B8en Startet 12.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2012 Har en eldre Yamaha med elektrisk shoke eller primer. For å bruke den er det en vippebryter på nøkkelpanelet. Skal jeg vippe på denne før motoren startes eller holde den inne mens jeg vrir nøkkelen? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 (redigert) Hei! Jeg kjenner ikke mekanismen på denne motoren, men: - med choke så tenker jeg på et fjernstyrt choke-spjeld som stenger for lufttilførselen til forgasseren. I så fall skal du holde vippebryteren i chokestilling mens du kjører starteren. - med primer så tenker jeg på en innretning som pumper/spruter drivstoff enten inn i innsuget på forgasseren eller eller inn i veivhuset på motoren. I dette tilfellet kan det være at du skal slå vippebryteren på og av to-tre ganger for å få sprøytet inn tilstrekkelig med drivstoff før du kjører starteren. Det kan også være at du skal vippe et par ganger på bryteren mens du kjører starteren, og kanskje også etter at motoren har startet, inntil den går rent. For å finne ut om det er fjernstyrt chokespjeld du har, kan du kikke inn i luftinntaket til forgasseren, mens du vipper på bryteren. Du skal da se/høre at chokesjeldet stenger/åpner. Redigert 12.Oktober.2012 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Hei. Har en 75 hk Yamaha med elektrisk choke. Der holder jeg vippebryteren inne samtidig mens jeg starter motoren. Slipper opp med en gang motoren har startet. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
pberg Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Samme her. '85 Yamaha 70hk Sitér dette innlegget Link to post
B8en Svart 13.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Syns det har fungert best når jeg har holdt inne bryter samtidig med starter. Men han jeg kjøpte den av mente man skulle trykke 3 ganger før nøkkel vries om. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 hold inne når du vrir. Choken har ingen virkning ellers "trykke 3 ganger" funker hvis motoren har prime start som dusjer inn litt bensin. Var vel noen yamaha motorer på 90 tallet som fikk det mener jeg å huske Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 alle motorene jeg har hatt 4 stk yamaha 2 takt og et par andre har man holdt choken inne til den starter.. gjerne litt ut og inn etter den startet også så går den litt renere føler jeg.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Lars K Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Hvordan kan man sjekke at dette primestart systemet fungerer? En kompis har en Yamaha 40 autolube 92mod som er tregstartet når den er kald,og jeg mistenker primestarten ikke fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Om det er choke er jo en grei sjekk å høre den "klikk-klikk" lyden når choke går på og av.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Lars K Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Er ikke choke på den... Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Hvordan kan man sjekke at dette primestart systemet fungerer? For det første bør du høre en klikkelyd fra primerpumpa når når primerknappen aktiveres. Det neste må være å ta av slangen på utgangen fra primer-pumpa, og se om det pumpes ut bensin når primer-knappen aktiveres. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Ok takk for svar,da skal jeg bringe dette videre til kameraten min ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.