Zitt Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 I båten vår heter det gulvet, høyre og venstre side, vi har to rom og kjøkken og madammen ligger fremme på panseret og soler seg.........."folk i båt"? Jeg har aldri bodd lengre fra havet enn et par hundre meter, og har vært MYE i båt.........."båtfolk"? Jeg har null peiling på det maskinelle og ellers andre tekniske ting.........."folk i båt"? Jeg har stor respekt for havet og de kreftene som er i sving........."båtfolk"? Jeg kan finne på å bli sjøsyk, både på Danskebåten og ferger........."folk i båt"? Jeg mestrer båten uten problem, og legger inntil som en proff, både med og uten å bruke baugpropell........."båtfolk"? Jeg har ikke brydd meg med å lære å programmere kartplotteren, og kjører stort sett i kjente farvann........"folk i båt"? Jeg ser det som min plikt å hjelpe alle som trenger en håndsrekning på sjøen........"båtfolk"? Jeg tror jammen jeg er begge deler, og lever veldig godt med det!!! Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Jeg tror jammen jeg er begge deler, og lever veldig godt med det!!! Så lenge du koser deg på sjøen, følger sjøvettsreglene, har en god porsjon moral og respekt. Ja så kan du kalle dørken din for nett det som passer deg for min del Men noen viser åpenbart (uansett hva vi velger å kalle dem) at de ikke har noe på sjøen å gjøre: Sommer og sol er hytte tid. Har selv hytte, og båt på hytten, men fortøyer den skjeldent slik som denne karen. Vi (slostrilene) kaller de byfolk, men folk i båt er vel like dekkende Sitér dette innlegget Link to post
fjord bris Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Nei det er vel ikke flo og fjære i fontenene og andedammene i byene Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Båtfolk er etter mitt hue folk som koser seg på sjøen og i alle fall prøver å ta hensyn til andre. Ja, synes det er fint om folk bruker maritime uttrykk riktig, men det er mest fordi dette er uttrykk som ofte forteller mer enn landlige uttrykk. Og med bakgrunn fra båtbyggeri og kystlag ser jeg det viktig å ta vare på slike uttrykk, språklig sett og med tanke på bevaring av tradisjoner som er i ferd med å dø ut. Om noen skulle bruke "høyre" og "venstre" trenger ikke det ha så mye å si for hvordan de oppfører seg i båt og mot andre på og langs sjøen. Båtfolk kan gjerne være ferske i gamet, men de prøver i alle fall å lære seg det som trengs for et kjekt og hensynsfylt båtliv. De prøver å se sine begrensninger når det gjelder manøvrering i trange havner og tar hensyn til at de gjerne ikke er så flinke til akkurat dette ennå. Skulle det være noe de har lite peiling på tar de gjerne kontakt med - eller lytter til råd fra mer erfarne for å lære, både for sin egen og for andres sikkerhets skyld. Slike folk får respekt fra meg. Uttrykket "folk i båt" har jeg aldri brukt. Har et annet uttrykk for de som ikke går under benevnelsen båtfolk, dem kaller jeg idioter. Idioter er slike folk som ikke tar ansvar for seg selv eller viser hensyn til andre, folk som fører båt i fylla, forsøpler sjøen med ikke-nedbrytbart boss, oppfører seg egoistisk og ikke gidder ta ansvar for seg selv eller andre. Idioter er folk som gir blaffen i alle andre enn dem selv og oppfører seg derfor deretter. Slike folk synes jeg godt kan ta seg en pølse og heller komme tilbake igjen når de har lært seg alminnelig folkeskikk. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 En bra beskrivelse.Det er ikke så mye mer å si om den saken tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Vi kan vel liste oss til å si at endel av disse er folk i båt? Ikke gi deg Astor, ikke gi deg, stå på! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Astor Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Det klarer i alle fall du....he he Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
MT. Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Fasitsvaret er veldig enkelt. Båtfolk tilbringer mer tid med båten enn på båtfora... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Hakkannen Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 ..Båtfolk tilbringer mer tid med båten enn på båtfora... Ahh, godt jeg bor i båten, da kommer jeg vel (nesten) garantert i kategorien "båtfolk"? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2012 Fasitsvaret er veldig enkelt. Båtfolk tilbringer mer tid med båten enn på båtfora... Kan man ikke gjøre begge deler samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Nei det er vel ikke flo og fjære i fontenene og andedammene i byene Jo, det er det faktisk. Ikke merkbart men.. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Nå står båten på land, så da er jeg vel "Folk med Båt" de neste 6 månedene. Første helga i mai neste år er jeg og båten igjen på vannet. (båt)folk kan kalle meg hva de vil.... Jeg misliker lett de som bestandig mener de har fasit.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Erik Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Den som seiler synder ikke ... ? Unntatt i regatta, der er det vel ett og annet tjuvtriks som benyttes Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
MT. Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Båtfolk tilbringer mer tid med båten enn på båtfora. Nå står båten på land, så da er jeg vel "Folk med Båt" de neste 6 månedene. Man må ikke føle seg truffet av min definisjon bare fordi båten står på land, hvertfall. Det er fullt mulig å planlegge båtfolk-aktiviteter med båten på land også. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
motor Svart 23.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2012 Båtfolk er de som ikke opphever seg selv til å være bedrevitere og bedre/flinkere enn andre. De er hjelpsomme og hyggelige og trives på sjøen, har innsett at verden går framover og at moderne hjelpeutstyr øker komfor og sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Jeg er MYE i båten. Jeg er MYE rundt omkring i havnene. Jeg er MYE i bua hos gutta, men aldri har en slik diskusjon funnet sted noen andre plasser enn her på BP. Hm. :) enig her, kan virke som de fleste båtfolk er på web så mulig en må endre benevnelsen til: "båtfolk på forum" Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 Man må ikke føle seg truffet av min definisjon bare fordi båten står på land, hvertfall. Det er fullt mulig å planlegge båtfolk-aktiviteter med båten på land også. Er vel et spørsmål om hvordan båten havnet på land: Båten kjørt på land (gjerne i god fart) = folk i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.