Tommy_H. Startet 11.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2012 Ser motoren min er begynt å røyke en del samt at den hiver ut litt diesel i eksosen. Skal snart til verksted for å sjekke ut dette. Motoren er gått 385 timer, blir tre år til jul. Hvis jeg må bytte bare dysespissene så er det 6000 kroner. Ved bytte av dyser 12 000 kroner. Mye penger for en så pass ny motor. Burde ikke dette vært dekket av garanti, eller i alle fall kjøpsloven? Skulle tro dysene i en motor til 350 000 kroner burde holde lengre enn 2 1/2 år. Jeg har vært nøye med å blåse ut motoren på fullt turtall stort sett etter hver tur. Forleden dag gikk jeg i nesten en time på max rpm. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Janoho Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 kan hende det bare er en justering av åpningstrykket på dysene som skal til. Ta stilling til evt reklamasjon når diagnosen kommer. Enig i at dyser bør vare vesentlig lenger enn 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Det er vanlig og sjekke dysene på ca 250 t. Ofte må de justeres litt opp.Ikke noe dramatikk i dette. Regner med det er Bosh dyser på denne. Gjorde jusst det samme på en JH 120 hk. Det kostet 1200,- på Boshverksted. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Er det 369 eller 340 hk.? Prøv først med litt dyse rens i Diesel. Yanmar dekker aldri noe slik på garanti, og jeg forstår ikke policy de har lagt seg på. At dysene skal sjekkes etter 250 timer er jo latterlig.,, Hvilken motor i industrien ville en demontere dysene på hver 10 dag om motor var idrift 24/7? Da hadde det vært dårlige greier., og ingen ville kjøpt den. Husk å sjekke kvaliteten på dieselen din ved å drenere diesel tank, og gjerne tappe av Diesel fiter i bunn. Prøv med litt dyserens. Jeg bruker det selv på min, selv om Yanmar fraråder dette, men det er ofte alt som skal til? Når det gjelder teknisk utalelser fra Yanmar, herunder garanti spm og påstander om årsak til havari etc, vil du som meg og alle andre aldri få et fornuftig svar fra Yanmar norge. Det kan hende i ditt tilfelle at det er feil med legering/ herding i dyse spisser på din serie, noe som kan være årsak til dårlig forstøvning, men yanmar eller Viknes, vil aldri dekke dette som garanti.. De vil ikke prøve en gang, da de skylder på bruk, diesel kvalitet etc... Å skru ut dysene på din motor, er en enkel jobb, og levere dem til et bosch verksted. Er kansje bare feil på en av 6 dyser, så prisen kan jeg ikke tenke meg er så ille. Om alle 6 dysene er moden for skifting etter 350 Timer indikerer på feil fra levrandør..... (produksjons feil). Men prøv med litt dyse rens du. Steng ventil mellom tanker, å hiv i en tank. Tunap, leverer også et produkt du tilsetter direkte i filteret, og jeg skal love deg du får røyk i oppstart... Omega, forte etc er jo levrandører av gode injektor rens. Har både hatt dyser på service og kjørt dyse rens mange ganger, med gode erfaring, både common rail og tradisjonelle injektorer. Ingen ting som blir ødelagt av det, men yanmar norge, bruker dette som argument om noen bruker tilsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Byttet til "byttedyser" ved 500 t servicen. De kostet kr 2500 + mva + arbeid. I tillegg var 2 (?) dysespisser defekte og måtte byttes. Totalt kom kalaset på kr 6400 ekskl. arbeid. Dette er totrinnsdyser som "enkle" verksted ikke kan ta service på. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Tommy_H. Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Er det 369 eller 340 hk.? Prøv først med litt dyse rens. Husk å sjekke kvaliteten på dieselen din ved å drenere diesel tank, og gjerne tappe av Diesel fiter i bunn. Prøv med litt dyserens. Jeg bruker det selv på min, selv om Yanmar fraråder dette, men det er ofte alt som skal til? Det er 369 hk. Fyller kun i båtforeningen der vi har ganske nytt anlegg med ren diesel. Bortsett fra sommerferien i år da vi gikk til Nordnorge da. Drenerer jevnlig både vannutskiller og pungen på tanken, ingen antydning til vann eller skit. Bruker Alron tilsetning som holder unna vann. Vi får se hva Bildøy Båt og Motor sier. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
nestor Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 (redigert) Hallo. Virker her som at dette "problemet" er kun på Yanmar??? Rart, og jeg vet ikke hvorfor. Nå har jeg jobbet mer en 30 år med dieselmotorer og mener selv å ha sett en del rart. Sisste motor jeg hadde inne, av et annet merke, men med samme dyser, ble disse korigert etter første 6000 timer, så etter 11750 timer. Etter "boka". Redigert 12.Oktober.2012 av nestor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Det er nok en grunn til at motorprodusentene fraråder bruk av vannemulgerende tilsetning. Diesel som står på en ventilert tank vil absorbere vann fra lufta og med emulgator kan dieselen ta opp mye mere vann. Dersom du har en stor tank som du ikke bruker opp i løpet av noen få uker vil emulgatoren mettes og da får du lett fritt vann inn i systemet og derfor er båtmotorer og særlig i fritidsbåt veldig utsatt for skader på injektorer. Har du i en emulgator må du bruke opp dieselen raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 (redigert) RS tester ut dieseltilsetning på et par båter med Yanmarer. På RS Sundt har vi brukt dette i et drøyt år. Målet er lengre levetid på motorene. Stoffet heter BTU og inneholder ikke vann emulgator. våre LYer har gått drøyt 4000 timer. Hender de spytter litt diesel ut i kjølevannet på tomgang. Jeg har brukt de motorene siden de ble satt inn. Men sjekk også oljekjøleren din. Våre ble tæret i stykker i våres da vi lå med landstrøm på. Da var symptomet oljefilm bak båten Vel så viktig som å blåse rent er å ta motoren pent ned slik at den får kjølt seg godt ned Redigert 12.Oktober.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Hallo. Yanmar, "konklusjon", dyrt, dårlig, dårlig service fra importør/levrandør ?????????????? Hva er 4000 timer mot 12000, og total motorrevisjon er 22000 timer, "etter boka"... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Hva er 4000 timer mot 12000, og total motorrevisjon er 22000 timer, "etter boka"... Og hvilken fritidsbåtmotor snakker du om nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Min var 340 Hk varianten, 6LYA-STP. Dysene skulle kontrolleres første gang etter 50 timer om jeg ikke husker feil Deretter hver 1000 timer. 3 var defekte hos meg ved første gangs kontroll. Alt ersatattet av Yanmar på garanti uten spørsmål da timene var nådd de par første månedene i bruk etter at motoren var ny. Viknes 1030 / Yanmar kombinasjon og ny båt. Problemet med lekkasjer avdekt under dysetesting i benk. Ikke merket noen symptomer tidligere. Etter dette fungerte de nye dysene fint og de 3 som ble erstattet ble naturligvis re-kontrollert etter 50 driftstimer uten anmerkninger. Sitér dette innlegget Link to post
voy Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 hei leser med stor interesse om dyser på yanmar, har selv yanmar i min båt og følger yanmars program for service osv utføres hos forhandler på sørlandet ,har kjørt ca 1450t til nå og har til nå 2 såkalte dysekontroller 1 på 250t nr 2 på 1000t på den første dysesjekken måtte spissene byttes pga "dårlig diesel" (meget iriterende) husker ikke helt prisen men det var dyrt, hadde jo forfilter og alt av typen racor med såkalt insats samme som brukes ved de fleste volvo instalsjonene. På dysekontroll nr 2 var det kun rens/justering av åpningstrykk.. Etter 250 t servicen og bytte av spisser så har jeg gjort div endringer etter og ha pratet med verkstedet jeg bruker, forfiltert jeg hadde mener jeg hadde en leveringkapasitet på 227l i timen det er jo langt over det dobbelte av hva motoren bruker på fult, har nå montert ett Vetus filter med dobble filtere og lett mulighet for avtapping dette filteret kan levere 720 l i timen (når begge brukes samtidig) og det er det jeg gjør i min båt . Yanmar har på de fleste motorer dette med dysesjekk etter 250 timer (defekte dyser er veldig ofte årsak til motorhavari ) se denne linken http://www.ifleet.co.za/pages/injector_failure.htmken kjører mitt filter med begge i bruk dette gjør att hastigheten på dieselen gjennom filtert går veldig ned og vann og urenheter rekker og få skilt seg ut og blir liggende i bunn av filteren og dette kan jeg faktisk se med egne øyer og tappe ut, bytter begge disse innsatsfilterene og finfilteret en gang i året (høst når båt er på land) dette har jeg gjort etter anbefaling fra verkstedet jeg bruker og i og med att jeg på dysesjekk nr 2 ikke hadde noe feil så mener jeg dette er meget bra og att teorien de har må det være noe i . Leser innnleggene her på båtplassen jevnlig og må vel si att vi båteier har lett for og skrive så det passer lommeboken osv, att yanmar bare har dette problemet er vel ikke helt rett, alle merker har dette det er bare det att yanmar har det godt prenta inn i service og vedlikeholdsprogramet sitt, det er feil som kommer pga dårlig diesel , og det er heller ingen andre motormerker som dekker sånne ting i min båt krets så er det mye volvo litt cummins samt en del med meget gamle motore av diverse merker og det er ingen tvil om att vi som har yanmar har mye mindre tull (faktisk nesten ingen ting om en følger servicene) enn de andre .så om en må ta disse dysesjekkene syntes jeg ikke det er noe og snakke om til sammenlikning. noen synspunkter litt rotet satt opp venter i spenning til neste båt sesong Sitér dette innlegget Link to post
atvv Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 jeg får frysninger av alle innleggene med att motorene bør/ må ha overhalinger etter 300 timer osv. Og også de kommentarene om att, " min har nå gått 250 timer og alt er bra". Ja det skulle bare mangle mener nå jeg. Hva i alle dager er det som skjer med kvaliteten på motorer for tiden ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 og det er ingen tvil om att vi som har yanmar har mye mindre tull (faktisk nesten ingen ting om en følger servicene) enn de andre .så om en må ta disse dysesjekkene syntes jeg ikke det er noe og snakke om til sammenlikning. Har hatt Yanmar 340 hk. Problemfri og MEGET god motor. Opplevde selv ingen tæringer men har kjennskap til andre Yanmar med tæringsskader på relativt nye motorer og kostbare utbedringer. Har nå 2 stk. Volvo D6/435Hk. Ikke noe mer tull med disse så langt selv om de er langt mer avansert oppbygd med common rail etc. Volvoene har mye mer kraft fra bunn av pga. kompressorene. På Yanmar måtte man sitte og vente på at ladetrykket kom opp. Men bra mekanisk er de begge. En del servicemessige ting er langt bedre på Volvo som f.eks. null griseri ved oljefilterbytte. Yanmar har vært litt mindre plastfikserte i sin konstruksjon, men det er vel en trend i tiden da Volvo representerer en nyere konstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 jeg får frysninger av alle innleggene med att motorene bør/ må ha overhalinger etter 300 timer osv. Og også de kommentarene om att, " min har nå gått 250 timer og alt er bra". Ja det skulle bare mangle mener nå jeg. Hva i alle dager er det som skjer med kvaliteten på motorer for tiden ? Om overnevnte motorer hadde blitt brukt som gensets i yrkesfartøyer med kontinuerlig drift hadde feilfrekvensen i forhold til gangtimer vært dramatisk mye lavere da svært mange av problemene skyldes ukyndig bruk og uheldig bruksmønster. Dette kombinert med stadig høyere effektuttak pr. liter sylindervolum samt kontinuerlige krav til lavere vekt og konstruksjonmessige kompromisser skaper uheldige kombinasjoner som resulterer i en langt høyere feilfrekvens hos denne brukergruppen. Sånn er det dessverre bare. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 jeg får frysninger av alle innleggene med att motorene bør/ må ha overhalinger etter 300 timer osv Når ble dysesjekk til overhalinger, det lurer jeg på ??? Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 13.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Dysene skulle sjekkes på 250 timer ifølge Yanmar. Gjorde ingenting den gang da jeg ikke så vitsen med å bruke 6000 spenn på dette. Verkstedet var helt enig. Problemet med røyk og diesel i eksosen er kommet nå i senere tid. Motoren kjøres alltid lenge på tomgang før den stoppes, og belastes ikke etter start før temperaturen har passert i alle fall 60 grader. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Chiefengineer Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Ja stemmer vel med 250 timer iflg. manual. Men på 3 år har du nok liten mulighet for å få dette dekket. Dessverre... Det er alt for lang tid siden fabrikasjonsdato. Om motoren hadde vært plassert i en yrkesbåt og rundet 350 timer på 15 døgn hadde saken stillet seg helt annerledes. Det er min erfaring gjennm både privatkunde samt professjonell kunde. Dessverre. For oss som arbeider med dette til daglig på yrkesbasis er det forståelig. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2012 Det er en god invistering og ta dysesjekk etter 250 t. Da har dysene gått seg til ( og må ofte justeres litt opp for deretter å følge vanlig service intervall) Alternativt går man med dårlig forstøvning / forbrenning og sotproblemer som øker og derved skaper en nedadgående spiral når det gjelder forbrenning & kommende problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.