Jump to content

Ladeproblemer Mastervolt/Amtech

niasjan

Recommended Posts

Hei. Jeg har et Mastervolt ladesystem i mim båt. Det består av en Amtech dynano og en Matervolt regulator samt en Mastervolt skillediode. den er minusregulert. Ladelampen går til et rele hvor pluss går til en stik på dynamoen. Regulatoren går til den andre stikken. Når jeg tar av plussen fra dynamoen og tifører den 12 volt slukker ladelampen. Det jeg lurer på er om det må tilføres 12 volt på + utgangen på dynamoen. D.v.s at skilledioden må gi +12 Volt igjennom.. Har koblet til en lader med feil polaritet på startbatteriet og den eneste enheten som hadde spenning var skilledioden. Den var tiloblet - . Regulatoren er i orden.. Håper på svar.

Må vel prøve å spørre på en annen måte. På dynamoen er det kun 2 stikkere pluss Batteri + og -. Den ene stikkeren står det F på. den er koblet til regulatoren. Den andre står det A på. I dag er det tilkoblet et "Solid state relay" på denne. Det har tilkobling for ladelampe + 12 volt og - 12 volt.Jeg tror det er dette som er deffekt og at dynamoen var tilført + 12 volt via dette. (Batteri + er isolert via skilledioder til 2 batteribanker "Batteri Mate".).Det står i manualen at dette benyttes når dynamoen ikke har D+. På min står det A. Det jeg lurer på er om jeg kan koble ladelampen direkte på A. Da vil jo dynamoen få tilført +12 volt. Trodde i det første innlegget at "Batteri mate" skulle levere +12volt til dynamoen, men det skulle den ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...