Bearded Beast Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 (redigert) jaha og hva er gå galt med å si mil? det er heilt vanlig blandt den eldre garde å si mil om både hastighet og lengde, kortversjon av kvartmil eller nautisk mil om en vil. Dette var vanlig å så tidligere, bare for at dette nå ikkje er i bruk blandt dagens unge betyr ikkje at dette er feil, heller viser det bare en mangel på å kjenne sin historie om en hevder så. De gamle er eldst men ikkje så gamle de seilte på de syv hav og talde knop. Det er masse folk som elsker å bruke uttdatert maritim terminologi, spesielt seilere så hvorfor dette opprør mot mil? Ta heller alle landkrabber, båtfolk eller folk i båt som omtaler sjøkart som draft. Det er tross alt heilt på trynet og misforstått. Skulle likt å se noen navigere etter et draft Det er ingen som bruker begrepet sjømil lenger. Det er alltid nautisk mil eller kvartmil. Og det er jo samme greia altså kan det ikkje misforståes Redigert 16.Oktober.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 (redigert) Han D5L læreren min sammenlignet "mil" om fart og "draft" som kart som like missforstått. Knop = hastighet Mil = distanse (spesifiser hva slags mil) Draft kom fra engelske benevnelsen for dyptgående "draught" eller "draft" http://en.wikipedia.org/wiki/Draft_(hull) http://no.wikipedia.org/wiki/Sjøkart Folk må si hva de vil for meg :) Redigert 16.Oktober.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mouche Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Ikke mye nytt her, men samme gamle leksa som diskuteres og alle mener selv å ha rett = båtfolk eller folk i båt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Worry II Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Åy, snart 10.000, Mouche.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 nja draught betyr også utkast, skisse. Da som en oversikt over dybde, eller mangel på sådant. Dette var før det var noe sjøkart. Derfor et det tøvete å kalle et sjøkart et draft. Utkast er noe en tegner på en serviett Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Han D5L læreren min sammenlignet "mil" om fart og "draft" som kart som like missforstått. Min avdøde bestefar som var fisker hele sitt liv, var i marinen, og jobbet på båt både i norge og i statene sa altså feil hele sitt liv? hmm Og alle strilene heromkring som bruker mil i steden for knop har rett og slett missforstått og feiltolket "reglene" for omtaling av fart i snart 70 år? hmm denne må drøftes i båthavnen... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Så båtfolk er mao ikke enig internt og ingen ensartet gruppe? Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Så båtfolk er mao ikke enig internt og ingen ensartet gruppe? Og godt er det Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Når noen hevder noe er feil bare fordi det ikkje brukes samme ord i nynorskland som i danmark så blir det slik. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Et innlegg anno 2007: ........ kikket på knbf.no.."folk i båt" har funnet andre feriesysler enn båtlivet ....... .......Når KNBF selv på hjemmesiden så nedlatende deler opp de på sjøen i "folk i båt" og "båtfolk"......... Begrepet brukes altså i KNBFs leder 10 august 2007: http://knbf.no/archi...heter/index.php "Det skyldes nok at båtfolket har dratt ut på sjøen som de pleier, mens ”folk i båt” har funnet andre feriesysler enn båtlivet." Vet ikke om dette er et av de tidligste bruken av "folk i båt" som et negativt ladet utrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Jeg brukte nok uttrykket "folk i båt" på den måten allerede i et innlegg her på forumet den 13/5 2003, he he. Så helt nytt er ikke uttrykket. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Cruiseliner Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Det er forskjell på mil (sjømil) og Nautisk mil..... Ja selvsagt, det går fire nautiske på en sjømil. Men når man benytter "mil" for knop er det underforstått at det er nautiske man tenker på. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 (redigert) Jeg brukte nok uttrykket "folk i båt" på den måten allerede i et innlegg her på forumet den 13/5 2003, he he. Så helt nytt er ikke uttrykket. Lars H. Kan du (Lars h) huske om det rett og slett var du som spontant fant på utrykket "folk i båt" en gang i 2003 eller om utrykket språkhistorisk har enda eldre røtter ? Redigert 17.Oktober.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 At jeg skulle ha funnet ut noe så "glupt", kan jeg ikke tenke meg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 17.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2012 Også et innlegg i denne meget viktige debatten; http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/b%C3%B8lgeblikk Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
vestlenning Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 (redigert) ... og folka som krangler om hvorvidt du kan si "mil" eller ikke er ...? Dra ut på fjorden, folkens, og synd ikke mer! Redigert 18.Oktober.2012 av vestlenning (see edit history) Sitér dette innlegget Bortenfor tvers... Link to post
RSL Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Jeg vet med sikkerhet at jeg kan si mil. Er noen i tvil, kan de sende meg en IM så skal de få mobilnummeret mitt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Zitt Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Veldig bra, Mouche! Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Dra ut på fjorden, folkens, og synd ikke mer! Den som seiler synder ikke ... ? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Jeg er MYE i båten. Jeg er MYE rundt omkring i havnene. Jeg er MYE i bua hos gutta, men aldri har en slik diskusjon funnet sted noen andre plasser enn her på BP. Hm. :) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 (redigert) Jeg er MYE i båten. Jeg er MYE rundt omkring i havnene. Jeg er MYE i bua hos gutta, men aldri har en slik diskusjon funnet sted noen andre plasser enn her på BP. Hm. :) Men det er allikevel en kjensgjerning at et søk på dette forumet på: båtfolk - astor - innlegg ga et utall av treff, merkelig hva? De fleste treffene inneholder innlegg med det personlige pronomenet "vi" i kombinasjon med "båtfolk", pussig hva? Redigert 18.Oktober.2012 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Astor Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Du er deg selv lik Mouche. Og det skal du egentlig være glad for. Som jeg skrev. Diskusjonene foregår her på BP. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
oslofjord Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 (redigert) Jeg er MYE i båten. Jeg er MYE rundt omkring i havnene. Jeg er MYE i bua hos gutta, men aldri har en slik diskusjon funnet sted noen andre plasser enn her på BP. Hm. :) Her har vi netopp kjernen av problemet.... i virkelighetens verden er jo "folk i båt" ikke noe tema....men denne oppkunstruerte problemstillingen har desverre infisert byråkratenes mapper.... "Folk i båt"-doktrinen er derfor blitt fundamentet for norsk båtpolitikk de siste 10 år. Båtsikringsarbeidet er jo basert på at det jo finnes mange fornuftige båtfolk, men at det også finnes en gruppe uerfarne båtfolk (altså "folk i båt") som må vernes mot seg selv ved lover og kontroll som rammer alles frihet til sjøss. Det finnes vel ikke noen dokumentasjon som viser at det statitisk er nybegynnerne som forulykker for tvert i mot er det vel ofte erfarne båtfolk som forulykker i strid med myndighetenes "folk i båt"-hypotese. Senest i det siste båtsikkerhetsutvalget ble teoretisk kompetanse og påbud/forbud lagt fram som et ledd i "folk i båt"-doktrinen. Redigert 18.Oktober.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 (redigert) Der har du sågar hovedpoenget Oslofjord. Om vi ser tilbake til 2003, og båtmagasinets nettsteder mener jeg å huske (kan ta feil) at det var REM som lanserte "folk i båt" og båtfolk " dog under et annet nick Redigert 18.Oktober.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Astor Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Sier det samme som Contraband; Oslofjord er ved hovedpoenget. Den største gruppen av uerfarne på sjøen er vel trolig utlendingene som er på norgesturog som leier seg en båt for fiske. Det er i denne gruppen ulykkene har dominert de siste årene. Her trengs sikkerhetstiltak fra utleierne. Dette er vel en gruppe som er minst til sjenanse for oss andre som ferdes på fjorden. Vi kan vel liste oss til å si at endel av disse er folk i båt? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.