Jump to content

Hvordan fyller man en fettpresse på helt riktig måte?

larsen2000

Recommended Posts

Noen som har helt korrekt fremgangsmåte for å fylle en fettpresse med ny patron? Alltid noe styr og søl før jeg får den til å virke synes jeg.. Sist ventet jeg med å ta av forseglingen på patronene, skjøv den inn samtidig som jeg dro i staget på pressa, skrudde på endestykket, skjøv staget tilbake og pumpet til fettet ble presset ut. Men gikk ikke helt smooth det heller.

Trekk stanga helt tilbake og lås den. Skru av hele den delen som smøreslangen/pumpen sitter på. - Resten kommer litt an på hvor du kjøper fettet, men for Shell og Statoil er det slik;

Den enden som har "boksåpner" skal være fram. I andre enden av fettpartonen er det et innvendig lokk og en utvendig låsering (ca en cm bred).

Fjern den utvendige låseringen og la lokket stå igjen. Stapp patronen med lokket inn i pressa til den lille flensen i andre enden kommer helt inntil røret. Hvis den ikke kommer så langt må du trekke stanga lenger tilbake.

Trekk av lokket med "boksåpner" og skru på endestykket med slange og pumpehåndtak.

Løs ut stangen/fjæren og trykk den helt inn 2-3 ganger. Pump til du får fett uten luft.

Mons

Med fagbrev som anleggsmaskinfører har man fylt en fettpresse eller to opp igjennom årene (noen tusen ganger), og fremgangsmåten til Kurt er vel så nærme man kommer sannheten.

Det er tydelig at det hadde vært butikk i å selge ferdigfylte engangsfettpresser, for det er faktisk mange som ikke får dette med å sette inn nye fettpatron i pressa helt til.

Sørg for å kjøpe fett som leveres i patroner med skikkelig åpning i begge ender (John Deere har ikke dette).

Sjekk at pressa er tom ved å dra i stanga, det skal være motstand fra starten.

Skru av hylsa.

Dra stanga helt ut, så inn igjen og tom patron kommer ut.

Ta av lokket av ny patron i den enden uten sikring og flens, sett enden mot stempelet og klem til all luft er ute.

Slipp opp og press patronen raskt helt inn.

Dra av lokket i andre enden og klem patronen helt inn. Hvis "haugen" med fett er for stor, justeres denne med stanga.

Skru hylsa på plass igjen med så lite luftrom som mulig og fortsett smøringen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...