Jump to content

Forventninger til gjestehavner/gjestebrygger

tobixen

Recommended Posts

Tåler veldig godt å betale i en gjestehavn og betaler gjerne bra, men det forutsetter at det er en sammenheng mellom prisen og hva man får.

En liten søt historie fra nylig: Var innom Oscarsborg og skulle ligge natten over. Automaten var nede, men det stod et nr som man kunne ringe, hvilket jeg gjorde. Beskjeden var "du trenger ikke betale og takk for at du ringte og sa fra!". Blir nok kunde på den gjestehavna i mange år.

• 8 måneder senere...

-vi som ligger ofte i gjestehavner har lært oss at det er god skikk og bruk å sette eget tau i land, for å avlaste de innenfor og stive av rekka, selv om man ligger som båt nummer 5. Egentlig særlig når man er båt nummer 5 :)

hehe...

nei, jeg er enig, det er mye som ikke rimer med gjestehavner, tilgang på strøm og vann, brannsikkerhet, plan og beredskap. Og ikke ligger man inntil kai heller.

Men samtidig , det koster å avlønne havnevakt. Med en havneavgift på 150 kr skal det ihvertfall innkreves avgift fra 15-20 båter for å avlønne en havnevakt i 8 timer. Så ofte ville man nok være tjent med at det var gratis.

Du frekventererj o ikke gjestehavner overhodet, så jeg har vanskelig for å forstå ditt utrolig store engasjement vedr.disse? Kanskje du innimellom faktisk benytter deg av en og annen :giggle:

Jeg ser barn bader fra gjestebryggene. De bader sammen med elektriske kabler og skjøtekontakter. Slik er det strenge bestemmelser for. Tenk om et barn drar med seg en elektrisk kabel ut i vannet og tror det er et tau.

Din omsorg er rørende Ugle:-)

Jeg synes stort sett at det er ok i gjestehavnene, og jeg er ikke villig til å betale mer for å få tilrettelagt alle sære ønsker. Fungerer i de aller fleste havner helt greit, tatt i betraktning at de tjener penger i en hektisk måned i året.

Tiden går og oppfatningen om hva som er dyrt eller billig endrer seg. For noen år tilbake var mange misfornøyde med havneavgiftene og mente de ble flådd. Det ble nesten enighet om at det burde være gratis da dette ville tiltrekke seg mange båtturister som igjen ville genere store inntekter til næringslivet som igjen ville betale skatt til kommunen. Den tanken er forlatt?

Jeg tror den tanken har blitt mer eller mindre forlatt ja . Hovedsakelig fordi kravene til fasiliteter ikke kan innfris for en billig penge, samt at private aktører ikke kan drive gratis for at folk skal handle i butikkene og restaurantene i nærheten. Jeg har kommet til den konklusjonen, at jeg kan betale, men forventer å få noe igjen for pengene.

Og da kan vi jo bruke tråden til å nevne noen gjestehavner med betydelig forbedringspotensiale.

F.eks. Trægde Marina (litt øst for Mandal). Vi var der for to år siden. Den desidert dyreste havna vi besøkte, men vannkran på gjestebrygga hadde visst ingen tenkt på.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Jeg kjenner ikke alle gjestehavner langs vår langstrakte kyst, men de jeg kjenner er i mange tilfelle eldre kommunale anlegg som ut fra standard kan se ut til å være nedbetalt for noen år siden. De blir ofte betjent av skoleungdom som rimelig nok ikke kan yte mye mer service enn å ta betaling. I tillegg er det gjerne betalingsautomater på alle fasiliteter utenom. Jeg mener at denne type gjestehavner bør være relativt rimelig, rimeligere enn de er i mange tilfeller i dag. Vi opplever av flere utenlandske seilere kommer på besøk og priser & standard bør vel ikke være noe særlig forskjellig fra våre naboland dersom vi ikke skal bli oppfattet som altfor grådige, noe som i alle tilfeller er dårlig butikk.

Når det gjelder private gjestehaver, noe jeg har sett svært lite av her i landet, så står de selvfølgelig fritt til å prissette slik de vil, og båtfolk står fritt til å bruke de tilbud som er. Siden vi har en fantastisk kyst med en mengde ankring og naturlige fortøyningsmuligheter så mangler det ikke på gratis alternativer.

Jag hittar inte dasset!!!

Sorry, er bortskjemt etter ei uke på Västkusten. Ligger i Skjærhalden og har har de gjemt/kamuflert dass og dusj i en slags låve/politihus(!) langt innpå land. Ikke ett Jævla skilt finnes med anvisning om hvor. Når nøden er størst er tiden knapp. Idiotisk...

Hehe det er ikke bare på Skjærhalden. Det blir ofte rebusløp og spørrekonkurranser når man skal finmne fasilitetene.. Hvor er havnekontoret? Hvor er avfallskontaineren , hvor er butikken osv

Ikke uvanlig at man er ute på leting og etter å ha gått noen ganger frem og tilbake blir det en lang spasertur med armene fulle av avfall. Sånn skal da ikke være?

SKJERPINGS!!!

Når vi ser hva prisene er i Danmark, så kan man begynne å lure. Der kostet det over 200; en gang, og det var sentralt i København. Det var vanligere å betale mellom 130-180;

Og det er som regel inkludert strøm og gratis dush i flotte servicebygg. En vaskemaskin koster 15-20 kroner.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det er vann på den røde bua ved dieselfyllingen...:-)

Det vet jeg godt, og med litt velvillighet fra personalet hadde det vært mulig å skjøte en lang nok vannslange derfra. Men dengang ei. Det er ikke spesielt fristende å skulle flytte båten bort dit fra en full havn.

Her er poenget å få igjen for det man betaler. Det gjør man absolutt ikke der!

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Tiden går og oppfatningen om hva som er dyrt eller billig endrer seg. For noen år tilbake var mange misfornøyde med havneavgiftene og mente de ble flådd. Det ble nesten enighet om at det burde være gratis da dette ville tiltrekke seg mange båtturister som igjen ville genere store inntekter til næringslivet som igjen ville betale skatt til kommunen. Den tanken er forlatt?

Det vanlige er vel at det er kommunen som driver gjestehavna og utgiftene til dette må dekkes inn av brukerne og/eller man må bruke av kommunens frie midler. De fleste kommuner klager vel over at de ikke får nok penger av staten og skal da kommunen prioritere gjestehavna så må andre ting nedprioriteres. Slik er det bare. De merinntektene som kommer næringslivet til gode er vel og bra, men kommunen ser ikke nødvendigvis noe til disse?

Og vi skal vel heller ikke glemme at ja, det er smekk fullt i gjestehavna i noen uker i juli, men hva med resten av året?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er avgiften 2-300 forventer jeg plass i bås eller longside ( ikke 15 stk utenpå hverandre) Samt vann og strøm lett tilgjenngelig. Forventer også havneverter som gjør jobben sin og holder ro og orden. Holder noen havner lav standard i forhold til pris så send skriftlig klage og bruk jungeltelegrafen. Får dårlige havner vesentlig redusert besøk og mye klager blir ting gjort. Båtfolket skaper lokal omsetning av varer og tjenester.

I havnebassenget i Farsund er det hverken strøm eller vann. Prisen er da 100,- noe som er helt greit.

Jeg mener at denne type gjestehavner bør være relativt rimelig, rimeligere enn de er i mange tilfeller i dag.

Kostnader med å drive gjestebrygga er egentlig helt uvesentlig, det som er vesentlig er at det eksisterer en balanse mellom pris og etterspørsel.

Analogier til bilen er noe uglesett, men allikevel - det er som regel marginale kostnader forbundet med å operere en "bra" parkeringsplass midt i byen - allikevel må man som regel forvente å betale flere hundrelapper dersom man ønsker å parkere en bil sentralt i en by i et helt døgn. Dersom parkeringsplassene er priset for billig, så vil plassene være fulle. Egentlig er det ganske rimelig å kunne plassere "hytta" si midt i byen for bare et par hundrelapper, og atpåtil ha tilgang til strøm, dusj og toaletter!

Men, tilbake til klage- og sytemodus:

Vi kom til Åsgårdstrand i en helg midt i fellesferien, og det var to havnevakter som holdt til i servicebygget natterstid, og kioskdrift dagtid - men skulle man ha seg en dusj, så måtte man traske tre hundre meter ekstra til et hotell for å kjøpe en polett til en tier! Det er sant nok ikke _så_ langt - men det er bare så meningsløst! (Normalt sett synes jeg det er ganske smålig å ta betalt for dusj - og polett- eller myntautomater hvor man plutselig risikerer at dusjen stopper mens man fortsatt står der med såpe i hår og andre steder er noe herk - men i Åsgårdstrand er det kanskje forståelig, da serviceanlegget også er åpent for øvrig publikum som bader på stranda der. (Vi trengte en dusj, men endte opp med å ikke dusje).

De hadde tilsvarende poletter for strøm også!

Havnevaktene var "bare vakter" og visste ikke så mye, kunne f.eks. bare gi vage svar på hvor det kunne tenkes å være dypt nok for en seilbåt.

Gjestehavna var ihht reklamen "nyoppusset", men vi syntes ikke den var så gjev. Det stedet hvor vi til slutt fant plass var det bare en gammel kaikant med utspring som gikk akkurat litt over dekk på vår båt - altså veldig lite egnet for vår båt. Skulle man ha vann eller strøm dit måtte man ha med egen skjøteslange for vann, og kanskje hundre meter strømkabel.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Dersom parkeringsplassene er priset for billig, så vil plassene være fulle.

det er det samme som optimal utnyttelse av fasilitetene og tilgjengelighet for alle uansett inntekt.

det blir ikke plass til fler om anlegget er halvfullt på grunn av overprising.

jeg synes du tenker i helt feil baner.

Uglefar har åpenbart besøkt alle gjestehavner som finnes, siden han vet at de er helt like, alle sammen.

av alle ting kom det nettopp en fullt fungerende dampbåt på 16 ft - eventuelt brannbombe, alt ettersom man velger å se det - og la seg i gjestehavna her. ble liggende og putre for seg selv mens mannskapet var i land, formodentlig på kafeen 5 m unna. sikkert bygget/restaurert av ufaglærte, og fins det i det heletatt oppdaterte regelverk og standarder for slikt i dag? formoder jeg har svevet i den ytterste livsfare. kjør debatt!

av alle ting kom det nettopp en fullt fungerende dampbåt på 16 ft - eventuelt brannbombe, alt ettersom man velger å se det - og la seg i gjestehavna her. ble liggende og putre for seg selv mens mannskapet var i land, formodentlig på kafeen 5 m unna. sikkert bygget/restaurert av ufaglærte, og fins det i det heletatt oppdaterte regelverk og standarder for slikt i dag? formoder jeg har svevet i den ytterste livsfare. kjør debatt!

Jeg velger å tro at du skal være glad for at du fremdeles er i live :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...