Jump to content

Selvmekking av vogn for å hale seilbåt opp av vannet


tobixen

Recommended Posts

Jeg har googlet litt uten hell - men det er kanskje fordi jeg ikke helt vet hvilke søkeord jeg skal benytte.

 

Jeg har en liten ubebygd nausttomt i Tromsø og en seilbåt fortøyd like utenfor.

 

All fornuft tilsier at vi bør få den på land i en marina, renset opp under og få lagt nytt bunnstoff på den - men vinteropplag koster fort omtrent hva båten er verd. Å ta båten opp for 24 timer er også relativt dyrt, og det er begrenset hva man rekker over på 24 timer. Nausttomta ligger der til ingen nytte - det burde jo være mulig å få parkert båten der?

 

Tidevannsforskjellen er ofte på over to meter. Tanken min er å bygge en solid rullende krybbe i treverk, med stor grunnflate, rydde sten, kojnstruere noe slags skinner (jernbanesviller og jernbanehjul ville vært best, men er kanskje noe vanskelig å få tak i - særlig i Tromsø - vanlige gummihjul og skinner i treverk er vel mer realistisk?) rulle ut konstruksjonen på lavvann, trekke båten inn over krybba ved høyvann, bruke noe tauverk for å tjore fast båten til krybba, og så bruke en winch for å få trekt hele greia opp av vannet.

 

Galskap? Har noen erfaring med slikt fra før av?

 

(jeg ser ett moment her - at materialer og arbeidstid fort kommer til å utgjøre flere års landsetting på marina. men dersom konstruksjonen kan gjenbrukes i mange år er det jo en verdi man beholder. I tillegg synes jeg dette høres ut som et ganske så interessant og lærerikt prosjekt)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Et slikt byggverk av tre med luftfylte gummihjul vil jo få en oppdrift av en annen verden. Dessuten er faren stor for at den vil råtne i stykker om den blir stående ute noen år. Bygg heller i stål, da får du noe som ikke flyter og som kan brukes i mange år. Eller aller helst, betal for opptak, så slipper du å bekymre deg. Om du bygger slipp nå og kjøper større båt om to år så har du hatt to dyre opptak hvis du ikke kan bruke utstyret om igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg synes det er et sprekt prosjekt du burde vurdere å gå for. De fleste litt eldre småbåtslippene rundt om kring er " selvbygde", i den forstand at de ofte er bygget av medlemmene i en båtforening på dugnad. Ved selvbygging kan du også ta deg råd til å gå opp i dimensjon, og kan få en vel så trygg konstruksjon som eventuelle kjøpeløsninger kan gi. Jeg forstår også det slik at dette er en relativt liten seilbåt, så vekta er kanskje heller ikke allverden?

 

Om slippen ikke blir særlig bratt, vil jeg foreslå å droppe hjul, og la skinnene bestå av kraftig fundamenterte H-bjelker lagt nettop slik at profilen danner en H. Da kan vognen isteden være en vanlig krybbe av tre, med meier som passer i H- bjelkesporet. Du er selvfølgelig avhengig av en kraftig, saktegående winsj, og rimelig med smøring i sporet, men prinsippet burde være velkjent, og trygt.

Link to post

Et slikt byggverk av tre med luftfylte gummihjul vil jo få en oppdrift av en annen verden. Dessuten er faren stor for at den vil råtne i stykker om den blir stående ute noen år. Bygg heller i stål, da får du noe som ikke flyter og som kan brukes i mange år.

 

Jeg tenkte å bruke steiner som ballast - det er det nok av der båten ligger - samt trykkimpregnerte materialer som oppbevares på land når det ikke er i bruk.

 

Stål virker mer komplisert, da må jeg ha sveiseutstyr, sveisekompetanse og tilgang på elektrisitet. Menja, det er vel problemer som kan løses, det og.

 

Om du bygger slipp nå og kjøper større båt om to år så har du hatt to dyre opptak hvis du ikke kan bruke utstyret om igjen...

 

Det er jo også et poeng. Kan jo evt selge både tomt, seilbåt og opphalsutstyr samlet :wink: Eller prøve å designe dette slik at det kan gjenbrukes eller justeres.

 

Vurder også på hva forsikringsselskapet vil tenke om en slik selvbygd konstruksjon dersom uhellet skulle være ute...

 

Denne båten er ikke verd så mye (men ja, den er forsikret), og ... what could possibly go wrong? :rolleyes: Worst case scenario - båten blir totalvraket, forsikringsselskapet nekter å betale ut noe, da er det bare å svelge tapet - bittert men lærerikt.

 

Jeg er ganske sikker på at dersom jeg poster skisser, bilder og alt her på båtplassen før endelig opphaling vil jeg få mange fornuftige svar på "what could possibly go wrong?", som jeg kan prøve å ta høyde for :smiley:

 

Jeg synes det er et sprekt prosjekt du burde vurdere å gå for.

 

Hah, visste at før eller senere ville noen replisere med akkurat de ordene jeg ønsket å lese ;-)

 

De fleste litt eldre småbåtslippene rundt om kring er " selvbygde", i den forstand at de ofte er bygget av medlemmene i en båtforening på dugnad. Ved selvbygging kan du også ta deg råd til å gå opp i dimensjon, og kan få en vel så trygg konstruksjon som eventuelle kjøpeløsninger kan gi. Jeg forstår også det slik at dette er en relativt liten seilbåt, så vekta er kanskje heller ikke allverden?

 

Husker ikke eksakt, men tror den er under to tonn, og nærmere ett enn to. 24'.

 

Om slippen ikke blir særlig bratt, vil jeg foreslå å droppe hjul, og la skinnene bestå av kraftig fundamenterte H-bjelker lagt nettop slik at profilen danner en H. Da kan vognen isteden være en vanlig krybbe av tre, med meier som passer i H- bjelkesporet. Du er selvfølgelig avhengig av en kraftig, saktegående winsj, og rimelig med smøring i sporet, men prinsippet burde være velkjent, og trygt.

 

Rimelig slakt terreng ... ja, det burde gå. To H-bjelker i stål kanskje, med den nedre delen av H'en borret ned i sanda mens den øvre delen utgjør sporet ... vinterstid er det ikke noe stort problem å sørge for et tynt lag med is i sporet. Det burde funke.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Du kunne jo kanskje nevne hvaslags båt du har ?

Edit: Eh, der stod det, ja ... Jeg tror også dette er laseggjørbart og det høres unektelig ut som et artig prosjekt. Husk at båten skal stå på kjølen når den er i vogna/krybba, støttene mot skroget skal ikke bære vekten av båt og kjøl.

 

Med den tidevannsforskjellen kan du jo vurdere å kutte noen hjørner også; la båten stå på bunn, støtt den godt opp og tidevannet gjør hele jobben. Spyling og rengjøring i en omgang, stoffing i neste. Det vil jo - faktisk helt bokstavelig - ikke koste en eneste kalori, i motsetning til om du begynner å vinsje den opp :o)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Det skal ikkje myke matrial til for å slippe dette. 4 stk 4x4 i passe høyde og stropper i mellom de, slik som de hydrauliske vognene som mange marinaer har. Men eg ville valgt en solid ramme i stål og bygget nytt oppå. Kanskje noen har en gammel båthenger eller opplagsvogn de skal selge rimelog. Da har du akslinger og hjul. Marinaer bruker ikkje støtte under kjøl når de slipper. Bare når de setter fra seg for lagring/arbeid.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Husk at båten skal stå på kjølen når den er i vogna/krybba, støttene mot skroget skal ikke bære vekten av båt og kjøl.

 

Akkurat ja ... tenkte meg det.

 

Det bør vel være mulig å bruke tauverk for å støtte opp båten? Jeg tenker meg en slags U-formet boks som er bredere enn båten, legge til på flo sjø som om det var en bås, fortøye, og sørge for at tauene er akkurat så stram at båten blir stående i vater mens vannstanden faller.

 

Jeg ser at tau er uegnet for lagring da de må byttes ut og etterstrammes jevnlig, men for å ta båten ut av vannet bør det jo la seg gjøre.

 

Med den tidevannsforskjellen kan du jo vurdere å kutte noen hjørner også; la båten stå på bunn, støtt den godt opp og tidevannet gjør hele jobben. Spyling og rengjøring i en omgang, stoffing i neste. Det vil jo - faktisk helt bokstavelig - ikke koste en eneste kalori, i motsetning til om du begynner å vinsje den opp :o)

 

Ja, jeg har tenkt på det - men da er det mye som må jo klaffe, dager med nippflo utgår, dager med mye vær og vind utgår, både flo og fjære bør komme mens det er relativt lyst ute (vinterstid nordpå er i utgangspunktet en lite idéell tid - men det er selvfølgelig mulig å bøte på problemet ved bruk av kunstig lys). Det er relativt trygt mens båten flyter og mens båten står tørt, men akkurat fasene hvor vannet flør eller feller er båten veldig sårbar - store bølger fra passerende skip vil føre til dunking mot grunnen samt risiko for velt - derfor vil jeg helst begrense antall slike landsettinger, bruke tid på å overvåke slike landsettinger, og helst begynne å trekke båten mot land så snart den er fortøyd til båsen. Et annet moment er at den perioden (hvis det blir en periode i det hele tatt) hvor man kan vandre tørrskodd rundt hele båten ikke vil vare mer enn kanskje en halvtime.

 

 

Kult :-) Det er selvfølgelig uaktuelt å kjøpe den, da den er langt fra Tromsø (og da jeg ikke eier sjøeiendom hvor jeg kan hensette noe slikt i Oslofjorden), men det har høy verdi å se på bilder. Dette er en flat vogn på stålhjul som går på jernbaneskinner - jeg tenkte først i samme baner, men tror det er lite trivielt å få tak i jernbaneskinner og passende hjul iTromsø. Vogna har fire armer som kan svinges frem og tilbake. Én av armene har en justerbar støtteplanke slik at man lett kan konstruere en opp-ned V. Jeg tipper de tre andre armene også skal ha tilsvarende støtter, men de mangler tilsynelatende. Jeg tenkte på faste trekantkonstruksjoner, men å lage justerbare trekantkonstruksjoner er jo unektelig en bedre idé.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 3 uker senere...

Da er båten allerede på land. Det gikk kjapt og effektivt, på stormflo. Det var mye enklere enn hva jeg trodde. Alt for enkelt faktisk - og det gikk alt for fort og effektivt. Faktisk fant båten det for godt å gjøre hele operasjonen på egenhånd, uten hjelp, før vi fikk tid til å tenke mer på hvordan operasjonen skulle gjøres. Dessverre er det vel bare å kondemnere båten nå :nonod:

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jepp, det er min. Takk - fint for meg å få se den. Den ser ikke så veldig skadet ut, men forsikringsverdien er såpass lav at det antageligvis uansett blir billigere å kondemnere enn å reparere - sa forsikringsrepresentanten. Jeg lurer jo dog litt på hvordan man kondemnerer seilbåter, og om det ikke er billigere å sette den i flytende stand igjen enn å fjerne vrakrester.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 2 måneder senere...

Det er helt utrolig altså;

 

1) Båten min lå på leiregrunn - kjølen var ikke revet bort, den var bare godt gjemt nedi leira! (roret ble totalhaverert, men han som "fant" båten har også greid å finne alle delene).

 

2) Han som fant båten har HELT ALENE greid å få båten helt opp på land - inn på egen eiendom et godt stykke fra der båten kom opp på land, opp ovenfor høyeste flomål, og godt oppstablet med vekta liggende på kjøl, men stabilisert opp i stående vsha tønner, planker og reimer. Han benyttet seg riktignok delvis av tung maskineri (traktor), men allikevel ... han hadde virkelig prøvd å få hjelp (kystfartsverket som drev med noe oppmuddring i nærheten: "nei, det er for risikabelt, trekker vi båten ut kan den plutselig synke" - entreprenører som driver med utbygging i lokalområdet: "nei, det er for farlig - kjører vi maskiner ned her i fjæra kan de synke ned i leira", venner: "nei, akkurat på det tidspunktet er vi på jobb").

 

3) Bortsett fra roret er det omtrent ikke skader på båten utover mange riper i glassfiberen bare! Det var litt vann i båten, antageligvis pga én dyp ripe over vannlinja.

 

Moralen er at det er fullt ut fysisk mulig å få en seilbåt til 1.8 tonn opp på land uten profesjonell heisekran/slipp :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...