Jump to content

Endelig en av plastsnekkefolket. Fram 25, bmc


stian83

Recommended Posts

Hei! starter herved min oppussing tråd. Lykkelig!

Etter mye om og men med inbytte av båt, og feil på motor i den første snekka, fikk jeg denne båten i dag. En 1983 Fram 25 fot med bmc motor, 50 hk.

Skulle egentlig byttet i en Grimsøy 26 som trengte mer en 1 kjærlig hånd, men etter prøvetur som viste null kjøling fikk jeg tilbydt denne for samme pris, så jeg klinte til.

Var på prøvetur, den tusla fint avgårde, hadde den i 8 knop men da grav den seg mye ned bak ( har lest om støping av flaps så får se om det kanskje blir det ) Båten trivdes best i 6 knop syns jeg. Motor virket ok, olje etc så greit ut, kjølte fint, men feil på alt elektrisk i båten så fikk ikke opp temperatur målingen, satser på det er ok, da den er ferskvannskjølt.

Må legge opp alt elektrisk nytt, alt av vann ombord nytt, fikse toalett og ta service på motor. Sparkel og maling av alt over fender lista. Legge tepper, fikse stoler og det jeg gleder med mest til- bygge egen seng kombinert med trapp ut av luka foran i baugen til guttunge på 2 år-

 

Gleder meg som en unge til og ta fatt på dette prosjektet, skal være flink med bilder!

 

Alt av råd og triks taes i mot med stor takk!

Motor er en bmc 50hk. det er det eneste jeg vet om den. det er varmeveksler på den så det blir nok og sette in en varmer i båten via kjølinga.

tips til billige motor deler etc taes i mot med takk.

bilder kommer

Link to post

Beklager om jeg laster opp bilder feil, prøvd og lese meg til hvordan det skal gjøres men klarte kun og få ut ett og ett bilde uten tekst. Dette er de eneste jeg har pr nå,men kommer flere da jeg henter den i morgen. Ja kanskje båten er eldre, Ha ha, tatt selgers ord for god fisk. Uansett så fikk jeg denne for en slikk og ingenting. Ang motor så vil en motorvask stå høyt på lista, men du enter4u du mene den er best som moring ? :)

Trenger at den tusler 2-3 sesonger før jeg hår råd til ny, da ser jeg om jeg bytter ut hele båten eller kun motorern. Båten virker jo fin, og motor og igrunn. Er helt grønn på motor, så sitter og leser all info jeg kommer over, manualer etc. Skal bytte olje+alle filtere nå. Bytte frostveske og finne ut av denne girkassa. Fant ett skilt som det stod newage coventry på. ett serie nr også var det stemplet inn tallet 140 og bokstavene L H. Dette er vel modell osv, og da begyner moroa med oljebytte på gearet. Noen skriver at man skal bruke vanlig olje, noen skriver at man må bruke oppgitt olje ( står endel godkjente typer på dette skiltet )

Vedrørende motor så er det skiltet helt slitt ut, men syns jeg kunne skimte tallet 76- kanskje det indikerer årstall. Timeteller står på 4052, så den er iallefall innkjørt. Olje og temp måler fungerte ikke, men jeg testet den en god stund og den gikk ikke varm, da hadde vel all oljen som ligger på maskinen ( se bilde ) begynnt og ryke i tillegg. Kom lite røyk, nesten ingenting. Kun litt ved tomgang i fri etter 5 minutter. Så satser på den er god for 1000 timer til- liker jeg da fremdeles båten godt, så bytter jeg hele motor og gear =) Hva tror du, utifra bildet.

Glad som en guttunge på juleaften uansett jeg, fått meg snekke jo!

Link to post

Grattis med flott skute. BMC commander 2,52 liter 50/55hk. (dersom jeg husker rett) flott engelsk motor.

Mener du det er en slik motor? får jeg har verdt nedi båten nå, og motorskiltet er nesten slitt helt av, så finner ikke type betegnelsen, som kune verdt kjekt og ha=)

Grattis med ny skute.Pen båt.Har blitt fortalt BMC motorene bør overhales på ca.20000 timer.Deler er rimeligst hos A.S.A.P Suply tror jeg.Lykke til..

20 000 timer? Da er den jo såvidt innkjørt :lol::clap:

 

Tusen takk folkens! for ett levende forum, her blir det nok mange timer, og hvem vet- kanskje jeg kan komme med gode råd endag :clap:

Link to post

Gratulerer med Sjekta, greie båter de der. BMC kan være god som gull i mange år til. Hadde begynt med å kjøre systemrens på begge systemer ( FV + SV ) slik at alle kjølekanaler er åpne. Hadde ogsjå sjekket ventiler og dyser.

Bytt for all del ikke ut motoren med noe gammelt ræl som man ikke får deler til. Med flaps så mener jeg at disse båtene gikk ca 12 knop med 49 " Perkins

Link to post

PRM 140 gearet skal ha vanlig 15W-40 motorolje. Har samme gir selv på min Ford. Kjempegir, veksler meget fint uten slag eller hakking.

 

BMC motoren er OK den, tipper det er en 1,8 liter på 46hk. Jeg ville ikke ha brydd meg så mye om å bygge flaps, slike snekker trives best rundt 6-7 knop uansett. Og man har det vel ikke travelt på sjøen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Funnet manualer, det giret er helt fantastisk syns jeg. Kan gire med lillefinger, ikke en lyd og helt silkemykt=)

Er feil på termostaten håper jeg :saint: Måler stiger meget raskt ( 2 min på tomgang ) til 125 grader C. Varierer fra 130 til 125 på prøvetur nr 2.

Prøvde flere ganger og ta litt vann på delen etter varmeveksler. Den sitter kun en liten slangestuss fra selve varmevekslern. om den hadde holdt 100+grader ville jo vannet fordampet raskt. Det er tanken min iallefall. Men det lå der en god stund før det tørket bort.Stakk fingern oppi kjøle tanken og vill tippe 70 grader. Etter 1,5 time test tur på 1800 rpm og 6 knop så tørket det på ca 1 minutt. Hadde den verdt 100 grader pluss ville dette blitt borte mye fortere tror jeg. I tilegg vet jeg de har benyttet denne båten på helgeturer osv- de annsatte hos forhandler- så om den hadde faktisk holdt 130 grader ville den jo tatt kvelden for lenge siden, ville den ikke? Pluss det er null røyk fra all oljesvetting ( se bilde av motor )

Satser på det er noe som ikke er koblet til på termostaten, eller kanskje den er tatt av. Fant serienr på motor så skal i gang og finne ut type og manualer nå. Giret får nok stå i fred i 1. omgang, det virker helt 100%

 

Noen som vet hvor mye kjøleveske det skal være i motor? så jo at det er ett overfyllings vern med stuss der, så det er vel bare og fylle opp og la det selv justere seg :lol: :lol: Når jeg åpnet lokket på varmeveksller, som forøverig har ett merke B ( så noe uklart ) 18 så jeg kun litt veske( grønn ) Googlet litt så der er nok en bowman varmeveksler., Etter 10 min på tomgang var det ca halvfult i varmevekslern. det er vel litt lite så skal tømme alt og fylle opp ny.

En annen merkelig ting er alle kraner og diverse. Sitter en kran på eksos, rett etter v.v.

Og under eksos utløp på siden av båten er det ett ekstra hull som det kommer Mye vann ut av. KOmmer jo og en del ut av eksos. Noen som vet hva dette er?

 

 

 

Fant også ett stmpel med tallene 3381 1 76

Tipper båten er fra 1976 jeg da, får begynne og google litt :yesnod:

Takk for innspill

Redigert av stian83 (see edit history)
Link to post

Gratulerer med Sjekta, greie båter de der. BMC kan være god som gull i mange år til. Hadde begynt med å kjøre systemrens på begge systemer ( FV + SV ) slik at alle kjølekanaler er åpne. Hadde ogsjå sjekket ventiler og dyser.

Bytt for all del ikke ut motoren med noe gammelt ræl som man ikke får deler til. Med flaps så mener jeg at disse båtene gikk ca 12 knop med 49 " Perkins

Virker som det er endel deler og oppdrive ja :yesnod: Ang rensing. Er det bare og fylle på i varmevekslern med renseveske. Kjøre varm, skylle osv?

Men på sjøvannsiden, må jeg da lage ett lukket system for og få kjørt rens ikke sant? koble av slanger i begge ender og ha oppi en bøtte med bunnfall fanger, om jeg forstår riktig. Er helt grønn på motor, men lærer fort :lol: takk for hjelp

Link to post

Ang tempen, så opplevde jeg det samme i min båt, med en VP MD2B, der var ikke giver og instrument av samme fabrikant, og måleren viste dobbelt så mye som egentlig var reelt.. Om du kan holde på sylinderne opptil 4-5sek, er den ikke for varm i det hele tatt. Foreslår at du bytter ut både temp.giver til samme fabrikant eller omvendt. Eller bytte begge deler, til noe som stemmer. Kan nesten garantere deg at det er dette som er feilen. Min motor bikket 100grader et par ganger, og da blir det JÆVLIG varmt oppi motorrommet!

Link to post

Ang tempen, så opplevde jeg det samme i min båt, med en VP MD2B, der var ikke giver og instrument av samme fabrikant, og måleren viste dobbelt så mye som egentlig var reelt.. Om du kan holde på sylinderne opptil 4-5sek, er den ikke for varm i det hele tatt. Foreslår at du bytter ut både temp.giver til samme fabrikant eller omvendt. Eller bytte begge deler, til noe som stemmer. Kan nesten garantere deg at det er dette som er feilen. Min motor bikket 100grader et par ganger, og da blir det JÆVLIG varmt oppi motorrommet!

Kan fint ta på varmeveksleren, og holde på den, da er det ubehagelig, men brenner meg ikke som om den holdt 100pluss selv om det ikke nødvendigvis er det stedet som ville verdt varmest. På motor kan jeg holde fingern 4-5 sekunder der det er varmest, så tipper du har helt rett. Utfordringen jeg har er identifisering av motor. Googler ivei, men de forskjellige bmc kandidatene er veldig like. Info kommer når jeg finner riktig manual og deretter får byttet termostat og giver. Hadde den holdt 130 grader hadde den vel stoppet ??Eller kokt og jeg ville sett spor av kjølevesken på det ovefyllings vernet, lite tappe kran som er ved påfylling av kjølevesken

Redigert av stian83 (see edit history)
Link to post

Tror nok motoren din hadde kubbet lenge før 130 grader. Så du kan ta det helt med ro der.

Du trenger heller ikke original giver og instrument altså. Her finner du giver i forskjellige størrelser: http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/instrumenter/wema-givere?list=1:name:asc:20

Og her har du instrument du kobler opp mot giveren: http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/instrumenter/wema/wema-temp-maler-vann-silver-line-52mm-12-24v

 

Vips, så har du det på stell.

 

Ang de forskjellige Bmc`ene kan du jo prøve å merke deg de små forskjellene på motorene utifra de småtingene som skiller de. Evt skisser som viser eksakte mål som kanskje skiller de?

Link to post

Noen som kan vite hva det hullet under eksos utløpet er? det kommer vann ut av eksos, og renner vann ut av dette hullet. begge står sammen, eksos øverst og dette lille hullet under, str som en tommel. Er det kjøling til girkassa eller er det noe tidligere eiers egen mek =)

Skal ned og begynne og følge slanger hit og dit og sjekke varmen med en steketermometer

Link to post

Oppdatering. Jeg er 90% sikker på at jeg har en bmc 1.5

Det lille hullet under eksos utløp, er kjølevann. Fant en kran på eksos og der var det og ett t skjøt. stengte krana og da sluttet det og komme kjøle vann i eksos. Med andre ord, Impeller, og alt som har med saltvannsiden av kjølinga er 100% for det renner mye vann ut der bak.

Kjørte motor i 5 minutter. Temperatur måler sier da 100 grader. Målte i varmeveksler, kjølevesken holdt 32 grader. Forøverig syns jeg det så veldig snaut ut med veske, noen som vet hvor mye man skal ha oppi??? Kjørte så i 5 minutter til på tomgang 1500 rpm, da viste tempmåler 125 grader, og veska holdt 58 grader. MEN tar jeg på termostat huset er det veldig varmt.

Noen som vet hvordan jeg sjekker om det sirkulerer riktig? Må jeg bytte pakning om jeg åpner termostathus og tar ut termostat?

Båten lader iallefall bra, og det virker som nevnt tidligere at sjøvannsiden er ok. Ser ut som jeg har 2 vann inntak også :yesnod:

Link to post

Ang. varmeproblemet ditt. Sjekk termostaten din. Er den ok, så sjekk vannpumpa (Ikke impellerpumpa). er det ok så hadde jeg mistenkt at toppakningen er gåen. Har du mulighet til å ta en komp. test på motoren?

Nei dessverre, har ikke utstyr, eller evne, spør meg om 1 sesong =) Tror jeg har 36 hk... Motor skilt er slitt ut men det jeg har klart og google fram, og hørt med kdtrading om så ser det ut til og være en 1.5

Men hva tror du om og koble av termostaten, og kjøre motor litt på starter. Vil jeg ikke da se om vannpumpa er ok hvis det er bevegelse der? vet at sjøvannsdelen er ok.

Redigert av stian83 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...