Jump to content

Regler/tiltak for å unngå galvanisk tæring i båthavn


runes

Recommended Posts

Vi har en båthavn som vi for første gang skal etablere isopropeller i. Vi blir 6 båter der i år og har ikke tidligere hatt nevneverdige problemer med galvanisk tæring, men ettersom vi skal ligge en hel vinter med varme i båtene så ønsker vi å være på sikre siden.

 

Hva skal vi gjøre?

 

1. Få en elekriker til å sjekke at det ikke er jorfeil i bryggas landstrømanlegg?

2. Stille noen krav til båtene?

? Hvilke krav???

Kan båtene koble varmen rett på landstømsanlegget?

Bør vi ha noen spesielle krav til landstrømsanlegget i båtene?

Krav om galvanisk isolator i alle båtene?

 

trenger råd her...... :pray:

Link to post

Det elektriske anlegget i havnen skal måles for å kontrollere at isolasjonen er tilfredstillende. Her er det strengere krav en til at en jordfeilbryter slår ut. Jordingen på anlegget skal dokumenteres og kontrolleres. Er dette på plass og målingene gode, vil anlegget ha god kvalitet.

Se at det ikke kommer vann inn i tilkobiingskontaktene og at ledningene ikke blir lagt på brygga og dermed blir våte. Da ruster kontaktene innvendig og det blir overledning(jordfeil).

Link to post

Hadde inntrykk av at trådstarter var involvert i driften av båthavna, og da har en vel sånn noenlunde kontroll på landdelen av anlegget. Hvordan tilstanden er ombord i båtene som bruker havna er en annen sak, her er det vanskeligere for havneeier å ha kontroll.

 

Ja stemmer, men er litt usikker på hvilke krav vi skal stille til oss selv og til båteierne.

 

Det elektriske anlegget i havnen skal måles for å kontrollere at isolasjonen er tilfredstillende. Her er det strengere krav en til at en jordfeilbryter slår ut. Jordingen på anlegget skal dokumenteres og kontrolleres. Er dette på plass og målingene gode, vil anlegget ha god kvalitet.

Se at det ikke kommer vann inn i tilkobiingskontaktene og at ledningene ikke blir lagt på brygga og dermed blir våte. Da ruster kontaktene innvendig og det blir overledning(jordfeil).

 

Får elektriker til havna om noen timer, så får vi høre hva han har å si.

 

Ledninger ikke ligge på brygga og ikke bli våte??? Åssen skal man da kunne ha landsrøm fra uttak på brygge og til båten? Høres fint ut i teorien, men tror vi trenger noen praktisk gjennomførbare regler. Her snakker vi om båter som ligger for landstrøm/har varme på igjennom hele vintern, ledninger kommer garantert til å bli våte..... ;)

Link to post

Min båd-nabo ligger i vandet hele året og han er den type som bor i en gammel båd og ikke virker som om galvanisk tæring er noget han bekymrer sig meget om. For nu at sige det på den måde...

 

Er der nogen måde hvorpå jeg kan måle mig til om han har en landstrømsanlæg, der "lækker" strøm i vandet?

 

Jeg har skilletraffo installeret. Men hvis jeg skal sikre mig yderligere, skal jeg så helst:

 

1: Selv ligge med strøm på

2: Ligge med ledning på - men ikke strøm

3: Ligge helt frakoblet landstrøm (så vidt muligt)

Link to post

Hadde elektrikern på besøk på brygga i dag. Anlegget på land så bra ut. Men han kunne lite om jordfeil, kryostrøm og galvanisk tæring i båt. La oss derfor ta utgangspunkt i at anlegget på land er OK. Vi legger og ned forbud mot skjøteledninger eller koblingsoverganger på brygga. Alt slikt skal gå direkte til inn i båten.

 

Anlegget i båtene blir nok litt opp til alle og enhver. Vi anbefaler selvfølgelig skilletrafo eller galvanisk isolator.

 

Elektrikern var skeptisk til at vi koblet varme via ladern i båten men mente at vi heller skulle koble varmeovnene rett på strømmen på brygga. Dette for å ha bedre kontroll på forbruk og dimensjonering. Men jeg har tidligere hørt rykter om at man IKKE skal koble varmeovnene direkte på bryggestrømen, men at vi bør koble varmen via 220 anlegget i båten! Noen som kan kommentere dette? Hva er riktig?

Link to post

Elektrikern var skeptisk til at vi koblet varme via ladern i båten men mente at vi heller skulle koble varmeovnene rett på strømmen på brygga. Dette for å ha bedre kontroll på forbruk og dimensjonering. Men jeg har tidligere hørt rykter om at man IKKE skal koble varmeovnene direkte på bryggestrømen, men at vi bør koble varmen via 220 anlegget i båten! Noen som kan kommentere dette? Hva er riktig?

 

I et riktig 230 anlegg i båten kobles ikke varmeovnen via laderen, men på uttak direkte fra sentralen.

 

Link to post

Har 2 kabler ombord på vinteren.

 

Kabel no1 inn på landstrømsanellegget: Til VV, lader, vaskemaskin, 220 lys. kaffetrakter, 1 vifte ovn, 220 kontaktene.

 

Kabel no 2: Direkte fra bryggestrømmen: til frostvaktene, 1 panel ovn og 1 vifte ovn.

 

Når jeg ikke er ombord, er Skutas 220 annlegg avslått og kun frostvaktene er koblet til "kabel no 2".

 

Har kun 10Ah på skutas hovedsikring og det blir noe lite på vinteren

Om det er riktig å gjøre det sånn? vet ærlig talt ikke ,men det funker.

Eneste jeg er skeptisk til er at det blir mye skjøteledninger strekt rundt omkring i båten.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Vedrørende tæring grunnet jordfeil

Tror jeg at direkte koblede er det beste. Da er jo en eventuell jordfeil ikke i kontakt med noe av båten elektriske.

 

PS. Mine El. kunnskaper er MEGET begrensede.

 

Håper en eller annen som har litt peiling på strøm vil svare.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...