Jump to content

Styrekonsoll åpen båt - gjøreselv

Søringen

Recommended Posts

Har en åpen Hansvik 16,5 med Yamaha 9,9 Sport (15 hk). Stødig og god i vannet, men er nok vasstrukken og MEGET tung, da den ikke planer med denne motoren. :sad: Ser andre med samme båttype gjør langt bedre fart med 9,9 hk.

Flyttes bensintank fram, og bruker styrekultforlenger "planer" (slipper vannet bedre) den såvidt. Vurderer derfor å montere ratt / gass / gear med kabelstyring foran midttufte. Også mtp at båten går med nesa opp når sitter bak med styrekult og det blir vrient å se blåser etc (særlig nå i hummerfisket!).

Jeg kan lage konsoll sjøl, men lurer på om noen har godt tips til hvor en kan få kjøpt styresnekke/ratt/gass+gearkonsoll til en god pris. Og også om en bør kjøpe original Yamaha gass/gear konsoll, eller om en like godt kan kjøpe annet? Evt kjøpe på nett?

Takker for tips om Maritim, og generøst tilbud om brukt snekke/kontroll. :thumbsup:

Etter å ha sett på hva det koster med vaiere, stag, fester etc i tillegg til utgifter og arbeid med å lage konsoll, har jeg foreløpig slått fra meg tanken om å montere dette. Har i stedet tenkt på å anskaffe smart-tabs.

Jeg vil tro dette gir et sikrere resultat mtp å løfte hekken bedre ut av vannet, og dermed høyere fart og bedre sikt. Tror jeg kan få passende smart-tabs til ca 12-1300,- spenn, så er jo verdt et forsøk.

Guest Avmønstret#

Jeg hadde noe gammelt teleflex ræl styring/gear på en båt uten motor. Fikk tak i motor og mekket noe mc gyver greier for å få koblet til styring og gass/gear. Med litt justeringer så fungerte det som ei kule i flere år, men jeg tok aldri motoren av båten. Eneste var at jeg et par ganger måtte bytte gummistrikkene som jeg måtte bruke for å få sterkere tilbakedrag på gass-staget ved forgasseren fordi de råtnet opp etter en stund. Tror ikke jeg brukte noe særlig over en time på å mekke til løsningen.

Så om du får tak i noe gammel men fungerende styring og gear/gass opplegg så er det absolutt mulig å få til en grei løsning til lavkost om du har litt mc gyver i deg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...