peterka Startet 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2012 Eg tappet girolje i dag og det første som kom var nesten heilt ny gulaktig olje og det rant seint. Når det hadde stått ein halvtime så såg eg litt vatn som låg ved siden av oljen nede i oppsamleren. No er eg i stuss om det kommer fra vatninntaket da eg tiltet litt opp og ned igjen for å få på plass faten under motoren. Dette glemte eg å sjå etter. Eg har høyrt at viss det kommer fra giroljen så vil det komme først vatn før oljen kom ut tappehullet. Stemmer dette? Motoren har stått rett ned i ei veke. Annen ting så er det veldig rå luft ute no og at oljen/plastfaten kan ha slått seg da eg gjorde dette i skumringen etter solen gjekk ned. Eg har ein slik rund flatt fat fra biltema med tut som eg lar det renne ned i. Kva trur dere? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Hørtes ikke ut som vannet kom fra gearhuset om fargen på oljen var gul/brun og ikke grå. Sitér dette innlegget Link to post
sjarkenz Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Hvis du får vann i giroljen så blir den grå. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 11.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Menn når eg helte alt over i eit glass så vart det delvis grått og delvis svart(fifty/fifty), men det har jo med at eg helte med vatnet og oljen opp i samme glass. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 har ikke prøvd selv, men har sett tips om at ved å koke oljen til 100 gr ( fortrinnsvis utendørs) så vil ev vann avsløre seg ved å boble opp og dampe av. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Høres helt normalt ut, gir olje tåler litt vann, skal jo uansett byttes så ofte som mulig. Er det en påhenger har biltema en pumpedigs som fungerer fint til oljebytte. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 12.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Har slik pumpedings:) Men viss det er vann i giroljen så er det vel vann som kommer først ut når ein tapper eller husker eg feil? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Men viss det er vann i giroljen så er det vel vann som kommer først ut når ein tapper eller husker eg feil? Har vann og olje blitt pisket sammen, tar det lang tid får vannet skiller seg fra oljen og legger seg nederst. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
peterka Svart 12.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 ok, men når det kommer ut av hullet og ser gult ut er vel eit godt tegn. Viss vatn var pisket sammen med oljen så hadde det vel kommet ut baylis lignande olje med ein gong? Eller er det ikkje så enkelt? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Høyrest som du har skjønt det ja;) om det ikke er blandet sammen så flyter olje oppå vann så mest sannsynlig ville vannet kommet først. Men om motoren er brukt vil det jo bli mikset ganske kjapt? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.