikke roteres da det er en dobbelt blokk som skjøtet går gjennom begge veier) så vil det vel være like mye vridning i tauet som før med far for løkker om man slakker på skjøtet. Men godt tips, jeg skal prøve.

 

Jeg tror ikke vridningen kommer av bruk av vinsjene, men av at tauet har vært tvunnet når det har vært tredd igjennom alle blokkene. Dette skjer dersom skjøtet har blitt tredd i mens det har ligget som en kveil på dekk, eller - grøss - i en sånn pertentlig spiralsnurr (nummeret før blomsterkasse på pushpit spør du meg :o) Da tvinner det seg «automatisk» når det kveiles ut - eller rettere; dras ut istedenfor å få «rulle» ut.

 

Er litt klønete å beskrive dette, Google «Butterfly Coil», fins mange forklarende videoer. Behøver ikke gjøres så vanskelig heller, jeg pleier å kveile som vanlig, men ta to-tre tørn mot og med uret annenhver gang. Forutsetter dog at tauet ikke er tvunnet fra før av og ligger i en ryddig «stack» på dekk/bakken.

Link to post

Skjøtet er selvsagt trukket på uten kveil, og det hele fungerer greit de første turene. Så årsaken er nok at man under vanlig bruk ikke får rettet ut skjøtene bak vinsjen og når man så vekselvis slipper skjøte og vinsjer inn igjen så dukker tvinningen opp. Antar at problemet ville forsvunnet om skjøtet bare hadde fått henge fritt bak båten under seilas, men det er jo ikke aktuelt. Jeg har prøvd å hive endene på skjøtet ned i salongen for å på den måten unngå at tvist oppstår, men til stadighet er det noen som slipper av skjøtet på vinsjen uten å sørge for at skjøtet rettes samtidig. Forsåvidt Ikke verdens største problem dette.... :-)...

 

Ravddo: Akkurat slik blir det hos meg nå etter ombyggingen. Jeg satser da på endeløst system. Har du formening om jeg vil klare meg med 6 mm (har hatt 8 mm så langt, men har nå økt utvekslingen betraktelig slik at det skal være lettere å få trukket opp bommen i lo). Tenker at 6 mm vil lettere passere alle blokkene, og gi mindre motstand.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Popeye70: slik vil det bli hos meg nå straks (tidligere har cleat vært på selve traveren), og jeg kan altså trekke bommen mot meg når jeg sitter i lo.

 

 

løsningen du linket til i inlegg 4 er fra en Elan (37?), her har du ikke endeløst system, men du kan alikevel løse ut løygangen i le eller lo alt ettersom, men man sliter med å feste den i lo. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor du skal ha tyskerskjøte når du har så god tilgang til både skjøte og løygang fra rormannsposisjon? Det må da være mye bedre å få litt skikkelig utveksling på skjøtet slik at du klarer deg uten vinsjer?

Link to post

Du har rett, bildet er fra en Elan 37, og eieren var godt fornøyd med opplegget. Men han var i ferd med å bygge om til endeløst system slik at han skulle kunne klare å frigjøre cleaten på motsatt side. Så det er det jeg også går for nå.

 

Når det gjelder tyskerhalingen, så var dette på når jeg kjøpte båten. Seiler mye alene eller shorthand, og synes det er deilig å kunne ha så god tilgang til å slippe skjøtet på vinsjen når det nærmer seg broach. Det har vært nødløsningen fremfor å slippe skjøtevogna, men med det nye opplegget vil jeg lettere kunne slippe der i stedet. Også ved jibb i mye vind foretrekker jeg å kunne stå bak rattet og kunne trekke inn skjøtet i det bommen kommer over (dette er kanskje ikke så enkelt uten tyskerhaling?). Det er sjelden jeg savner flere vinsjer, men kanskje er tiden inne for også å vurdere endringer mhp storseilskjøtet...?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg har tilsvarende løsning som på Elan bildet men med en stålpinne på tvers over cleatsen og det er da ikke noe problem å frigjøre løygangnen i både le og lo.

 

Men det jeg synes er helt suverent er den utvekslingsløsningen som er på Elan 37 med både finhal og groval på skjøtet. Da har jeg tilgang til skjøtet i både le og lo og selv med det nokså store rattet som er på Elan så når jeg dette i rormannsposisjon(både i jibb og slag). Det er dessuten kjapt, enkelt og kontant, dessuten slipper man vinsjene.

 

1 spørsmål: åssen fester du løygangen i hhv le/lo med et slikt endeløst system?

Link to post

Den endeløse lina går jo gjennom cleats med bøyle på begge sider, så man kan frigjøre på motsatt side, man fester så på egen side og må videre evt over på motsatt side dersom en ønsker også å feste der.

 

Forøvrig sjekket jeg raskt prisen på et storseilskjøte med grov og finhal, koster ikke mindre enn omlag 11.000 kr... Så da er det fristende å klare seg med tyskerhalingen en stund til...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Takk for tips, en del billigere denne ja. Ser i produktkatalogen til Harken at de foreslår eksakt den løsningen jeg har til båter som Farr 40 osv, så jeg føler ikke noe stort behov for å skifte løsning. Til neste sesong vil jeg prøve å låse blokka på løygangen, og forøvrig være nøye med å rulle ut skjøtene ved av og pålegging på vinsj, så regner jeg med tyskerhalingen vil fungere en sesong til.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Skjøtet er selvsagt trukket på uten kveil,...

ja da blir det vel mer nærliggende å tenke på vinsjene. har samme problemet selv, men tenkte det kom av at skjøtet ikke var helt ut-tvunnet da jeg tredde det i. har tenkt å løse med blokk på løygangen som ikke vrir seg, og da regner jeg med plagen er borte uansett årsak :)

Link to post

Har blokk på storseilfallet som tvinnet seg, der brukte jeg et solid buntebånd(plastic strip) som jeg tredde gjennom rammen på blokka og sjakkelen som fester blokka til toppen på storseilet.Problem løst - riktignok kan du ikke stramme så hardt at buntebåndet tar opp den opprinnelige belastningen,men vridningen på blokka er minimal og begge linene på storseilfallet løper parallelt igjen. Billig og enkel løsning, tror du kan gjøre det samme til festet på løygangen?

Link to post
  • 3 uker senere...

Oppdatering: blokka som storseilskjøtet går gjennom hadde mulighet for setteskruer, så da satser jeg på at det løser problemet.

Har også gjort ferdig lineføringen til skjøteløperen. Valgte en blokk i cockpitveggen som gjør at man får ok vinkel uansett hvor man står. Cleat er montert opp på sargen, og vil være lett å nå.

 

post-1435-1351436385,72_thumb.jpg

 

post-1435-1351436415,76_thumb.jpg

 

post-1435-1351436437,68_thumb.jpg

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...