Jump to content

Båtfolk eller folk i båt

Slangemannen

Recommended Posts

jaha og hva er gå galt med å si mil? det er heilt vanlig blandt den eldre garde å si mil om både hastighet og lengde, kortversjon av kvartmil eller nautisk mil om en vil. Dette var vanlig å så tidligere, bare for at dette nå ikkje er i bruk blandt dagens unge betyr ikkje at dette er feil, heller viser det bare en mangel på å kjenne sin historie om en hevder så. De gamle er eldst men ikkje så gamle de seilte på de syv hav og talde knop.

Det er masse folk som elsker å bruke uttdatert maritim terminologi, spesielt seilere så hvorfor dette opprør mot mil? Ta heller alle landkrabber, båtfolk eller folk i båt som omtaler sjøkart som draft. Det er tross alt heilt på trynet og misforstått. Skulle likt å se noen navigere etter et draft

Det er ingen som bruker begrepet sjømil lenger. Det er alltid nautisk mil eller kvartmil. Og det er jo samme greia altså kan det ikkje misforståes

Redigert av Plutonium (see edit history)

Han D5L læreren min sammenlignet "mil" om fart og "draft" som kart som like missforstått.

Knop = hastighet

Mil = distanse (spesifiser hva slags mil)

Draft kom fra engelske benevnelsen for dyptgående "draught" eller "draft"

http://en.wikipedia.org/wiki/Draft_(hull)

http://no.wikipedia.org/wiki/Sjøkart

Folk må si hva de vil for meg :)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Han D5L læreren min sammenlignet "mil" om fart og "draft" som kart som like missforstått.

Min avdøde bestefar som var fisker hele sitt liv, var i marinen, og jobbet på båt både i norge og i statene sa altså feil hele sitt liv? hmm

Og alle strilene heromkring som bruker mil i steden for knop har rett og slett missforstått og feiltolket "reglene" for omtaling av fart i snart 70 år? hmm denne må drøftes i båthavnen... :giggle:

Et innlegg anno 2007:

........ kikket på knbf.no.."folk i båt" har funnet andre feriesysler enn båtlivet .......

.......Når KNBF selv på hjemmesiden så nedlatende deler opp de på sjøen i "folk i båt" og "båtfolk".........

Begrepet brukes altså i KNBFs leder 10 august 2007: http://knbf.no/archi...heter/index.php

"Det skyldes nok at båtfolket har dratt ut på sjøen som de pleier, mens ”folk i båt” har funnet andre feriesysler enn båtlivet."

Vet ikke om dette er et av de tidligste bruken av "folk i båt" som et negativt ladet utrykk.

Jeg brukte nok uttrykket "folk i båt" på den måten allerede i et innlegg her på forumet den 13/5 2003, he he. Så helt nytt er ikke uttrykket.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg brukte nok uttrykket "folk i båt" på den måten allerede i et innlegg her på forumet den 13/5 2003, he he. Så helt nytt er ikke uttrykket.

Lars H.

Kan du (Lars h) huske om det rett og slett var du som spontant fant på utrykket "folk i båt" en gang i 2003 eller om utrykket språkhistorisk har enda eldre røtter ?

Redigert av oslofjord (see edit history)

Jeg er MYE i båten. Jeg er MYE rundt omkring i havnene. Jeg er MYE i bua hos gutta, men aldri har en slik diskusjon funnet sted noen andre plasser enn her på BP. Hm. :)

Men det er allikevel en kjensgjerning at et søk på dette forumet på: båtfolk - astor - innlegg ga et utall av treff, merkelig hva? :giggle::rolleyes: De fleste treffene inneholder innlegg med det personlige pronomenet "vi" i kombinasjon med "båtfolk", pussig hva?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg er MYE i båten. Jeg er MYE rundt omkring i havnene. Jeg er MYE i bua hos gutta, men aldri har en slik diskusjon funnet sted noen andre plasser enn her på BP. Hm. :)

Her har vi netopp kjernen av problemet.... i virkelighetens verden er jo "folk i båt" ikke noe tema....men denne oppkunstruerte problemstillingen har desverre infisert byråkratenes mapper....

"Folk i båt"-doktrinen er derfor blitt fundamentet for norsk båtpolitikk de siste 10 år. Båtsikringsarbeidet er jo basert på at det jo finnes mange fornuftige båtfolk, men at det også finnes en gruppe uerfarne båtfolk (altså "folk i båt") som må vernes mot seg selv ved lover og kontroll som rammer alles frihet til sjøss.

Det finnes vel ikke noen dokumentasjon som viser at det statitisk er nybegynnerne som forulykker for tvert i mot er det vel ofte erfarne båtfolk som forulykker i strid med myndighetenes "folk i båt"-hypotese.

Senest i det siste båtsikkerhetsutvalget ble teoretisk kompetanse og påbud/forbud lagt fram som et ledd i "folk i båt"-doktrinen.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Sier det samme som Contraband; Oslofjord er ved hovedpoenget. Den største gruppen av uerfarne på sjøen er vel trolig utlendingene som er på norgesturog som leier seg en båt for fiske. Det er i denne gruppen ulykkene har dominert de siste årene. Her trengs sikkerhetstiltak fra utleierne. Dette er vel en gruppe som er minst til sjenanse for oss andre som ferdes på fjorden. Vi kan vel liste oss til å si at endel av disse er folk i båt?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...