Jump to content

Endring av diameter på propell, hvilken effekt gir det?

Sturee

Recommended Posts

Hei!

Har en yamaha 50hk 97 modell med en propell på 13 1/2 x 15. Med denne propellen går motoren opp til 6000 rpm. anbefalt på denne motoren skal være 4500 til 5500. Vil derfor se om jeg kan få meg en ny propell. Det jeg lurer på er, hvilken effekt har det om jeg endrer diameteren på ny propell? F.eks, hvis jeg endrer fra 13 1/2" til 14?

Mvh Håkon

diameter gir skyvekraft - ikke fart

Så det du trenger er en propell med mer stigning, f.eks en 13 1/4x17" - den burde gi rundt 5500.

(man har heller ikke så mange diametre å velge i på disse propellene, de er satt opp med en viss diameter i forhold til stigningen.)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

høres ut som en god plan. Er nok 17 og 19" som kommer til å være mest aktuelt.

Du kan risikere at turtallet blir for lavt med en stålpropell med godt grep. Avhengig av hvor høyt motoren er montert så kan du ofte da heve motoren på akterspeilet for å få mindre motstand - mer turtall og fart..

Apropos fart , fått målt den med GPS?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Da har jeg fått testet propeller, men lurer litt på hvilken jeg skal gå for. har en 18 og en 19 tommer, er de det står mellom. 18 har 13 tommer i diameter, 19 har 13 1/2. med 18 fikk jeg 64kmt og 5200 RPM. 19 ga 63kmt og 4800 RPM. begge ligger innenfor anbefalt turtall, 4500-5500. Tror også jeg kan få mer ut av begge ved å heve den litt. Hvilken av de to burde jeg gå for? evt kan det være lurt å se om jeg finner en 19 med lavere diameter?

Tusen takk for svar så langt! :)

Har nå hevet motoren ca 5 cm, to hull opp. prøvde med 100kg ekstra i båten med 19" da gikk den bare ned ca 150 RPM. skal utå få prøvd begge igjen, håper hevingen gjør at 19" går litt lettere, hvis 18 fortsatt er raskere blir det den.

Kjempe grei kar jeg kjøper propell av, lot meg låne alle de propellene jeg ville teste, eneste var at jeg helst måtte levere innen 2-3 uker, og han lar meg også bytte hvis noe ikke blir helt som det skal :thumbsup:

jepp, legg gjerne ut bilder av propellene du har til låns

forsøk også å legge merke til hvordan de oppfører seg i sving, grep osv , kan være merkbare forskjeller i kjøreegenskaper mellom 2 propeller

Skal ut å teste nå, 18 vs 19. her er bilde av propellene:

Honda turbo 13 1/4 x 19

2012-10-14_11.26.50.jpg

2012-10-14_11.27.02.jpg

Ballistic 13 x 17

2012-10-14_11.28.28.jpg

2012-10-14_11.28.40.jpg

Quicksilver 13 1/2 x 17

2012-10-14_11.29.47.jpg

Mercury Vengeance 13 x 18

2012-10-14_11.31.29.jpg

Merket veldig godt at disse hadde myye bedre grep enn alu propellen, i svinger og hvor mye jeg kunne tilte før de ga seg kunne tilte så mye at det gikk saktere før den slapp. tror derfor at hevingen vil hjelpe, i tillegg til mindre motstand. Det var ikke så mye forskjeld mellom stålpropellene, som jeg kunne merke. Men får se hvordan det går nå.

heldiggris - ikke alle som har tilgang til så mye tøffe stålvisper å teste med :cool:

alle de propellene der er lagd for å gå høyt i vannet, men hadde jo forventet at turtallet ville øke litt også

Var heldig der ja, kjempegrei handel! :) billig også, 2000 betalte jeg for propellen helt strøken uten en eneste skramme :thumbsup:

Tror du da jeg kan montere motoren enda høyere? Nå står den plata litt høyere enn på linje med bunnen når motoren var tiltet nesten helt ned. kunne likevell tilte nesten helt ut uten at den spant i svingene. Men tror jeg har et greit oppsett nå, så kommer nok til å se hvordan det går som det er.

Tusen takk for all hjelp! :) Utrolig hvor mye folk kan her på forumet :thumbsup:

Redigert av NT503 (see edit history)

høres jo ut som at det kan heves enda mer, men da må du kanskje til med nye hull, evt lift, og så må man ha i bakhodet det med kjøling (montere vanntrykksmåler, da har man kontroll på det)

ville også prøvd de 2 17" propellene bare for å se hvordan båt/motor reagerer på de.

(hmm, trenger en ny stålvisp selv, er flere av de til salgs montro?)

Redigert av ivar (see edit history)

Ballisticen ga over maks, den ga 5900 rpm så den er for liten. Den andre 17 tommeren ga 5000 rpm, men gikk ikke fortere en alu propellen på 15" gjorde. Denne var mye tyngre enn de andre propellene, om det er det som gjorde forskjelden vet jeg ikke.

Han har nok litt fler ja, ivar ;) han har vel over 75 stk som han skal selge. Sender deg link på im.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...