Puffen Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Hvis jeg har forstått dette rett så blir det følgende; Jeg har pr. i dag en Raymarine C120 plotter med GPS antenne. Når jeg anskaffer VHF og AIS må jeg f.eks kjøpe; En Ray 55 VHF og en Ray 650 AIS ender/mottaker. + 1 ekstra GPS antenne og 2 VHF antenner ? Ingen splitter. Har jeg skjønt det riktig ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 det følger med gps-antenne med transponderen. Så du må ha vhf-antenne til både radio og transponder, evt felles og splitter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
abbor Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Du sparer en god del på å kjøpe AMEC Camino 108, den har samme innmat, software og funksjonalitet som Raymarine AIS 650. http://www.seatronic.no/ais-c-15/amec-camino-108-ais-p-4735 Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Kjøper du amec camino 101 kan ekstern gps benyttes. Om du velger egen vhf- antenne til ais kan denne benyttes som nødantenne Jeg har en c80 plotter, camino 108 og icom vhf Vær oppmerksom på at icom kam være kranglete om du vil benytte raymarine sin GPS om den er koblet i seatalk nettet Du må også oppgradere firmware til vêr 5.16 på kartplotteren for å kunne koble til AIS http://www.seilbaaten.com/2014/06/ny-vhf-og-ais-transponder.html Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Puffen Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Da er utstyret bestilt En Ray 55 VHF, Ray 650 AIS sender/mottaker m/GPS antenne, en 1,5 m. lang Glomex antenne og 1 Ray AIS 100 splitter. Går for løsningen med 1 antenne + splitter. Kort og enkelt for at jeg da slipper å borre nye hull i taket. De er 2 ledige muffer i antennemasta. Valgte også Ray 650 for å være sikker på at jeg unngår kombabilitetstrøbbel. Unødvendig konservativt tenkt kanskje, men har hatt div. dårlig erfaring tidligere. Med min erfaring ville jeg endt opp med konstant småproblem med dårlig signal for å spare 2 lapper. Så da er det bare å vente på pakka i posten Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 De fleste AIS mottagere som støtter NMEA 2000 bruker den samme AIS modulen fra SRT og kjører identisk software. Det eneste unntaket jeg kjenner til på det norske markedet er Garmin som har sitt eget design. Den eneste funksjonelle forskjellen mellom de forskjellige SRT baserte AISene er om de har SD kort leser eller ikke, de som er vanntette (IPx7) har det ikke og de med lavere beskyttelesgrad har SD kort. Jeg bruker en em-trak B100 i et Simrad system og har ikke hatt noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Låner denne jeg, jeg har tenkt å kjøpe en stasjonær vhf denne uken.Så billig og bra som mulig, og lurer på om det har noe for seg å kjøpe med ais fremfor dsc?(får du med begge deler?)Jeg vil jo bare kunne se dem som har sender, og de vil jo ikke kunne se meg.Så jeg regner med dsc er å foretrekke?Jeg har garmin 4008 med nmea2000 -og 0183Men hvilke er å anbefale nå til dags som gode kjøp til en rimelig penge`?De 2 håndholdte jeghar er så dårlig at de er ikke på i båten engang..Hvis noen har tatt denne runden nå i det siste så del gjerne konklusjonen og anbefalinger om ny vhf og antenne :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Framtia Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Alle VHF har vel DSC i dag, evt bør det være uaktuelt å kjøpe en som ikke har dette. Hva med denne?: http://www.seatronic.no/ais-c-15/standard-horizon-gx-p-2223 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Erik Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 (redigert) Alle har vel DSC, og ihvertfall alle som har AIS (det er litt av vitsen, så kan du kalle dem direkte på DSC via MMSI nr som du får via AIS signalet). Men ikke alle har GPS innebygget. Da må du hente posisjon fra en annen kilde (som feks kartplotter). For posisjon bør VHF'en din ha, dersom du skal sende ut Distress via DSC, som jo er en meget nyttig funksjon. Før måtte du velge mellom GPS, og AIS, da ingen hadde begge deler. Men nå har akkurat Horizon kommet med en som har begge deler : http://www.seatronic.no/ais-c-15/standard-horizon-gx-p-4829 Selv måtte jeg velge, da begge deler ikke var ett alternativ da jeg handlet for 2 år siden. Jeg valgte da med GPS, for å være uavhengig av andre apparater for å kunne sende Distress (har bla vært med på at kartplotter har streiket ett par ganger). Redigert 9.Mars.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Dykker Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Displayet på min VHF begynte å bli dårlig. Kjøpte derfor ny Simrad RS35 med AIS. Nytteverdien med å se AIS på selve VHF'en er heller liten. Knøttsmå symboler på en så liten skjerm. Standard Horizon har litt større skjerm, men best blir det hvis man tapper signalene til plotteren. Simrad og B&G er forøvrig samme VHF, som mye annet. I båten har jeg radar og stor plotter som jeg er fornøyd med, samt internett AIS på nettbrett. Testet RS35 igår mot Tjøme da båten brukes hele året, god lydkvalitet. Har ferie nå, så båten brukes flittig. Skal teste radioen de neste dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.