hansemann1 Startet 11.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2012 Jeg skal kjøpe meg en båt til følgende bruk: 1. Frem og tilbake fra småbåthavn til båtplass på en øy hvor vi har hytte. Avstand ca 1 nm. Vi er der fra og med påske til og med vinterferie. 2. "Koseturer" til nærmeste tettsted fra hytta. Avstand ca 4 nm. Som oftest litt røff sjø. 3. Et par turer i året med litt lengre distanse - kanskje 10 nm hver vei. Ingen overnatting i båten. Anslått distanse pr. år er kanskje rundt 200 nm. Vi har to barn (5 og 8), slik at det som oftest er fire personer i båten. Kabin (styrhus, HT eller DC-kabin) er et must. Kalesje er til å leve med. Et kriterium er at båten går bra og fort selv i relativt grov sjø. Videre bør den kunne ta noe last i form av materialer og andre varer uten at det blir for vanskelig med av- og pålessing. Prisklasse: 150.000 - 250.000 kr. Tips og forslag mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Rana 530 HT. Romslig for størrelsen med åpen cabin, begrenset styr med kalesje iom hardtoppen. Skal være gode sjøegenskaper, konstruert for nord-norsk bruk. En båt jeg ville kjøpt, skulle jeg hatt ny båt nå. 50 hk sannsynligvis beste motoralternativ, særlig hvis en til stadighet har en del last med. Sitér dette innlegget Link to post
hansemann1 Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Takk for bra innspill. Jeg glemte å si at jeg etter tidligere erfaringer helst vil ha en båt som er minst 20 fot stor pga. sjøegenskaper (særlig fart) i litt grov sjø. Derfor er nok båten ikke så aktuell for meg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 (redigert) Båten over vil passe til mange av kriteriene , bortsett fra å gå fort i grov sjø. Men spørs jo da hva man definerer som fort og som grov sjø. Men skal man ikke mer enn 1-4 NM så er det etter min mening ikke noe problem om man må trekke tilbake litt på gassen de gangene det er ekstra humpete på fjorden Med en gang man begynner å bikke 20 fot så spretter jo også prisen i været.. Her er en som kan være aktuell - minus da for at detblir værre å få meg seg materialer iom at det er midtmontert hytte http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36550969 Redigert 11.Oktober.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MT. Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Om det ikke var for budsjettet, ville en Aquador 22 vært innertier. Muligens litt overkill ift bruksområde også... Skibsplast 555HT er nok det beste etter alle kriterier og tiltenkt bruk, etter min mening. Riktignok bare 19 fot den også, men likevel. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Worry II Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 (redigert) Hei, Hansemann ! Må båten gå så veldig fort da ? Kan det holde med en hurtiggående snekke for eksempel ? Du får jo masse tyngre og større båter med innenbords diesel med aksling som er enkle å holde ved like og som er billige både i drift og forsikring. Hva er minimum fart ? Tenker f.eks Polar: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37450887 Redigert 11.Oktober.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
soc Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Prisklasse: 150.000 - 250.000 kr. Må det være en ny båt? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Skibsplast 605. Praktisk og selvlensende. Skal du gå mye utaskjærs bør en kanskje lete etter 605 offshore, men da må en opp i motorstyrke / pris. AMT 185 HT. Ikke 20 fot denne heller, men de har gode skrog, og bør kunne finne en innenfor prisrammen du har satt. Sitér dette innlegget Link to post
hansemann1 Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Nei, det kan godt være en brukt båt, men moderne. Ser for meg 98-99 modell eller nyere. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Har du sjekket Rana 630 eller Rana 640. Hadde selv en Rana 630 og var noen ganger i skikkelig dårlig vær (Ytterst i Lyngenfjorden), men det var aldri noen problemer. I min båt sto det en 55 hk Yanmar, dette gjorde at jeg marsjet med ca 12 knop og maks 15 knop. Det ligger en 630 på Finn. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Hvis du har muligheten til å gå opp til ca 350.000,- så er Skibsplast 675 HT ett godt valg. Den har svært god plassutnyttelse innendørs. Ett (for båtstørrelsen) ganske stort og fint akterdekk til å frakte last på. Pentry, og toalettrom gjør den til en god båt for helgeturer. Den er levert med påhengsmotorer fra 140 til 250 hestekrefter og er svært rask med de største motorene, men går sikkert brukbart selv med 140 hester. For størelsen så synes jeg den takler ganske så grov sjø veldig fint. Spesiellt om man bruker powertrim og trimplan rett. Jeg kjøpte en i september i fjor og er så langt svært fornøyd med den. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
SirenaII Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 (redigert) Mange fine båter her i denne prisklassen, og med dieselmotor, lykke til http://www.finn.no/f..._TO=&sort=1 Redigert 12.Oktober.2012 av SirenaII (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.