Lars H. Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Er det enkelt å løsne tauet helt fra båtshaken? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hustvedt Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Ja, det er kun en liten avlang karabinkrok men en fjærbelastet lippe. Du ser den greit på dette bildet: Når den brukes som "vanlig" båtshake er karabinkroken festet slik som på bildet, når du skal feste et tau vipper du den frem... Redigert 9.Oktober.2012 av Hustvedt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Båtshaken er bestilt. Tok den lengste 115 cm - 300 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Seewolf Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Handy Duck kontra denne... hvor mange "kroker" følger med Handy Duck ? Ellers er vel den eneste ulempen med den andre... at man trenger dobbel taulengde ??? Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Handy Duck fungerer med enkel eller dobbel (gjennomgående tilbake i båt, eller knute på kroken). Det fulgte med ett nebb. Handy Duck kan ikke brukes som båtshake da hele stasen løsner...som den skal.... Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
Framtia Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 En ting jeg liker veldig godt med min Handy Duck er at når jeg skal legge til med bøye forut eller akter mot kai, så kan jeg bare hekte på kroken i det jeg passerer bøya og så til slutt etter at jeg har fått feste i brygga ta jobben med å stramme opp lina ut til bøya (har et langt tau med løkke i enden som jeg henger over et kryssholt. Innbiller meg at denne nye typen krever at man bruker litt lengre tid og kanskje til og med ha en person opptatt med å få orden på tauet i det man skal hekte seg på bøya. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
RSL Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 En ting jeg liker veldig godt med min Handy Duck er at når jeg skal legge til med bøye forut eller akter mot kai, så kan jeg bare hekte på kroken i det jeg passerer bøya og så til slutt etter at jeg har fått feste i brygga ta jobben med å stramme opp lina ut til bøya. Det er ved slike fortøyninger jeg ser for meg at denne nye båtshaken kan komme godt med og at jeg påstår at det ikke er noen grunn til ikke å ha begge typene. Jeg gjør som deg og bruker HandyDuck'n ved passering av bøya. Så når hekken kommer inntil brygga, kunne det vært kjekt med denne nye. Da kan man feste en fortøyning til brygga, mens man enda står i cocpit og er dermed festet i begge ender av skuta uten å gå vekk fra ratt og gearspak. Når man så er vel hektet fast i begge ender, har man jo god tid til å feste fler liner om det er ønskelig. Som det er i dag, må jeg hoppe ut bak om det ikke er et kryssholdt på land som jeg får kastet lasso over. Da har jeg i realiteten forlatt skuta før den er festet i begge ender. Er man fler enn en ombord, er det jo ikke noe problem, men i vind, sjø eller strøm, ser jeg for meg at denne nye typen kan være et godt supplement til HandyDuck'n. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Adi Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Genialt Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.November.2012 Link til dette innlegget Svart 19.November.2012 Takk for tipset Hustvedt ! Da er Hook@Moor kommet ombord. Må si den falt mer i smak enn HandyDuck'en Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Da ble det handlet inn 2stk Hook@Moor, en i julegave til undertegnede og en i julegave til Far. Takker Hustvedt for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 (redigert) har også kjøpt meg en slik , nå må det bare blir lysere tider igjen fort. Redigert 20.November.2012 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
RSL Svart 20.November.2012 Link til dette innlegget Svart 20.November.2012 Hos meg er den ikke innkjøpt, men den er plassert på ønskelisten til Jul. (Familien, synes jeg er rar, for det er kun båtrelaterte produkter på ønskelisten med unntak av "snille barn". RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Free Lillehammer Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Må bare innrømme at jeg handlet en slik i høst etter omtalen på BP og den ligger fremdeles i plast... Skal fornye fortøyningslinene i vinter. De vi har nå, er i korteste laget for tilbakeføringer (som er en forutsetning med Hook Moor). Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Nettopp derfor Handy Duck er fin til sitt bruk. Trenger ikke dobbelt så lang fortøyningsline. Jeg har en fast line på 10 meter koblet til Handy Duck Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 (redigert) Hei, En fordel med Handy Duck slik jeg ser det, er at hvis man som jeg fortøyer med baugen mot brygga, kan man, når man skal gå, trekke båten ut mot bøya og lett utløse kroken som sitter der. Så har man kommet klar av både brygge og bøye, og slipper å hale en dobbel lengde tau gjennom bøya, som man i slike tilfeller må med en Hook Moor. Man kan også feste en utløsersnor til kroken og løse den ut på den måten, hvis man ikke har behov for å hale seg ut til bøya, eller bruke båtshaken som vist på videoen. Men Hook Moor har sikkert også sine geniale sider. Redigert 21.November.2012 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Mix Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Ja vi er forskjellige. Alt du her nevner som fordeler med HandyDuck Figaro er det jeg kaller ulemper med den. Å ha dobbel fortøyningsline mot f.eks. bøye ser jeg bare fordeler med, enten man ligger baug inn eller hekk inn. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Båtshaken er bestilt. Tok den lengste 115 cm - 300 cm. Hvor bestilte du denne? Fant bare to meters versjonen...? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hustvedt Svart 21.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 http://www.bestmarin.no/Produkter/Tauverk-og-fort%c3%b8yning/B%c3%a5tshaker/B%c3%a5tshake---Hook--and--Moore-Fast---200-cm-696119-p0007745857.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 21.November.2012 Link til dette innlegget Svart 21.November.2012 Supert, takk skal du ha. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Dalton Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 (redigert) Finnes ikke denne hos bestmarin.no lenger? Greier ikke å finne den... Redigert: Fant den her: http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=7220&MainPrC=7000&ProdNo=H1031636 Redigert 24.November.2012 av Trond Østli (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
RSL Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Jeg ser ingen grunn til ikke å ha begge deler. Jeg har allerede en Duck og har satt opp Hook&more på ønskelisten til Jul. (Båten skal tross alt ha gaver også) Det er meget sjeldent jeg overnatter på bøye med kun Handy Duck'n. Jeg fester alltid tau #2 i tillegg og da hadde jo Hook&more vært kjekk, samt at disse to dekker ca samme behov når det gjelder å feste fortøyning til faste fester som er litt knotete å komme til i farta. Det kan godt være to slike fester knotete plassert om man har to alternative båtshaker. Jeg har lenge vurdert å skaffe meg en Duck-krok til, men nå blir det en Hook i stedet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Jonas78 Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Finnes ikke denne hos bestmarin.no lenger? Greier ikke å finne den... Redigert: Fant den her: http://www.flak.no/i...ProdNo=H1031636 Det ser ut som at ikke bestmarin har den lenger? Flak har bare to meters versjonen så vidt jeg husker... Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Careka Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Jeg kjøpte den siste de hadde i Stavanger. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Hustvedt Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Tror de har i Haugesund....det hadde de i alle fall sist jeg var innom... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Sjekk Seatronic. De hadde igjen en god del da jeg handlet der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.