jensemann2 Startet 11.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2012 Jeg skal montere varmer i Sea Ray 215 Express cruiser. Skal ha en luftdyse i kabinen og en under kalesjen. Hvor stor varmer trenger jeg? Er en wallas 1300 nok? Fant en ny på finn til 6500, men den var uten rør osv. Ligger også noen bensindrevne varmere fra bil på finn, de er veldig billige. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Jeg monterte en webasto 2000w med ekstern diesel tank i min 23 foter med bensin V8. 5 litern med diesel holdt hele sommern. Monterte en dyse ute under kalersjen og en fremme i cabinen. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
jensemann2 Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Jeg ser på Wallasen at den har dobbelt eksosrør og kombinert eksosutslipp og luftinntak? Eller er det jeg som misforstår? Hvordan blir det med tanke på eksos i innluften? Har alle varmere(wallas, webasto og Eber) luftinntak, eller er det noen som tar luft inn på selve apparatet? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Når bruker du båten din? Det er stor forskjell på behovet om du kun bruker båten i juli eller som vi fra april og ut oktober. For ikke å snakke om de som buker båten hele året. Og hvor i landet har du båten? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Jeg ser på Wallasen at den har dobbelt eksosrør og kombinert eksosutslipp og luftinntak? Eller er det jeg som misforstår? Hvordan blir det med tanke på eksos i innluften? Har alle varmere(wallas, webasto og Eber) luftinntak, eller er det noen som tar luft inn på selve apparatet? Jeg har en Eber D2, og den har to luftinntak, et til forbrenningen, og et til luften som skal varmes opp. Jeg tar luft til begge fra innsiden av båten, men en kan selvfølgelig også hente luft til disse fra utsiden via skroggjennomføringer. Eksosen går selvfølgelig rett ut så lenge en passer på at rør/slanger ut er 100% i orden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jensemann2 Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Bruker den fra april til oktober, i Trøndelag. Ser nå at eber har separat luftinntak for forbrenningsluft og oppvarmingsluft. Må begge disse ha inntak på utsiden av båten, eller holder det at man henter forbrenningsluft utenfra? Og er det kombinert inntak og eksos også på eber? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 (I skroggjennomføringen altså) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Eber'n har ikke denne doble slangen som Wallas har, se innelegget mitt ovenfor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jensemann2 Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Ja der skrev vi omtrent samtidig:) takk for det. Regner med det er luftig nok i en kalesjebåt til å ta luft til begge deler innenfra:) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Ja, det er det i hvert fall i min båt. Og jeg tror det blir varmere når jeg tar den luften jeg skal varme opp innenfra enn utenfra når det så vidt er over null grader ute som der er meldt for vår tur til helgen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jensemann2 Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 (redigert) fant denne på finn, det må jo være utrolig billig`? http://www.finn.no/f..._1484272516.jpg 3000 billigere enn Seatronic...(det følger med ALT) Er det noen som har erfaringer med dette firmaet? Redigert 11.Oktober.2012 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 (redigert) Har du vært en tur på seatronic akkurat NÅ? http://www.seatronic...armer-d4-p-3950 (Tilbud frem til 20.00 i dag) Redigert 11.Oktober.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
jensemann2 Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Jeg ser den, men 4kw tror jeg blir for stor for min lille båt, slik at den soter og går på tomgang mye. Dessuten blir det jo 10500 med monteringssett, den på finn var 8500 inkl monteringssett Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Brukte D4 i en Sea Ray 250. 3 uttak. Opplevde det som mer enn nok varme. Egen liten dieseltank, holdt leeeeenge. Ikke problem med soting etc. Pass på å montere temp føler på et fornuftig sted. Jeg satt min på dashbordet, det var ikke smart med solen rett inn på kalde morgener og kvelder. Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
jensemann2 Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Ok, hvor hadde du uttakene? Og hvor plasserte du varmeren og eksosuttaket? Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Ett uttak under sofa ute, helt akter styrbord, ett i stikk - helt innerst på styrbord side, og ett i kabin. Det i kabinen satt i nederste trinnet i trappa, slik at det blåste forover i båten. Selve varmeren satt i motorrommet på veggen forut. Eksos ut på babord side rett gjennom skroget. Hentet luften i motorrommet, opplevde ikke problemer med dette. Brukte en bensintank til påhengs som dieseltank, plassert i motorrommet (hos meg var det god plass styrbord). Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
jkn Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Ikke kjøp Eber D4 til en så liten båt. Det vil bare gi deg problemer. Gå for en D2 . Den vil brenne renere og gir ikke så mye luft som D4. D4 vil ikke klare å skru seg langt nok ned. Da stopper den, for så å skru seg på når det blir kaldt nok. Bråker litt mer under start og stopp. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Vi ligger nå i hjemmehavnen i Son med vår Saga27 kalesjebåt -1gr. ute. Og hadde vi bare hatt D2 Eber'n og ikke en 230V vifteovn på 2kW, hadde vi nok ikke klart +20gr. som vi har nå. Men så lenge temperaturen er over +5gr. uten særlig vind, holder D2'n i lange baner. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
abbor Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Det er minimal forskell på minsteffekten på D2 og D4, mener å huske det er henholdsvis 850 og 900W. Jeg har D4 i e 21' båt og er glad for at jeg har en så kraftig varmer, men jeg bruker da også båten fram til isen legger seg. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Jeg har en Wallas 2400 i en 22-fots cabincruiser med påhengsmotor. Den er litt liten i mitt farvann (Svalbard), men på mer fornuftige breddegrader tror jeg den vil fungere utmerket i en daycruiser på den størelsen. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
jensemann2 Svart 12.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Har sendt epost til disse http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=34283419&sort=5&keyword=Eberspacher, ikke fått noe svar ennå men synes det er merkelig at den er så billig. Kommer nok til å bestille en fra dem dersom jeg får et seriøst svar Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Jeg kjøpte min fra de. Grei handel det. Måtte kjøpe y forgrening og noen overganger da denne hadde 75mm og ikke 90 på slangene. Den har sef fungert 100% hele tiden i år Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Forøvrigt montert i en 25 fots marex. Med diesel motor .. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.