Jump to content

Vaagen 42 Flybrigde - ny modell som ser spennende ut

Key Freak

Recommended Posts

Jeg sier ikke at det leveres, jeg sier at det teknisk sett kan leveres......

Står masse om "Bøyd" glass her: http://www.glassportal.no/flv/swf/1069/af1faaa27785f9cedbec09ed97af71a2/700ca04ec0bbfa68a2cf120f6ea1ede6.swf

Dette er til bygninger, men om man herder glasset først kan det benyttes i båt. Ikke alt bøyd glass kan herdes står det dog, men det glasset Vågen benytter uten at det er produsert isolerglass av det er helt sikkert herdet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Er vel relativt smal båt ift lengden sammenliknet med konkurrentene. Kan jo gi bedre sjøegenskaper, men mindre plass innvendig.

Faktisk omtrent identiske mål/vekt som på min gamle P35

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tja, nå sa jeg omtrent da. Men målt med baugspyd og ny forlenget badeplatting var jeg godt opp på 11-tallet jeg også. og bredden var vel kun ca 10cm smalere. Vekta med fulle tanker det samme.

Utseendemessig er den vel heller ikke så ulik. Faktum er vel at princesslinjene fra sene 80 og tidlig -90 tallet var så vellykkede at de er blitt kopiert av en rekke produsenter, og denne linjeføringen danner vel idag nærmest en standard i bransjen. Spør du meg framstår mange av de bare som billige kopier

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Som vanlig var på gammel båtdesign ser jeg at man fortsatt plasserer badeplattingen som en forlengelse av skroget, og ikke som en integrert del. Dette gir kortere skroglengde i vannlinja og dårligere bæring akter.

ad. planlegging:

Teknisk Information

L.O.A (LÄNGD ÖVER ALLT) 13,5 M / 44 FT

LÄNGD EXKL PEKE 12,8 M / 42 FT

BREDD 3,9 M / 13 FT

DJUPGÅENDE 1,2 M / 4 FT

HÖJD ÖVER VATTENLINJE

(SÄNKT RADARBÅGE)

4,9 M

(3,6 M)

VIKT 13 TON

KABINER / BÄDDAR 3 / 6

BRÄNSLETANKAR (2 X 600) 1200 L

FÄRSKVATTENTANK 500 L

VARMVATTENBEREDARE 75 L

HOLDINGTANK 180 L

ELSYSTEM 12 V

DUBBLA MARINDIESLAR IPS ELLER INU-DREV

DESIGN & KONSTRUKTION BENNY MARTINSSON

CE KATEGORI

@REM

Nå er det vel ikke så veldig mange som strekker V-bunnen helt jamt med plattformen da.....

Mange han derimot begynt med hydraulisk nedsenkbare plattformer.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

NW er langsmal den også 3,85 bred, og ligger som en svane i sjøen.

Jo, ikke uenig i det, men allt koster. NW har vel en av de aller trangeste salongene i klassen, og opphøyet sidefelt med faste sitteplasser.

Faktisk var salongen i min gamle P35 laangt romsligere, og med flatt gulv kunne man møblere fritt.

ad. planlegging:

Neida det hadde jeg ikke, og det er nettopp poenget mitt. Du får ingen ting gratis. Skal du ha 3 kabiner under dekk går dette på bekostning av noe. For det første må du da flytte byssa opp og så får du opphøyet sidefelt med faste plasser. Blir ikke rare plassen igjen da.

ad. planlegging:

Noen av oss bor i særdeles lite siviliserte deler av verden og blir dermed stort sett sittende ombord. Da e det kjekt med litt boltreplass, helst innendørs da temperaturene her ikke er særlig siviliserte dem heller :giggle:

Nei, jeg får nok klare meg enn så lenge med mine to og tyve føtter og drømme videre om skute med en liten innendørs ballsal :sailing:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...