tobixen Startet 8.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2012 Jeg har til nå for det meste seilt i Nord-Norge, og har stort sett brukt anker og lettbåt for å komme meg i land, evt fortøyd langs brygger hvor jeg har visst at det var mulig å ligge gratis. Nå da fruen var med på tur ble det nesten utelukkende besøk av gjestehavner - til all hell og lykke lå det en bok med "havneguide" ombord i båten vi kjøpte. Jeg er ganske negativt overrasket. Jeg har en del forventninger som ikke helt har blitt oppfylt. For gjestehavner med havneavgift forventer jeg at det ... ... skal være lett å søke opp alternative gjestehavner på nett. Jeg ser at det finnes en del forskjellige guider på nett, inkludert et forum her på båtplassen, men få oversikter er komplette. Jeg ønsker meg en åpen, fri og komplett database hvor alle og enhver kan redigere opplysninger (wiki-style), hvor man kan søke basert på kartkoordinater, en database som kan integreres med karttjenester. ... finnes offisiell informasjon på internett, som det er lett å finne, og som inneholder oppdaterte opplysninger og fungerende kontaktinformasjon til ansvarlig for gjestehavna, hvor bl.a. epostadresse er inkludert. Og jeg forventer svar dersom man skriver til epostadressen. ... er lett å finne frem til plassene som er tiltenkt gjester, både gjennom offisielle internettsider og gjennom skilting når man ikke har sjekket opp slike ting før man entrer gjestehavna. På Holmestrand endte vi nok på en privat plass til tross for undersøkelser på nett, epost til oppgitt epostadresse på offisielle hjemmesider og leting etter skilt (jeg tror strengt tatt at jeg fant gjesteplassene - men de var opptatt alle sammen). Plusspoeng for Strömstad som har tydelig skilting. ... er lett å finne ut hvor man betaler havneavgift - og at det er mulig å betale havneavgift døgnet rundt. (og man skulle jo tro at dette er i gjestehavnas interesse). Vi la til på gjestebrygge i Fyllingen (Horten) men fant hverken ut hvor mye det skulle koste eller hvordan man kunne gjøre opp for seg, så da ble det naturlig nok til at vi ikke betalte. I Strömstad var det skilt om hvor stor havneavgiften var, men ingenting om hvilken retning vi skulle gå for å få betalt. På Holmestrand er det ihht offisiell informasjon på Internett to betalingsautomater på navngitte steder - kjekt dersom man er lokalkjent. ... eksisterer WC i tilknytning til gjestehavna, som er åpent 24/7, og som kan aksesseres relativt kjapt etter at man har kommet i land - selv om man ankommer midt på natta. (og man skulle jo tro at dette er i gjestehavnas interesse, siden alternativet ofte er å benytte et båtdo som går rett ut i sjøen). I Moss må man først betale avgift på en automat og så lete etter en person som kan utlevere nøkkelkort til toaletten. I praksis måtte jeg vente fra 23 på kvelden til 11 på dagen før jeg fikk tak i nøkkelkort, og da hadde jeg diaré :-( ... det er lett å finne WC. ... er mulig å betale for diesel/bensin 24/7 dersom slikt tilbud eksisterer - og ikke som i f.eks. Engelsvik, "diesel betales for i fiskebutikken ... den åpner mandag". I Horten måtte vi også vente på at restauranten åpnet kl 11. ... er en viss standard over dusjer, dersom de finnes. Ikke slik som i Strömstad, hvor det er knapper over en benk hvor man typisk legger fra seg klær - og hvor knappen gir dusj i noen få minutter. Dusjen var i tillegg så sparedusj som det går an å bli, man ble så vidt fuktig etter å ha stått ut de tilmålte minuttene med vann. ... er lett å finne et sted å lempe fra seg søppel. Plusspoeng til Strömstad hvor både strøm, vann og søppelkasse var meget lett tilgjengelig. ... at det er skiltet dersom gjestehavna er for grunn til at det er mulig å legge til med en seilbåt. I Fyllingen klødde jeg meg litt i hodet da båten ikke ville helt inn til brygga under fortøyning. Jeg var jo trøtt som en strømpe - da det flødde bittelitt i løpet av natta fikk vi svar på undringen, da begynte kjølen å dunke mot bunnen ved hver bølge, og vi måtte relokere. ... finnes informasjon på engelsk. ... er enkel og umiddelbar tilgang til WLAN, dersom slikt finnes - ikke som i Strömstad, hvor informasjonen sier at "internett er inkludert", men når man velger SSID "gästhamn" kommer man til en betalingsportal? ... er ledig plass ved brygge merket "kun for bunkring", eller at det er tydelig at det vil bli ledig plass innen ti minutter - og ikke som i bl.a. Fuglevik og Kambo hvor det var ganske smått med plass og tilsynelatende fullt med langtidsparkerte båter på disse bryggene. Er jeg for kravstor, eller hva? Landkrabbementalitet, kanskje? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Nå er det vel ikke akkurat uvanlig at butikker og restauranter har åpningstider, selv de som ligger i nærheten av gjestehavner. Men man bør kunne forvente å få det man betaler for ja, og i gjestehavner betaler man jo som kjent så det merkes. Ser forøvrig at fler og fler steder tar seg betalt på dagtid også. Det må de gjerne gjøre, men det blir jo da tilsvarende fristende å bare seile rett forbi. Upraktisk og dyrt om man bare skal en kjapp tur i land for å handle litt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Problemet her var at drivstoffet skulle betales for i fiskerestauranten - vi forventet selvsagt ikke at restauranten har åpent 24/7. Noe sært å betale for drivstoff til en kelner på finere restaurant. Jeg ser jo at en betalingsterminal koster en del og at enkelte pumper for båter ikke har det helt store salgsvolumet slik at det ikke er forsvarlig med kortterminal - men dersom salg av drivstoff er stengt f.eks. fra lørdag 16:00 til mandag 11:00 så er det i det minste en fordel å vite om dette før man setter kursen mot havna for å fylle drivstoff. En annen ting, hverken i Horten eller Engelsvik var det lett å finne ut hvor man skulle henvende seg for diesel. Det burde jo stått oppslag på pumpen om dette. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tom Rør Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Jeg synes nok at du er noe kravstor. Hvis alle disse kriteriene skulle blitt innfridd, så hadde det blitt enda dyrere å ligge i gjestehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 De mange gode forslagene dine finansieres hvordan? I sesongen har de fleste gjestehavnene veldig bra oppfylling. Incitamentet for standardheving er derfor svak. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Hm, jo, ja, er kanskje et poeng ... prisene vil jo nødvendigvis måtte øke dersom båthavnene slutter å være hemmelige og bortgjemte ;-) De forslagene over er stort sett ikke særlig kostnadsdrivende - det er jo mest bare å bruke hodet. Eksempelvis, i Moss kunne man hatt en hengelås med kode på postkassa for innlevering av brukte nøkkelkort, hatt koden utskrevet på billettene fra betalingsautomaten, og skiftet kode månedlig - det innebærer minimalt med ekstra kostnader og ville hjulpet meg stort. Utfyllende informasjon på oppslag er jo heller ikke særlig kostnadsdrivende - tvert i mot kan det jo være inntektsbringende dersom informasjonen sier hvor og hvordan man skal betale, samt hvis manglende informasjon om servicetilbud gjør at noen velger å ikke betale havneavgiften. Redigert 9.Oktober.2012 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Restauranter og bensinstasjoner er fine greier det også, men drives vel oftest ikke av gjestehavna. Såklart hyggelig om havna ligger i en by med alle de fasilitetene man ønsker seg. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Skal du ha topp gjestehavner med alle servicetilbud så bør du nok dra til Oslofjorden eller østlandet! Her i Trøndelag er det omsider begyndt å bli lit mer tilrettelagt med flere kortpumper og slikt, slik at man ikke er avhengi av at det er folk der eller at de plassene som er tilknyttet en butikk er åpen.. Et eksempel var forrige sessong vi dro til et kjent sted i Trondheimsleia jeg visste det var kortpumpe.. Heldigvis hadde jeg ikke tom tank! for dem sa det var for dyrt å drifte anlegget, og hadde solgt dette videre.. Så på steder der det er liten båttetthet som møre Trøndelag Norland Troms og Finnmark kan vi ikke forvente at vi har slike annlegg dem har på Sør og øst landet fordi vår sessong er så kort og lite antall båter. Hadde jeg hatt båt med bokomfort i så hadde jeg nok heller valgt uthavn i steden for gjestehavn uansett! Nå har jeg bare en Daycruiser så da er det kjekt å dra til gjestehavner som har visse fasiliteter. Det er flere måter å se båtlivet på! For meg handler det om rekreasjon, ta det med ro være underveis være på tur. Selv om vi begynner å få behagelige flotte båter synes jeg det enkle båtlivet er utrolig trivelig! Synes det er mere sjarm å legge til ved holmer og skjær og gå i land å nyte stillhet og finvær samt reker og pils. Kansje grilling/bål kos. Overfylte brygger der man står i kø og du må gå over 3 båter for å komme deg til land synes jeg ikke er fult så sjarmerende.. Her er vi jo forskjellige alle sammen Redigert 9.Oktober.2012 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tobixen Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Diesel/bensinpumpe (dersom det finnes) er ofte en integrert del av gjestebrygga, selv om det kanskje ikke drives av samme firma som selve gjestehamna. Når man finner informasjon i en bok eller på internett om at en gjestehavn har diesel/bensin, så synes jeg det er ugreit at pumpa er stengt mesteparten av helga. Tydelige oppslag på pumpa om hvor og hvordan man betaler er jo heller ikke så veldig vanskelig å få til. Restauranter og bensinstasjoner forøvrig er helt klart ikke en del av gjestebrygga. Jeg ser jo fort at "sentral beliggenhet" nødvendigvis presser prisene opp - allikevel, når jeg betaler skjorta for "sentral beliggenhet" forventer jeg også en viss standard på fasilitetene. Og jeg forventer at gjestebrygga er gratis dersom den er drevet av en restaurant og forbeholdt kunder. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Det er flere måter å se båtlivet på! For meg handler det om rekreasjon, ta det med ro være underveis være på tur. Selv om vi begynner å få behagelige flotte båter synes jeg det enkle båtlivet er utrolig trivelig! Synes det er mere sjarm å legge til ved holmer og skjær og gå i land å nyte stillhet og finvær samt reker og pils. Kansje grilling/bål kos. Overfylte brygger der man står i kø og du må gå over 3 båter for å komme deg til land synes jeg ikke er fult så sjarmerende.. Her er vi jo forskjellige alle sammen Personlig synes jeg begge deler har sin sjarm, den perfekte båtferien for min del innebærer en balanse mellom uthavn (oppankring med turer inn til ubebodde øyer og holmer i jolle) og gjestebrygger med fasiliteter. Dusj har vi jo ikke ombord, så det er et tilbud vi trenger i løpet av en ukestur ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tom Rør Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Jeg synes stort sett at det er ok i gjestehavnene, og jeg er ikke villig til å betale mer for å få tilrettelagt alle sære ønsker. Fungerer i de aller fleste havner helt greit, tatt i betraktning at de tjener penger i en hektisk måned i året. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Jeg synes stort sett at det er ok i gjestehavnene (...) fungerer i de aller fleste havner helt greit, tatt i betraktning at de tjener penger i en hektisk måned i året. Jeg lurer litt på hvordan ting "fungerer helt greit" for deg. Hva gjør du når du nærmer deg en fremmed havn? Hvordan vet du om stedet i det hele tatt har en gjestebrygge, samt hvor den befinner seg? Har du tilfeldigvis en stor båt med alt du trenger (slik som toalett av tipp-topp standard, ICE-modem e.l., dusj, vaskemaskin, etc)? Dersom det ikke tilfeldigvis hadde fulgt med en trykt katalog med informasjon om gjestehavner med på båtkjøpet hadde vi nok valgt uthavner i mye større grad enn hva vi gjorde på forrige tur. Men, det skal sies, vi hadde en flott tur, og ting fungerte forsåvidt greit nok for oss også. ... og jeg er ikke villig til å betale mer ... Tilrettelagt informasjon vil kanskje øke presset, som igjen vil øke prisene - noe som er dumt for de som "greier seg fint" i dag (altså de fleste besøkende på forumet her) jeg ser den. Jeg eier jo selv hus i Oslo, jeg ser overhodet ikke noe problem med at det er press på boligmarkedet, og vil meget gjerne beholde markagrensa ... men skjønner jo kanskje at noen av de som er "utenfor" og vil inn helst hadde sett at det ble bygget litt flere boliger litt raskere ... for å få tilrettelagt alle sære ønsker. Banken min mente også jeg hadde særdeles "sære ønsker" da jeg etterspurte mulighet for å betale regninger fra datamaskin eller telefon på tidlig nittitall Jeg ser ikke helt at det er sært å ønske slike enkle ting som tilstrekkelig informasjon både online og offline, tilgang til toaletter (som man jo faktisk har betalt for!) selv om man kommer inn litt sent om kvelden, samt skilter om hva som er gjesteplasser og hva som er private plasser. På enhver parkeringsplass er det godt merket hvor man kan og ikke kan plassere bilen sin. Campingplasser er som regel godt merket av på omtrent ethvert kart, skiltet fra veien og selv om man aldri har vært på en campingplass før er det sjeldent tvil om hvor man skal parkere, hvor man skal henvende seg, etc. (sant nok - mange campingplasser stenger portene kl 23 - men det er vel en relativt veletablert standard). Redigert 9.Oktober.2012 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
avmønstret5 Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Etter å ha seilt mange år rundt om i Europa er det klart at norske båthavner har en beklagelig lav standard. Men her er også mange båthavner som er lyspunkter, så en skulle ønske at flere kom opp på et bedre nivå. Det er imidlertid båtfolket selv som må ta et ansvar å kunne si fra når ting ikke fungerer. Nå er det vel slik at båtfolk flest her på bjerget har få referanser, og da godtar de ofte tingenes tilstand Når det gjelder pris så skulle en tro en kunne for mer igjen for pengene da mange båthavner er kommunale og nedbetalt for lenge siden og betjenes av skoleungdommer. Ang. brennstoff-fylling synes jeg personlig ikke avstanden mellom stasjoner er så ille. Mulighet for betaling bør ikke være et problem. Kreves det ikke betaling må en gå ut fra att en ligger gratis, slik er det de fleste plasser i verden. Å sammenligne med campingplasser stiller jeg meg litt på siden av, men så har jeg i liten grad benyttet meg av det. Når det gjelder tilgang til internett i båthavn burde det være en selvfølge i dag, koster lite å legge opp og burde ikke koste mye å bruke. Annen digitale forbindelser burde selvfølgelig også være på plass,men så lenge båthavner drives på skoleelevnivå kan det nok ta tid. Så må en selvfølgelig skille på marinaer/båthavner og offentlige byhavnen hvor en ikke kan forvente noen fasiliteter og det er jo helt greit. Men prinsippet er: Betaler man, skal en ha noe igjen, dvs noe mer enn bare noe å feste båten i. Dette er opp til oss selv. Redigert 9.Oktober.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Det er imidlertid båtfolket selv som må ta et ansvar å kunne si fra når ting ikke fungerer. Ja ... Moss var min første gjestehavnerfaring utover et par dagsbesøk i Nord-Norge (samt en helgetur til eksilanten "Shtandart" da den var i Marstrand). Jeg hadde store planer om å sende en mail om erfaringene mine der og forbedringsforslag, men det var ikke noe kontaktinformasjon på web, så da ga jeg opp ... Jeg hadde strengt tatt en tanke med orginalposten min ... det som virkelig trengs er en offentlig, åpen, velbrukt database/wiki med alt av gjestehavnsopplysninger samt brukererfaringer, og gode API'er slik at man kan bygge karttjenester o.l. - det ville legge litt press på gjestehavnene. Finnes det noe der ute som det er verd å bygge på? Jeg søkte bare nasjonalt ... kanskje det finnes noe internasjonalt? Man kunne jo laget noe fra scratch, men da er man avhengig av noe moment for å få på plass informasjon og brukere. Å sammenligne med campingplasser stiller jeg meg litt på siden av, men så har jeg i liten grad benyttet meg av det. Egentlig ditto. Men jeg ser for meg at for det meste av kommersielle servicetilbud på land, så er det tilstrekkelig med plakater og skilt, og det er sjeldent kunden må legge inn betydelig innsats for å finne ut av hvordan man betaler for seg - men mange gjestehavner er vel kommunalt drevet, eller utgjør en ubetydelig biinntekt for marinaer og båtklubber, og da er man kanskje ikke så spisset mot serviceinnstilling og fokustesting. Men prinsippet er: Betaler man, skal en ha noe igjen, dvs noe mer enn bare noe å feste båten i. Nåja. Gratis bryggeplasser i sentrale strøk fungerer antageligvis like dårlig som gratis parkeringsplasser i sentrale strøk, og det koster jo penger å bygge brygger også ... men jeg er veldig enig i at dersom man betaler, så har man forventninger - og dersom man betaler mye, bør det også finnes midler til å tilfredstille forventningene. De forventningene jeg har er stort sett ikke særlig kostnadsdrivende å oppfylle. Høyere standard og bedre markedsføring vil kunne gi merinntekter da man vil få bedre belegg, færre freeriders og prisene kan justeres ytterligere opp. Men det var jo det da, de fleste her inne vil jo heller ha lavere priser ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
avmønstret5 Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Dette (standard for båthavner) burde være en nokså opplagt sak for Kongelig norsk båtforbund og Norges seilforbund. Det er både gode og dårlige eksempler å følge. Hva med en nettbasert side hvor det kan gies karakter som på hotell? Redigert 9.Oktober.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Jeg har til nå for det meste seilt i Nord-Norge, og har stort sett brukt anker og lettbåt for å komme meg i land, evt fortøyd langs brygger hvor jeg har visst at det var mulig å ligge gratis. Nå da fruen var med på tur ble det nesten utelukkende besøk av gjestehavner - til all hell og lykke lå det en bok med "havneguide" ombord i båten vi kjøpte. Jeg er ganske negativt overrasket. Jeg har en del forventninger som ikke helt har blitt oppfylt. For gjestehavner med havneavgift forventer jeg at det ... ... skal være lett å søke opp alternative gjestehavner på nett. Jeg ser at det finnes en del forskjellige guider på nett, inkludert et forum her på båtplassen, men få oversikter er komplette. Jeg ønsker meg en åpen, fri og komplett database hvor alle og enhver kan redigere opplysninger (wiki-style), hvor man kan søke basert på kartkoordinater, en database som kan integreres med karttjenester. ... finnes offisiell informasjon på internett, som det er lett å finne, og som inneholder oppdaterte opplysninger og fungerende kontaktinformasjon til ansvarlig for gjestehavna, hvor bl.a. epostadresse er inkludert. Og jeg forventer svar dersom man skriver til epostadressen. lett å søke er det vel? Et søk til å med Sjøfartsdirektoratet har kommet på banen. http://www.sjofartsdir.no/Global/Sjofolk/Velferds%20for%20sj%C3%B8folk/Havneguide/Guide%20to%20Norwegian%20Ports%202012%20web.pdf http://www.havneguiden.no/ http://gjestehavner.batmagasinet.no/ http://maps.google.no/maps/ms?ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=101317574218570698620.00048cd21dee91ee1d6a3 http://netthandel.seilas.no/wip4/norskekystens-beste-og-verste-baathavner/d.epl?id=65380 http://home.online.no/~stran/guider/havneguide.htm http://www.batliv.com/wip4/nyheter/?category=14189 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Estenkyr Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 havna.com er vel akkurat det du er ute etter Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Kjøp Havneguiden! Der står det mye nyttig. Om jeg har "stor" båt med alt ombord spiller vel ikke så stor rolle, da jeg stort sett benytter meg av gjestehavner uansett, men det kan hende at jeg ikke stiller så store krav til fasilitetene som deg tobixen Redigert 9.Oktober.2012 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Har du internett ombord, kan du finne alle opplysninger du trenger underveis .. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Har du internett ombord, kan du finne alle opplysninger du trenger underveis .. Og har du toalett og dusj ombord, vaksemaskin, aggregat, hjemmekino ... Har man alle fasilitetene gjestehavnene tilbyr ombord bortfaller kanskje behovet litt? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 lett å søke er det vel? Et søk til å med Sjøfartsdirektoratet har kommet på banen. http://www.sjofartsd...ts 2012 web.pdf Lite info om gjestehavner i den brosjyra der ... og det illustrerer litt av pointet, ikke alltid matnyttig det man finner på nettet. Er det man finner f.eks. korrekt og oppdatert? Det er jo et evig problem og gjestehavnsinfo er nok ikke akkurat det som oppdateres oftest ... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Mulig jeg planlegger litt for mye når jeg skal på tur... Men før jeg legger utpå så gjør jeg meg opp en formening om hvilken havn som er målet for den dagen, beregner ankomsttid med grei margin og lager en plan B om en ikke kommer så langt som planlagt/ alternativer til stappful havn, endrede værforhold, muligheter for nødhavn. Skulle jeg lagt ut på tur uten å kjøpe havneguiden og studere den sammen med kart, men basert meg på etterlatenskaper fra tidligere eier, så tror jeg nok at jeg hadde følt at jeg var litt på hælene. En plan for neste dag er jo litt sentralt, før en køyer. Jeg synes informasjon som er tilgjengelig er ganske omfattende. Men jeg skal vær enig i at mange gjestehavner har mye å gå på, tiltak som koster lite men gir stor effekt. Min erfaring er at gjetehavner som drives av lokale båtforeninger, ihvertfall her i regionen, er de som driftes best, reneste dusjer og ting fungerer. For å si det slik, samtlige gjestehavner som drive her i regionen som jeg har besøkt, har bedre informasjonsoppslag og fasilitete enn Ålesund havnevesen sitt anlegg. Mulig vi møringer er bortskjemte mtp dieseltilgang, men et kjapt overslag tilsier at jeg har 8 dieslpumper med kortbetaling innenfor 20 nm fra he jeg ligger. Og ingen av disse er typiske marinaer med blodpris. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Noen som vet om betjente gjestehavner i vinterhalvåret på strekningen Oslofjorden > Gøteborg? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Vi seilte til Tyskland med start 14.april 2008, og da var det et evig slit å få bunkre nedover kysten. De var lite vind så det ble mye motorgang. Om det har bedret seg, vet ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 16.November.2012 Del på Facebook Svart 16.November.2012 Forventning til servicenivå fører til at Farsund innfører havneavgift. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.