Jump to content

Varmeapparat i bensindrevet daycruiser, hvor stor/hvilken type?

jensemann2

Recommended Posts

Når bruker du båten din? Det er stor forskjell på behovet om du kun bruker båten i juli eller som vi fra april og ut oktober. For ikke å snakke om de som buker båten hele året. Og hvor i landet har du båten?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg ser på Wallasen at den har dobbelt eksosrør og kombinert eksosutslipp og luftinntak? Eller er det jeg som misforstår? Hvordan blir det med tanke på eksos i innluften? Har alle varmere(wallas, webasto og Eber) luftinntak, eller er det noen som tar luft inn på selve apparatet?

Jeg har en Eber D2, og den har to luftinntak, et til forbrenningen, og et til luften som skal varmes opp. Jeg tar luft til begge fra innsiden av båten, men en kan selvfølgelig også hente luft til disse fra utsiden via skroggjennomføringer. Eksosen går selvfølgelig rett ut så lenge en passer på at rør/slanger ut er 100% i orden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, det er det i hvert fall i min båt. Og jeg tror det blir varmere når jeg tar den luften jeg skal varme opp innenfra enn utenfra når det så vidt er over null grader ute som der er meldt for vår tur til helgen.

Brukte D4 i en Sea Ray 250. 3 uttak. Opplevde det som mer enn nok varme. Egen liten dieseltank, holdt leeeeenge. Ikke problem med soting etc. Pass på å montere temp føler på et fornuftig sted. Jeg satt min på dashbordet, det var ikke smart med solen rett inn på kalde morgener og kvelder.

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Ett uttak under sofa ute, helt akter styrbord, ett i stikk - helt innerst på styrbord side, og ett i kabin. Det i kabinen satt i nederste trinnet i trappa, slik at det blåste forover i båten. Selve varmeren satt i motorrommet på veggen forut. Eksos ut på babord side rett gjennom skroget. Hentet luften i motorrommet, opplevde ikke problemer med dette. Brukte en bensintank til påhengs som dieseltank, plassert i motorrommet (hos meg var det god plass styrbord).

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Vi ligger nå i hjemmehavnen i Son med vår Saga27 kalesjebåt -1gr. ute. Og hadde vi bare hatt D2 Eber'n og ikke en 230V vifteovn på 2kW, hadde vi nok ikke klart +20gr. som vi har nå. Men så lenge temperaturen er over +5gr. uten særlig vind, holder D2'n i lange baner.

Jeg har en Wallas 2400 i en 22-fots cabincruiser med påhengsmotor.

Den er litt liten i mitt farvann (Svalbard), men på mer fornuftige breddegrader tror jeg den vil fungere utmerket i en daycruiser på den størelsen.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...