Jump to content

Basic info om 12V system i båt


ottiss

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har nettopp kjøpt båt (Draco SC 2100, ombygd til utenbordsmotor) som jeg ønsker å sette inn LED-lys i. Jeg er HELT grønn når det gjelder 12V, så er egentlig ute etter helt basic info, og/eller et enkelt koblingsskjema fra batteri til LED-lampe.

 

Jeg har utenbordsmotor, og pr i dag ett batteri. Jeg har sett mange har to batterier med en veklsingsbryter til, slik at man unngår å stå uten startstrøm. Hvordan dette gjøres vet jeg ikke..

 

Strømmen går vel direkte fra batteri til hovedstrømsbryteren, og fordeler seg drefra, eller? Er det bare å koble seg rett derfra og til en lysbryter/dimmer? Kan LED-spoter seriekobles, og hvor mange kan evt. seriekobles?

 

Noen som har noen tips vedr. strømopplegg i båt?

Link to post
Share on other sites

Strømmen går vel direkte fra batteri til hovedstrømsbryteren, og fordeler seg drefra, eller? Er det bare å koble seg rett derfra og til en lysbryter/dimmer? Kan LED-spoter seriekobles, og hvor mange kan evt. seriekobles?

 

Fra hovedstrømsbryter går det ihvertfall til 1 sikring, evt. flere (1 sikring pr forbruker/type/kurs)

 

LED spotene kan/bør vel parallellkobles, ikke seriekobles.

 

Noen som har noen tips vedr. strømopplegg i båt?

Om du klikker på "knappen" Strømopplegg" på toppen av siden får du opp en liste over alle tråder i denne kategori.... det er maaaange.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå har jeg googlet og søkt for å finne ut litt om forskjellen mellom voltmeter, amperemeter, og batteriindikatorer. Mange tråder om temaet, men finner ingen enkel forklaring på hva disse EGENTLIG er!

 

Jeg kan (fortsatt) ikke strøm, og føler at en batteriindikator som viser grønt for fullt, og rødt for tomt, er tingen for meg. Men med en forklaring på hva man bruker disse forskjellige instrumentene til, så kan jeg kanskje finne ut hvorfor folk snakker om viktigheten med volt- og amperemeter? Og om jeg har beholv for dette? Jeg skal tette noen huller i instrumentpanelet, og tenkte å fylle de med noe foruftig...

 

Hvor enkelt kan det forklares?

 

Voltmeter=

Amperemeter=

Batterieindikator=

 

?

Link to post
Share on other sites

Tja, enkelt og enkelt... :smiley:

 

Voltmeteret måler spenning i volt (V). Dette kan vi populært sett sammenligne med "trykket" inn på en vannslange. Et batteri prøver på samme måte å "trykke" strøm gjennom ledningene til forbrukerne. Ampere-meteret måler strøm i ampere (A), og gir altså et mål for hvor mye strøm som "renner" gjennom en viss ledning til enhver tid.

 

En batteriindikator kan i sin enkleste form være et voltmeter, men man forbinder ofte en slik indikator med det mer avanserte "battmeteret". Da innfører vi begrepet amperetimer (Ah), som er et mål for den "energien" du enten tilfører (lader) eller tapper fra batteriet i løpet av en viss tid. En ladestrøm på 10A som står på i 2 timer gir da 20Ah. Tilsvarende måler "battmeteret" hvor mye energi du tapper ut av batteriet når du bruker strøm. Når så battmeteret klarer å se lading og forbruk i sammenheng med den totale batterikapasiteten (f.eks. et 70Ah batteri), så har du et greit hjelpemiddel for å finne ut hvor mye "energi" du har tilgjengelig på batteriet til enhver tid.

 

Dette kan utbroderes i alle retninger, men jeg tror vi stopper der. :smiley:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg googlet og søkt for å finne ut litt om forskjellen mellom voltmeter, amperemeter, og batteriindikatorer. Mange tråder om temaet, men finner ingen enkel forklaring på hva disse EGENTLIG er!

 

Jeg kan (fortsatt) ikke strøm, og føler at en batteriindikator som viser grønt for fullt, og rødt for tomt, er tingen for meg. Men med en forklaring på hva man bruker disse forskjellige instrumentene til, så kan jeg kanskje finne ut hvorfor folk snakker om viktigheten med volt- og amperemeter? Og om jeg har beholv for dette? Jeg skal tette noen huller i instrumentpanelet, og tenkte å fylle de med noe foruftig...

 

Hvor enkelt kan det forklares?

 

Voltmeter= Måler spenningen mellom + og - ledningene. Etterhvert som du forbruker strøm vil spenningen synke. Om du lader vil den stige igjen. Voltmeteret gir en god indikasjon på hvor mye strøm det er igjen I batteriet samt at ladingen fungerer som den skal

 

Amperemeter= Viser det eksakte strømmegnden som går igjennom ledningen

 

Batterieindikator= Normalt er dette bare en kjemisksyrevektmåler på batteriet

 

?

Link to post
Share on other sites

Se her ja! To ulike måter å si det på, og sammen tror jeg det gir meg et mye bedre bilde enn det jeg har hatt. (har vel egentlig vært helt mørkt da men..;))

Men for å få bekreftet lyset i tunnellen, voltmeteret sier i hovedsak hvor mye "guffe" jeg har, og amperemeter hvor mye "guffe" jeg bruker..?

 

Tror jeg har plukket opp et sted at batteriet vil vise ca 16v ved ladig, og ca 12v ved fulladet eller no. Viser indikatoren 10v bør det lades går jeg ut fra.. Riktig?

Og en mobiltelefon har jeg hørt bruker ca 5 ampere for å lade. Det vil i så fall si at amperemeteret viser 5 hvis jeg KUN har en mobil på lading..?

Og amperemeteret viser også hvis motoren lader batteriet..?

Instrumentet viser jo både + og - ... I så fall vil amperemåleren gi utslag med motor på og av.. og man kan sjekke lading osv. I så fall begynner jeg å se poenget her.

 

Arvid, det siste avsnittet bli litt gresk, så fikk ikke tak på det med lading.. ;) Men hvis jeg ikke er helt ute og kjøre nå, har jeg virkelig tatt et nytt kvantesteg innen 12v, takket være dere! :)

Link to post
Share on other sites

Du har observert endel riktige ting, men kan legge til litt her:

- Et tomt blybatterie her en vilespenning på 11,8 Volt. Ett fulladet batteri har en vilespenning på 12,8 Volt

- Vilespenning er den spenningen (Volt) batteriet har når det står ubelastet.

- Når du skal lade et batteri bør du lade med 14,4 V for at ladeprosessen skal gå fortest mulig

- Har du et 100 Ah (amperetimers) og lader det ut med 10A Ampere (Strøm), så vil spenningen synke med 0,1 volt /time I 10 timer

- Har du en batterilader på 5A vil det ta 20 Ah og lade det same batteriet

- Spenning måler du I parallel med batteriet, det vil si plusspol på batteriet til rød ledning på instrumentet og minuspol til sort ledning.

- Strøm måler du I serie med lasten (f.eks en lyspære). Da må du fjerne ledndingen til minuspolen på batteriet og plassere (amperemeteret) instrumentet mellom batteriet og lasten. Sort ledning fra instrumentet til minuspol på batteriet og rød ledning fra instrumentet til ledningen du løsnet fra minuspolen på instrumentet. Det er mulig å ødelegge måleinstrumenter ved strøm måling så dette bør noen vise deg om du er usikker.

 

LYKKE TIL

Link to post
Share on other sites

Mener du slik? Beklager kvaliteten, men tegnet med pølsefingre på Øysteins blyant-appen til vesla.. ;)

 

bilde

 

Men da skal i tilfelle minusen fra lys, cd spiller, instrumenter og alt sammen "rett på" plussen på amperemeteret??

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja dette ser bra ut. Og husk det er den sammes trømmen som går I minus som I pluss ledningen, så det spiller ingen rolle hvilken av ledningene du måler på. Om du snur på pluss og minus på instrumentet vil du få negative målinger. istedenfor f.eks 1 Ampere får du - 1 Ampere. Instrumentet oppfatter bare at strømmen går andre veien gjennom instrumentet, men tar ikke sade av det.

 

NB!! Som regel er det forskjellige plusspol på et multimeter for å måle spenning og strøm og gjerne egen pol for 10A måleområde en 2 ampere. Om man er uheldig og instrumentet har måleledningene innkoblet for strømmåling og kobler disse til batteripolene så kortslutter man I realiteten batteriet med instrumentet og dette kan ødelegges.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg bruke en koblingsskinne da eller, som alle minusene fra de ulike apparatene går inn i før det går en videre til + på amperemeteret? Tenker for ryddighetsskyld..

Og i så fall, har tykkelsen på kablene noe og si når vi driver med minus?

Link to post
Share on other sites

Både tykkelse(tversnitt) og lengde på kabel har noe å si, i hele kretsen ikke bare på negativ side.

 

Så vidt jeg har forstått deg er dette et fast opplegg, og du vil ha voltmeter og amperemeter for å overvåke batteri. Da kan du ikke ha et instrument stående i kretsen. Du trenger et amperemeter med shunt eller et basert på hall effekten i lederne ( en sak du trer innpå kabelen som induserer strøm). For spenningen er det bare rett på negativ og positiv på batteri.

Link to post
Share on other sites

Her er prosjektet: http://www.flatsea.net/forum/index.php/topic,57.30.html?PHPSESSID=4e132b1293052a2c6e3dbca339cfab71

 

Det er 6xledlamper, cd-spiller og forsterker..

 

Har lært mye i dag, men ikke i mål skjønner jeg. Jeg får begynne å se på hva i alle dager shunt og hall effekt er da:)

Link to post
Share on other sites

He he jeg synes uansett en draco på 21 fot fortjener et amperemeter som tåler mer en 10 amp(som typisk er grense for serieammeter?). Kanskje du skal ha lensepumpe, stereo, vinsj, flaps, tappekran etc. Da trenger du ammeter som tåler litt :) Til ditt bruk ville jeg anbefalt halleffekt sensor, da det er enklest oppkobling på og er 100% adskilt fra krets. Men

 

Moroa begynner ikke før du begynner å koble :)

Link to post
Share on other sites

Moroa begynner med kobling ja - det vil jeg tro.

 

Jeg har Faria instrumenter, men denne http://www.defender.com/product.jsp?path=-1%7C311%7C2349076%7C2349077&id=1609539 ser jeg ikke det står noe om at denne ikke trenger shunt, men er det samme med denne ettersom den er 60A?

 

Jeg har som sagt led, stereo, forsterker, lensepumpe. Men vinsj, flaps og tappekran, kjøleskap etc. er neppe aktuelt. Føler kanskje jeg havner mellom to stoler her? Blir ikke kanskje litt overkill med en voldsom løsning for mitt forbruk. Håper å slippe "billig" unna.. Altså, redd det kan bli alt for komplisert dette her..

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er bare at shunten er inebygget i disse instrumenter. Dvs at du må ha hovedkabel fram til instrument, det er en sløkket løsning.

 

Den faria modellen har også innebygget shunt;

https://faria-instruments.com/products.php?calledGauge=1_ammeter

 

Merk at kabel til ammeter skal være minst 10 awg som tilsvarer 6mm^2.

 

Jeg har et wema ammeter med hall effect sensor som jeg ikke bruker. Men det passer nok ikke inn i faria kolleksjonen din.

Redigert av eriklepe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et amperemeter uten shunt er det enkleste og montere. Det er ikke riktig at disse nødvendigvis har en innebygget shunt. Ofte benyttes et dreiejernsinstrument som innmmat. Strømmen går I gjennom en spole som blir magnetisk. Måleverket består av ei lita jernplate som dras mot spolen. Denne jernplaten er igjen festet til viseren I instrumentet. Ulempen er at dette er et unøyaktig instrument, men godt nok for ditt bruk vil jeg tro.

 

Ett dreijernsinstrument har en nøyaktighet fra 2-10%. Dette har ingen praktisk betydning på den skalaen disse instrumentene har

 

Ett dreiespoleinstrument og et digitalmultimeter har fra 0-3%

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at vi bare berører toppen av isfjellet her, og at dere sikkert kan utbrodere dette i side opp og side ned. Men jeg føler at jeg har fått litt forståelse nå, og en god starthjelp. Leksjonen i starten av tråden var Strøm 1.0, og med dette føler jeg at jeg har kommet opp på Strøm 1.1. :thumbsup: Så takker igjen for god innsats og nyttig informasjon!

 

Da får jeg vel sette meg til tegnebrettet, og lage en tegning før jeg setter i gang!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...