Jump to content

Service på vp 280 drev, anbefalte verksteder i Oslo-området?

henboe

Recommended Posts

• 1 år senere...
  • 6 år senere...

Klør meg i hode angående dette, men tenkte å forsøke selv...

Har lastet ned en servicebok på 180 sider, samt delekatalogen på 91 sider, MEN trenger en alt dette for en enkel service...?

Båten er en Draco 2000HT originalt med AQ140a og 280 drev, nå er motoren ute og den skal erstattes av en AQ171a fra ca 1990.

Mens de bytter noen eksosventiler og hjulet til tannreima...., tenkte jeg å gjøre klart drevet.

Bruker en vanlig fett fra fettpresse, eller er det noe spesielt for maritimt?

Finnes det en kort beskrivelse om hva en skal gjøre vår og høst?

Fikk med et 290 drev til den nye motoren, uten at det blir satt inn i år.

Det er vel en trim/el.motor på 280-drevet, som styres fra rattposisjonen(?); hva skjer om dette ikke virker; kommer en da avgårde/i land med båten?

AQ280 har elektrisk tilt, mens AQ290 har hydraulisk trim. Selv om den elektriske tilten ikke virker, kan man helt fint kjøre som normalt, da tilten kun skal brukes på lave turtall, slik som ved opptak av båten e.l. og aldri må brukes under fart.

Det du bør gjøre med drevet, er å tappe oljen og se om det er vann i denne. Dersom det ikke er vann i oljen fyller du på ny motorolje, bruker nye o-ringer og fiberpakning på pluggene/peilepinnen, smører gaffelen, setter på ny sink, stoffer drevet, monterer med nye belger, så er det meste stort sett i orden.

Dersom det er vann i oljen må det byttes tetninger et eller annet sted.

Du bruker selvfølgelig vannfast fett, utover det er det egentlig ikke nødvendig å kjøpe spesielt fett, men enkelte som er beregnet for "marine" eller lignende er kanskje mer motstandsdyktige mot saltvann, uten at jeg vet noe om det ?

takker for tilbakemelding.

Ja, jeg leste et sted at det var vanlig motorolje som skulle til, men når jeg leser manualen her så nevnes SAE90 evt. 80/90?

Fett og o-ringer og fiberpakinger er det slikt man kjøper av båtforretninger eller er det Biltemagreier....?

Kanskje det blir båtliv i sommer!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...