Jump to content

Tips angående montering av elektrisk toalett


eivindch

Recommended Posts

Jeg har elektrisk do som har defekter og et infernalsk lydnivå som gjør at jeg har bestemt meg for å bytte den ut. Jeg satser på Jabsco Quiet Flush (med saltvannsskylling), selvom jeg har forstått at den ikke er så stille som man skulle ønske seg. Septikslangen skal byttes ut i samme slengen. Toppen på skålen ligger litt over vannlinjen og de gangene jokerventilen har sviktet litt og skålen har fylt seg nesten full, har det ikke vært fare for at båten skulle synke. Jeg har intet anti-hevert system. Overbordventilen stenges alltid når jeg forlater båten eller går til køys.

 

Avfallet styrer jeg til septiktank eller direkte overbord ved å åpne/stenge overbordventil og kran under septiktank, som forøvrig ligger over dassen. Når septiktanken tømmes, er det kun gravitasjon som benyttes. Det er derfor ganske kort vei for dritten til tank eller overbord via 38 mm septikslange.

 

Så kommer det jeg lurer på:

 

For å sove trygt uten å stenge overbordventilen lurer jeg på om jeg skal montere anti-hevert ventil på avløpssiden. Da denne må plasseres et lite stykke over vannlinjen, vil distansen dritten må gå nødvendigvis måtte bli endel lenger enn tidligere. Er det noen som har en ide om denne økte motstanden i lang kontra kort septikslange vil ha noen vesentlig betydning for skylleprosessen?

 

Jeg har søkt endel på forumet og ikke funnet noe om akkurat dette. Jeg vet også at det er mange som sverger til manuell dass. Jeg ser fordelene med den, men trenger ikke råd om akkurat det denne gangen.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...