avmønstret5 Svart 5.August.2013 Del på Facebook Svart 5.August.2013 Sikkerheten er skipper ansvarlig for. Er f.eks. det el. anlegget farlig bør det rapporteres til marinaeier/havnemyndigheter. Er det andre direkte farlige forhold i en marina bør en vel ikke bare overse det. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 det er det samme som optimal utnyttelse av fasilitetene og tilgjengelighet for alle uansett inntekt. det blir ikke plass til fler om anlegget er halvfullt på grunn av overprising. jeg synes du tenker i helt feil baner. Det beste er at det er nok kapasitet til alle som ønsker å besøke stedet, og at prisen ikke ligger signifikant høyere enn de totale kostnadene (driftskostnader og kapitalkostnader). Dette er imidlertid ikke alltid realistisk - et stort marinaanlegg midt i sentrum passer kanskje ikke alltid arkitektonisk inn, og selv på vannet eksisterer det plassbegrensinger ... Folk tror (kanskje noe med rette) at jeg befinner meg langt til venstre på den politiske skalaen (jeg stiller som stortingskandidat for Piratpartiet - et parti som definerer seg for å være utenfor den tradisjonelle høyre-venstre-aksen). Men altså, jeg har tiltro nok til markedet til å mene at kunstig prisregulering ikke fungerer. Dersom prisen på et knapphetsgode settes for lavt, vil resultatet bli at tildeling av et gode skjer enten på bakgrunn av "flaks" eller på bakgrunn av andre kriterier. At muligheten til å kjøpe en ressurs skal være avhengig av flaks synes jeg faktisk generelt sett er mer urettferdig enn at et gode skal være såpass dyrt at mange velger det bort. Selv når det kommer til de mest basale tingene - drikkevann og mat - så kan subsidier faktisk føre til mer sløsing som igjen medfører at det ikke blir nok mat og drikke til alle som skal ha. Et eksempel på et "annet kriterie" er at båtplassen går til de som greier å ankomme et sted akkurat på et gitt tidspunkt (f.eks., på Oscarsborg løper havneavgifta ut kl 17, så da er det idéelt å komme akkurat rundt kl 17). Erfaringen min tilsier at når man kommer senere enn planlagt, så er man også ofte trøttere og slitnere enn planlagt, og da er det ekstra kjipt at det ikke eksisterer ledige plasser. Ubekvemmelighet er et annet kriterie. Enkelte båthavner har bøyer tilgjengelig, andre steder kan man legge seg på utsiden av båter som er fortøyd long-side. Skal man ha "tilgjengelighet for alle uansett inntekt", så er det bare "gratis" som er godt nok. I praksis er dagens prisnivå akseptabelt fordi alle som har normal norsk inntekt har råd til noen uker i året i gjestehavn. For de fleste båteiere av i dag er dessuten gjestehavnsavgiftene en ganske insignifikant del av de totale båtkostnadene. Jeg er enig i at "optimal plassutnyttelse" bør være et mål; for kommunene bør "flest mulig besøkende" være et mål (såfremt man har nok infrastruktur til å håndtere gjestetrafikken), og selv kommersielle marinaer og gjestehavner bør være regulert til en viss grad - de beslaglegger tross alt både verdifull kystlinje og mange gode naturlige havner. Allemannsretten står sterkt her i landet, og det er bra! (i tillegg til at eiendomsretten bare går ut "dit en hest kan vade" eller noe slikt - i praksis stikker de fleste marinaer langt utenfor eiendomsgrensene). Flyselskapene har blitt ganske flinke på å kombinere profittmaksimering med optimal plassutnyttelse - men de har reserveringssystemer og variabel prising. Nå bør det kanskje også være et mål at det skal være en realistisk mulighet for å få plass i en gjestehavn når man kommer dumpende inn uplanlagt sent på kvelden, kanskje i dårlig vær. Variable priser etter sesong og ukedag er jo en mulighet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 5.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2013 Hehe det er ikke bare på Skjærhalden. Det blir ofte rebusløp og spørrekonkurranser når man skal finmne fasilitetene.. Hvor er havnekontoret? Hvor er avfallskontaineren , hvor er butikken osv Ikke uvanlig at man er ute på leting og etter å ha gått noen ganger frem og tilbake blir det en lang spasertur med armene fulle av avfall. Sånn skal da ikke være? SKJERPINGS!!! Jeg følte meg så veldig alene etter å ha startet tråden - bra å se at det ikke bare er meg som har problemer :-) Nå som jeg har litt mer erfaring synes jeg nesten dette er blitt en del av sjarmen. Det ligger litt ære i å få betalt havneavgift selv om det er på grensen til å være en hemmelighet hvor og hvordan den skal betales ... da har man i allefall noe å snakke med båtnaboen om - "vet du hvor/hvordan man betaler havneavgift?" (noen typer svar: "ikke enda, det finner jeg ut av i morgen" / "er ikke sikker ... men jeg har aldri betalt havneavgift her - vil de ha havneavgift, kan de vel bare komme og kreve det inn"). "Betale havneavgift" og "lete etter toalettet" er en god unnskyldning for å snike seg unna familieforpliktelsene i noen timer og få seg litt frisk luft og sightseeing - etterpå er man så sprengt at man må springe tilbake til båten og gjøre fra seg i båtdoen. (Nei, vi har ikke septik) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mar Brecha Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 Ser av linken til Uglesett at det skjedde i Fredrikstad.Trodde ikke det var mulig. Å løse tauene til båter hvor folk ligger å sover burde vært anmeldt til politiet? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.August.2013 Del på Facebook Svart 6.August.2013 (redigert) Uglefar baserer alt på egne observasjoner. En ugle er klarsynt og ser meget godt i mørket når andre er blinde.... Jeg ser lite eller ingen aktivitet når jeg en sjelden gang overnatter i en gjestehavn. http://www.f-b.no/nyheter/fortoyningene-losnet-pa-10-tonns-yacht-mens-familien-sov-1.8004020 dette har å gjøre med en enkelt gjøk på land, det har ingenting med brannsikkerhet eller mange båter i gjestehavn å gjøre. ugler har tydeligvis overnaturlige evner eller veldig god fantasi så god kjennskap de har til disse gjestehavnene de nesten aldri oppholder seg i. Redigert 6.August.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Inntak av enkelte typer sentralstimulerende midler må klart være en forutsettnig noen av innleggene her. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Brann er meget farlig må aldri tas lett på. Dette må dreie seg om total mangel på innsikt. Men kjære uglefar, hvor var brannen? Det var jo ikke engang noen røk? Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Verden går videre mens røykerene står på stedet hvil. Røykerene tror at hvis det ikke står et skilt røyking forbudt er det tillatt. Derfor står det skilt på alle bensinpumper, på flytoaletter osv. I gjestehavnene oppholder det seg mange hundre mennesker( mange sover), flere titusen liter høybrennbart drivstoff og mange tusen kilo gass. Det eksisterer knapt beredskapsplaner og oppi denne udetonerte bomben sitter det berusede mennesker og fikler med stearinlys og tenner opp sigaretter i tussmørket og kaster fra seg sneiper overalt. DET ER PÅ TIDE Å INNFØRE ET TOTALFORBUD MOT RØYKING I GJESTEHAVNENE. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.September.2014 Del på Facebook Svart 27.September.2014 Da tror jeg det hadde luktet sterkt røyk på dassen i mange båter rundt om i havnene Men skjønner forsåvidt tankegangen, ild sammen med alkohol og gass/bensin er ikke gode kombinasjoner, uansett. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2014 (redigert) Verden går videre mens røykerene står på stedet hvil. Røykerene tror at hvis det ikke står et skilt røyking forbudt er det tillatt. Nå beveger vi oss langt off-topic ... but I beg to differ. I forrige millenium så spurte ikke gjestene mine om de kunne røyke eller ikke når de kom på besøk - de dro frem sigarettpakken eller rulletobakkspakken, fyrte opp og dersom verten (jeg) ikke hadde satt frem askebeger, så var det bare å bruke tallerkener, tomme ølflasker eller hva som nå enn passet. I disse tider spør gjestene heller ikke om de kan røyke når de er på besøk - men de går ut og røyker. Det er lenge siden jeg har sett noen røyke innendørs. Big difference. Redigert 27.September.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 27.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2014 Litt morsomt å se tilbake på denne tråden igjen. Nå som vi har fått oss større båt har vi også omtrent sluttet å besøke gjestehavner. Det blir dagsbesøk nå og da for å kjøpe mat og være "byturister", men når natta kommer legger vi oss heller for anker et sted - fruen føler ikke noe behov for å sove over i gjestehavn nå som vi har septik, varmtvann, dusj, gass, varme som fungerer etc. Dieseltankene er så store at fyllingene kan planlegges måneder i forveien, vanntankene er også såpass store at det holder i mange dager i strekk. Jeg synes fortsatt ikke at lista i orginalinnlegget mitt er kravstor - det er jo i grunnen ganske enkle ting jeg ber om, jeg synes det burde være en selvfølge at de som trenger det får 24/7-tilgang på toaletter ved ankomst til en gjestehavn, selv om man ankommer sent på kvelden. Det bør være lett å finne gjesteplassene når man ankommer et sted, og det bør være lett å finne relevante opplysninger på internett. Det er også temmelig rart når det ikke er umiddelbart intuitivt hvordan gjestehavnsavgiften skal betales. Jeg syntes behovet for en fri og redigerbar wikiløsning var såpass stor at jeg har skrudd i hop noe selv - selv om det finnes mange gjestehavnsguider der ute. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Om man har båt med de nødvendige fasiliteter så må man ikke venne familien til å ligge i gjestehavner ;-) La båtferie være natur, morgenbad i rent vann, kvelder på svabergene osv i stedet for pengemas og irritasjon over landstrøm, møkkete dasser og støy om natta, som en frivillig betaler for... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Vi liker gjestehavner, men også ankeret og naturhavner, med grillplasser på land. Men vi liker også at kona skal slippe og styre med matlaging hele tiden, hus skal også ha ferie...... Hvis jeg skulle gjort det hele tiden, ville menyen vært veldig ensformig. Så derfor Gjestehavner, og besøk på resturanger. de skal også leve. Prisen i scandinavia er ennå bra, men enkelte tror det kan ta overpris., disse besøker vi ikke. en slike plasser : Skagen, støy og dyrt. Mandal, støy og dyrt. + endel andre. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Ida Marie III Svart 28.September.2014 Del på Facebook Svart 28.September.2014 Sommer halvåret ligger vi utelukkende i uthavner, for anker eller inn til fjellvegger med solide kulefendere.... Dette er de beste morgenene, stille og fredelig, og alt for seg selv... Nå når høsten kommer vil fruen gjerne til gjeste havner, letter å lufte hunden osv..og det store trykket av båter er vekke, etter som flere har gått i vinteropplag.. Havne prisene er nok mer skapelig her vestpå, helt ned i 30 kr natten med strøm...billigste jeg vet om he he Men det er skapelige havne priser i Europa også Careka.. I Tyskland i havnen Damp betalte vi bare 50 cent for meteren....inkl. EL. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 1.April.2016 Del på Facebook Svart 1.April.2016 dette har å gjøre med en enkelt gjøk på land, det har ingenting med brannsikkerhet eller mange båter i gjestehavn å gjøre. ugler har tydeligvis overnaturlige evner eller veldig god fantasi så god kjennskap de har til disse gjestehavnene de nesten aldri oppholder seg i. Inntak av enkelte typer sentralstimulerende midler må klart være en forutsettnig noen av innleggene her. Jeg ser en fare ved alle disse skjøteledningene som ligger å slenger på bryggene. Barn bader og leker rundt kontaktene og det blir sprutet med vAnn fra vannslangene. Havnevertene har mangelfull opplæring og det mangler brannslukningsappareter og redningsutstyr. Det går på halv tolv noen steder, tror jeg. Får man det man betaler for? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2016 Normen er vel blitt forskriftsmessige moderne el-anlegg, bl.a. med jordfeilsbryter på hvert eneste stikk som umiddelbart stenger av strømmen dersom det er noen som helst kontakt mellom hav og ledere, samt IP44-kontakter som tåler vannsprut enten det er koblet ledninger til kontakten eller ikke. Nei, jeg tror ikke dét er noe stort problem. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.