Jump to content

Positive eller negative erfaringer med VHF med AIS?

albinvega

Recommended Posts

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en Standard Horizon 2100 og såvidt fått testet den. Den virker veldig overbevisende. Jeg kobler den opp mot PC og OpenCPN. Litt knotete loddearbeid med kobling til RS232-plugger. Jeg kjøpte en 2xRS232 til USB-overgang slik at jeg får signaler fra GPS og radioen's AIS-utgang inn på 1 USB-kontakt. Husk å sette GPS-porten til 4800 bps og AIS-porten til 38400 bps.

Eivind

Kan eivindch fortelle litt meir om kva RS232 er, og kva som må loddes .. og kjøpes? hvor..eh..

Eg kjører pc med både bluechart og openCPN, og ser det er støtte for ais, og ønsker å jobbe mot å få det til. I tilleg står ny VHF med nødknapp, på investeringslista i vinter. Så om dette er noko eg kan klare å sette sammen slik du beskriver, så kan eg jo kjøpe vhf med ais eg også :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har også nettopp handlet meg Standard Horizon 2100 VHF med AIS. Har ikke fått testet den så mye jeg heller, men er fornøyd så langt. Koblet denne opp mot PC og OpenCPN via Actisense multiplexer. Dette fungerte strålende og funket på første forsøk.... Vurderte også om jeg skulle kjøpe løs AIS modul slik at andre kunne se meg, men vurderte det til at det for oss er nok med alarm om CPA. Ferdes en del ekspressbåter i området jeg/vi beveger oss i så da er det greit å se dem hvertfall. Må jo være våken når man sitter til rors likevel. Jeg koblet dette sammen med kabelsko inneholdende lim og loddetinn, tror og håper at det er holdbart.

• 2 måneder senere...

Lowrance og Simrad har kommet med VHFer med innebygd AIS mottager og NMEA 2000 interface. Jeg skal ha en Simrad RS35 til våren, den rimeligere Lowrance modellen som ikke har mulighet til trådløst håndsett heter Link-8. For de som skal ha AIS data inn i PC så finnes det NMEA 2000 gateways med USB kobling.

em-trak A100 AIS mottager har innebygd NMEA multiplexer så denne kan brukes sammen med plottere med bare en NMEA 183 port selv om også VHFen trenger NMEA 183 tilkobling.

Redigert av abbor (see edit history)
Hallo

Jeg skal anskaffe meg en VHF, men er usikker om jeg bør ha en VHF med innebygd AIS. Er det noen som har erfaringer med denne type VHF. Jeg vet at det var en noen som ikke ble godkjent av post-og teletilsynet i begynnelsen i hvertfall.

Har både VHF og AIS B separat og er kjempefornøyd.

Stiller spørsmålet, hva hvis/når noe går i stykker?

Da er man uten både VHF og AIS mens enheten er hos doktoren.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 1 måned senere...

Hei albinvega!

Sikkert kjempefint med AIS. Har ikke det selv, er redd for at blir man for opptatt av å se på skjermene så oppdager man ikke 14 fotingen uten AIS som hele tiden har ligget i "dødsonen" bak vindusstolpen før det nesten er for sent. Det har jeg opplevd. Så skulle du kjøpe deg VHF med AIS så ikke glem UTKIKK UTKIKK UTKIKK!

Har Standard Horizon Vhf Gx2100E Stasjonær M/Ais ombord, bare positive erfaringer. Henter posisjon fra Furuno plotter og leverer AIS signal til Simrad plotter som står ute på pidestall.

Jeg tror AIS signalet kommer med posisjon. Du kobler bare AIS ut fra VHF'en til AIS inn på plotteren - står beskrevet i manualen hvilke ledninger som skal hvor.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...