Jump to content

Anbefaling - båt til mitt bruk

hansemann1

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en båt til følgende bruk:

1. Frem og tilbake fra småbåthavn til båtplass på en øy hvor vi har hytte. Avstand ca 1 nm. Vi er der fra og med påske til og med vinterferie.

2. "Koseturer" til nærmeste tettsted fra hytta. Avstand ca 4 nm. Som oftest litt røff sjø.

3. Et par turer i året med litt lengre distanse - kanskje 10 nm hver vei. Ingen overnatting i båten.

Anslått distanse pr. år er kanskje rundt 200 nm. Vi har to barn (5 og 8), slik at det som oftest er fire personer i båten.

Kabin (styrhus, HT eller DC-kabin) er et must. Kalesje er til å leve med.

Et kriterium er at båten går bra og fort selv i relativt grov sjø. Videre bør den kunne ta noe last i form av materialer og andre varer uten at det blir for vanskelig med av- og pålessing.

Prisklasse: 150.000 - 250.000 kr.

Tips og forslag mottas med takk!

Båten over vil passe til mange av kriteriene , bortsett fra å gå fort i grov sjø. Men spørs jo da hva man definerer som fort og som grov sjø. Men skal man ikke mer enn 1-4 NM så er det etter min mening ikke noe problem om man må trekke tilbake litt på gassen de gangene det er ekstra humpete på fjorden

Med en gang man begynner å bikke 20 fot så spretter jo også prisen i været..

Her er en som kan være aktuell - minus da for at detblir værre å få meg seg materialer iom at det er midtmontert hytte

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36550969

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei, Hansemann ! Må båten gå så veldig fort da ? Kan det holde med en hurtiggående snekke for eksempel ? Du får jo masse tyngre og større båter med innenbords diesel med aksling som er enkle å holde ved like og som er billige både i drift og forsikring. Hva er minimum fart ?

Tenker f.eks Polar: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37450887

Redigert av Worry II (see edit history)

Hvis du har muligheten til å gå opp til ca 350.000,- så er Skibsplast 675 HT ett godt valg.

Den har svært god plassutnyttelse innendørs. Ett (for båtstørrelsen) ganske stort og fint akterdekk til å frakte last på.

Pentry, og toalettrom gjør den til en god båt for helgeturer.

Den er levert med påhengsmotorer fra 140 til 250 hestekrefter og er svært rask med de største motorene, men går sikkert brukbart selv med 140 hester. For størelsen så synes jeg den takler ganske så grov sjø veldig fint. Spesiellt om man bruker powertrim og trimplan rett.

Jeg kjøpte en i september i fjor og er så langt svært fornøyd med den.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...