Jump to content

Pioner 15. Er denne virkelig selvlensende?


Sofaseileren

Recommended Posts

Med en litt for stor båtpark har jeg besluttet å skalere ned, med unntak av motorseileren og zodiacen, skal de resterende 3 selges og dels erstattes med mindre krevende båter. Hyttebåten er i dag en Rana 17. Veldig fornøyd med båten i seg selv, men kan tenke meg en enklere båt som tåler bedre å manøvreres inn i små trange naturhavner ved de ytterste skjærene, mere plass for fiske og krabbeteiner osv. Og ikke minst en som er rask og enkel å gjøre klar om våren, og ta opp om høsten.

Vurderer Pioner 15 uten styrekonsoll. Båten må kunne ligge i ukevis uten tilsyn, og denne er jo oppgitt å være selvdrenerende. Jeg mener allikevel å huske at en maxi 15 som vi brukte som følgebåt i en seilforening jeg var med å drev, måtte øses av og til. Om dette kom av løv ol i dreneringshullene, eller groe ved disse vet jeg ikke (det var løvtrær tett ved båtplassen...) .

Havna ved hytta er en ekstremt skjermet poll med brakkvann ( ingen groe) og ingen omkringliggende trær.

 

Kan jeg være rimelig sikker på at dreneringen på slike båten fungerer? Eller må jeg fortsette med kalesjebåt?

 

Ellers tar jeg gjerne imot synspunkter på båtvalg og andre erfaringer med denne båten....

Link to post
Share on other sites

Hadde en 13 foter og den var nok ikke selvlensende, men selvdrenerende......

Uten motor kom ikke vannet over dørken. Da ble det liggende i de dype sporene, men med 9,9 Tohatsu på hekken, lå det ca 5 cm med vann over dørken, men ikke mer en det.

Forsvant når man kom i plan.

 

Som sagt ikke selvlensende, men selvdrenerende

Link to post
Share on other sites

Med 2t 9,9hk uten styrekonsoll vil ikke vannet komme over dørken på Pioner 15. To lettere personer eller en av meg kan også entre og romstere med tank og lignende uten å bli våt på føttende. Med fler enn to godt voksne i båten anbefales det å stenge dreneringen (skru på korken) uten støvler.

 

Selvdreneringen her består av av en kule i skrogjennomføring i hekken. Har en tendens til å gro igjen, så anbefaling er å fjerne kula, og heller leve med at det kommer noe vann inn under bruk, eller stenge manuelt.

 

Da "vår" båt ligger på ei firmahytte og brukerne ikke alltids er så flinke å fjerne "korken" etter bruk bekreftes det at motoren ligger godt over vann selv om båten er såpass full i vann at det renner over/inn.

 

mvh

Link to post
Share on other sites

Rffr og Bestyreren: Dette var nettopp det jeg ønsket å høre :)). Er avhengig av en båt som kan "klare seg selv" over lengre tid, og det høres ut som dette kan være riktig valg. Siden det er brakkvann i pollen, er det heller ikke problemer med groing ( har sluttet å bry meg med å stoffe båten for et par år siden...) ergo større sjanse for at selvlenserne virker.

Link to post
Share on other sites

For oss har dette vært tut og kjør båt i 4-5 sesonger nå og både ser og virker tilforlatelig enda. Tidligere glassfiberbåter har holdt maks ett par sesonger før man har måttet begynne å lappe. Dog verd å merke seg at en behagelig båt i litt sjø er det ikke grunnet flat bunn, og mykt skrog som "vrir" seg. Myke materialet bidrar allikevel litt å dempe slag i sjø.

 

9,9 Tohatsu 2t der restriksjon på fullt pådrag er fjernet (hevdes vel 13,2 hk?) gir ca 20-21 knop med en person.

 

Vår kjære gamle Pioner 8 som må være godt over 30 år nå funker fint enda. Tynnslitt her og der etterhvert, men har også vært med på endel.

 

mvh

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Pioner 15 er definitivt ikke selvlensende (utfra den erfaring jeg har etter 7 år med min båt). Båten vil ikke synke, men gå dypt nok til at motor kan skades. I tillegg er det et problem med lufteventil som er inne i båten og gjør at vann kan komme inn mellom dobbeltskrog. Båten har ikke et godt system for å fjerne dette vannet. Med en pumpe vil man få ut noe av dette vannet, men vanskelig å få ut alt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Årets modell Pioner 15 er selvdrenerende, ingen fare med det.  Skrukork i motorbrønnen bak som skrus ut.  Deretter idiotsikkert.  Selvlensing betyr vel at det er en eller annen lensepumpe, batteri- eller bølgedrevet.  Neppe 100% sikkert.  Her slipper du å bekymre deg over det.  OBS:  Skal du plane med 1 i båten må du ikke ha mindre enn 25 hk.  Bra båt som tåler litt sjø!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...