Jump to content

Bomtelt. Habitent, har noen erfaring med det?

Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg har funnet bomteltet Habitent på nettet. Har noen erfaringer med det, som de vil dele med meg og andre?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

>> Denne kanskje?

Virker interessant!!!

----------------------------------------------------------

REDIGERT-lagt til....

Habitent Adjustable Cockpit Enclosure - M

403.jpg

This unit is for boats with a stern measurement of 2.0m - 2.4m

The Habitent Adjustable Cockpit Enclosur...

£360.00

--------------------------------------------------------------------------

Grei pris når man ser hva canvas til båt ellers koster....

Redigert av Magne H (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Grmff... Synes det ser knotete ut og langtekkelig å sette opp.

er en Youtubesnutt som jeg ikke helt orker å vente på slutten så jeg må spole for å gidde å se den ferdig.

360 pund er mye mer enn jeg ville betalt for så mye jobb hver gang jeg ville hatt et cocpittelt.

Man kan mekke til et Bomtelt selv for en tiendel av prisen, som vil kunne settes opp på en tiendel av tiden.

(Jeg vet det er en del forskjell på bomtelt og cocpitkalesje)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

• 3 uker senere...

Jeg har kjøpt meg Habitent i år.

Har fremdeles litt lite erfaring, dels fordi jeg har vært lite på sjøen i år, dels fordi vi stort sett greide å holde oss unna nedbøren i sommerferien :cool: .

Men litt erfaring har jeg å dele :

Kvalitet/patent : Jeg ble faktisk ganske imponert, Den virker gjenomtenkt og forseggjort. Det er både myggnetting og gardin (så man kan stenge for innsyn) på alle vinduer (som også er dører).

Det er laget i en teltduk liknende duk (ikke typisk kalesje duk altså), men holder mann det stramt ser det ut for å holde tett selv i ordentlig vestlands vær.

Jeg var litt bekymret for lyd, da litt av vitsen for oss var å kunne ha luka ut mot cokpit fra lugaren åpent i regnvær, men det lager ikke mye lyd hverken i vind eller regn (litt koselyd er det, da).

Den er lett og tar lite plass (sammenlignet med ordinær havnekalesje).

Ang å sette det opp som noen nevner her : Ja, første gang brukte vi en del tid. Men etter at reimer er tilpasset og man skjønner patentene, er den like rask (minst) som å sette opp en ordinær havnekalesje som skal kneppes og tres. Når vi tar den ned trer vi ut stengene, og ruller så fremover som en pølse til oppå sprayhood. Så hekter vi av reimene fremme, og bretter den sammen på tvers. Den tar da noe større plass enn originalt (vi har funnet oss en annen bag som passer perfekt), men fordelen er da at når den skal opp, så er det bare å legge den på Sprayhood. Klipse på reimene foran, rulle bakover, sette i stengene, og stramme opp med reimer bak. Noe fin justering fra gang til gang er det, men jeg tror med litt mer erfaring så skal vi kunne ta denne opp på under 5 Minutter.

Det mest spennende blir å se holbarhet over tid.

Men alt i alt, dette er en av de kjøpene jeg er mest fornøyd med til skuta så langt, og tørr å anbefale denne til de som ønsker seg ett ekstra rom til skuta i regnvær :thumbsup:

PS : Vi brukte presening over bommen før, og det er bedre enn ingenting, men kan ikke sammenlignes med kosen og volumet Habitenten gir. Vi sitter heller der og ser på været en nede i salongen nå.

img_0631.jpg

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

• 6 år senere...
Geb skrev for 16 timer siden:

Hei.

Jeg er på utkikk etter cockpitkalesje/bomtelt og har også kommet over Habitent.

Vil du fortsatt anbefale det?

Bruker du Habitenten året rundt, eller kun når båten brukes og du vil oppholde deg i cockpiten i havn?

Er litt skeptisk til å la det stå oppslått året rundt, det virker noe spinkelt og vindutsatt..

Hei.

Ja, jeg vil fortsatt anbefale det. Den bærer bittelitt slitasje tegn akurat i den slissen der stanga bak tres inni, men kan ikke forstå annet enn at denne har maaange år igjen i aktiv bruk. Min er vel 6-7 år nå.

Jeg bruker bare teltet når jeg selv er ombord. Hadde det stått på alltid hadde nok slitasjen vært en annen. Dette er ikke en kalesje (til 30-40 000,-) , det er ett telt (til 3-4 000,-) , laget av teltduk.

Så vi slår det opp når det er meldt regn, og vi skal ligger over til neste dag. Har forsøkt å motre med det oppe en gang, men det var ikke bra, dårlig utsikt, får ikke hode opp over, men skal du bare flytte deg litt kan det sikkert rulles opp på sprayhood, men vi har gjort det til en vane å pakke vekk alltid når vi skal videre.

Det sagt, så tåler det en storm eller to. Jeg har hatt det oppe under stormer, dog surrer jeg litt ekstra på forhånd, og det har holdt fint  sålangt , men er det meldt veldig dårlig vær så vurderer jeg nok å pakke det vekk uansett :yesnod:

Kuling er normalvær her om høsten. Kan ikke si at en liten kuling bekymrer meg nevneverdig. Men vi ligger helst på svai, eller uansett med baugen mot været (ellers klukker båten sånn bak der vi sover), så teltet ligger jo i rett retning og i le bak sprayhood. Skal du ta en sterk kuling rett i siden eller bakfra er det kanskje ikke like holdbart.

Så alt til sitt bruk. Skal du ha ett tørt ekstra oppholdsrom når du er på tur, til en overkommelig penge, så er Habitent verdt pengene.

Skal du ha helårs havnekalesje som kan står oppe hele tiden, så er det noe annet du skal ha.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...