Jump to content

Kjøpt meg ny båtshake med en fantastisk funksjon :-)

Hustvedt

Recommended Posts

En ting jeg liker veldig godt med min Handy Duck er at når jeg skal legge til med bøye forut eller akter mot kai, så kan jeg bare hekte på kroken i det jeg passerer bøya og så til slutt etter at jeg har fått feste i brygga ta jobben med å stramme opp lina ut til bøya (har et langt tau med løkke i enden som jeg henger over et kryssholt. Innbiller meg at denne nye typen krever at man bruker litt lengre tid og kanskje til og med ha en person opptatt med å få orden på tauet i det man skal hekte seg på bøya.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

En ting jeg liker veldig godt med min Handy Duck er at når jeg skal legge til med bøye forut eller akter mot kai, så kan jeg bare hekte på kroken i det jeg passerer bøya og så til slutt etter at jeg har fått feste i brygga ta jobben med å stramme opp lina ut til bøya.

Det er ved slike fortøyninger jeg ser for meg at denne nye båtshaken kan komme godt med og at jeg påstår at det ikke er noen grunn til ikke å ha begge typene.

Jeg gjør som deg og bruker HandyDuck'n ved passering av bøya. Så når hekken kommer inntil brygga, kunne det vært kjekt med denne nye. Da kan man feste en fortøyning til brygga, mens man enda står i cocpit og er dermed festet i begge ender av skuta uten å gå vekk fra ratt og gearspak. Når man så er vel hektet fast i begge ender, har man jo god tid til å feste fler liner om det er ønskelig. Som det er i dag, må jeg hoppe ut bak om det ikke er et kryssholdt på land som jeg får kastet lasso over. Da har jeg i realiteten forlatt skuta før den er festet i begge ender. Er man fler enn en ombord, er det jo ikke noe problem, men i vind, sjø eller strøm, ser jeg for meg at denne nye typen kan være et godt supplement til HandyDuck'n.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

• 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei, En fordel med Handy Duck slik jeg ser det, er at hvis man som jeg fortøyer med baugen mot brygga, kan man, når man skal gå, trekke båten ut mot bøya og lett utløse kroken som sitter der. Så har man kommet klar av både brygge og bøye, og slipper å hale en dobbel lengde tau gjennom bøya, som man i slike tilfeller må med en Hook Moor. :blush: Man kan også feste en utløsersnor til kroken og løse den ut på den måten, hvis man ikke har behov for å hale seg ut til bøya, eller bruke båtshaken som vist på videoen. Men Hook Moor har sikkert også sine geniale sider. :thumbsup:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Finnes ikke denne hos bestmarin.no lenger? Greier ikke å finne den...

Redigert: Fant den her: http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=7220&MainPrC=7000&ProdNo=H1031636

Redigert av Trond Østli (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Jeg ser ingen grunn til ikke å ha begge deler.

Jeg har allerede en Duck og har satt opp Hook&more på ønskelisten til Jul.

(Båten skal tross alt ha gaver også)

Det er meget sjeldent jeg overnatter på bøye med kun Handy Duck'n. Jeg fester alltid tau #2 i tillegg og da hadde jo Hook&more vært kjekk, samt at disse to dekker ca samme behov når det gjelder å feste fortøyning til faste fester som er litt knotete å komme til i farta. Det kan godt være to slike fester knotete plassert om man har to alternative båtshaker.

Jeg har lenge vurdert å skaffe meg en Duck-krok til, men nå blir det en Hook i stedet.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...