larsen2000 Startet 10.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2012 Noen som har helt korrekt fremgangsmåte for å fylle en fettpresse med ny patron? Alltid noe styr og søl før jeg får den til å virke synes jeg.. Sist ventet jeg med å ta av forseglingen på patronene, skjøv den inn samtidig som jeg dro i staget på pressa, skrudde på endestykket, skjøv staget tilbake og pumpet til fettet ble presset ut. Men gikk ikke helt smooth det heller. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Stangen i fettpressen dras helt tilbake og låses der.fettpressen åpnes og gamle tomme patronen tas ut og ny settes inn (husk riktig vei).pressen settes sammen og stangen skyves tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 10.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Prøvde det sist, men da dannes det vacuum inne i pressa slik at jeg bare får skjøvet patronen noen få cm inn.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Høres ut som overtrykk, da ligger det for mye gammelt fett på veggene i pressa. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
larsen2000 Svart 10.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Den var helt ny da jeg først prøvde dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 I bunnen av pressa har du enten gjenger eller trykkplate. Førstnevnte kan du skru en tanke opp, mens sistnevnte kan du gi en liten glippe. Får du ikke inn den nye patronen da, ligger feilen et annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Trekk stanga helt tilbake og lås den. Skru av hele den delen som smøreslangen/pumpen sitter på. - Resten kommer litt an på hvor du kjøper fettet, men for Shell og Statoil er det slik; Den enden som har "boksåpner" skal være fram. I andre enden av fettpartonen er det et innvendig lokk og en utvendig låsering (ca en cm bred). Fjern den utvendige låseringen og la lokket stå igjen. Stapp patronen med lokket inn i pressa til den lille flensen i andre enden kommer helt inntil røret. Hvis den ikke kommer så langt må du trekke stanga lenger tilbake. Trekk av lokket med "boksåpner" og skru på endestykket med slange og pumpehåndtak. Løs ut stangen/fjæren og trykk den helt inn 2-3 ganger. Pump til du får fett uten luft. Sitér dette innlegget Mons Link to post
adeneo Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Med fagbrev som anleggsmaskinfører har man fylt en fettpresse eller to opp igjennom årene (noen tusen ganger), og fremgangsmåten til Kurt er vel så nærme man kommer sannheten. Det er tydelig at det hadde vært butikk i å selge ferdigfylte engangsfettpresser, for det er faktisk mange som ikke får dette med å sette inn nye fettpatron i pressa helt til. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Sørg for å kjøpe fett som leveres i patroner med skikkelig åpning i begge ender (John Deere har ikke dette). Sjekk at pressa er tom ved å dra i stanga, det skal være motstand fra starten. Skru av hylsa. Dra stanga helt ut, så inn igjen og tom patron kommer ut. Ta av lokket av ny patron i den enden uten sikring og flens, sett enden mot stempelet og klem til all luft er ute. Slipp opp og press patronen raskt helt inn. Dra av lokket i andre enden og klem patronen helt inn. Hvis "haugen" med fett er for stor, justeres denne med stanga. Skru hylsa på plass igjen med så lite luftrom som mulig og fortsett smøringen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.