Jump to content

Yamaha 40, 86mod. Hvordan bruke choke korrekt?

B8en

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjenner ikke mekanismen på denne motoren, men:

- med choke så tenker jeg på et fjernstyrt choke-spjeld som stenger for lufttilførselen til forgasseren. I så fall skal du holde vippebryteren i chokestilling mens du kjører starteren.

- med primer så tenker jeg på en innretning som pumper/spruter drivstoff enten inn i innsuget på forgasseren eller eller inn i veivhuset på motoren. I dette tilfellet kan det være at du skal slå vippebryteren på og av to-tre ganger for å få sprøytet inn tilstrekkelig med drivstoff før du kjører starteren. Det kan også være at du skal vippe et par ganger på bryteren mens du kjører starteren, og kanskje også etter at motoren har startet, inntil den går rent.

For å finne ut om det er fjernstyrt chokespjeld du har, kan du kikke inn i luftinntaket til forgasseren, mens du vipper på bryteren. Du skal da se/høre at chokesjeldet stenger/åpner.

Redigert av Arvid_A (see edit history)

hold inne når du vrir. Choken har ingen virkning ellers

"trykke 3 ganger" funker hvis motoren har prime start som dusjer inn litt bensin. Var vel noen yamaha motorer på 90 tallet som fikk det mener jeg å huske

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...