Jump to content

Liten radar komplett m/skjerm ...forslag?

avmønstret5

Recommended Posts

Jeg vurder å skaffe meg en radar. Selv om jeg har temmelig lang "fartstid" har jeg ikke det minste peiling på radar. Men jeg har noen formeninger om hva som vil dekke mitt "radarbehov".

1.Jeg er lite villig til betaler skjorta for en apparatur som for meg egentlig bare er "kjekt å¨ha" dersom...osv. Dvs. ikke for kostbar.

2. Den må ha egen skjerm.

3. Antenna skal monteres i masta.

4. Den skal stå ute,så den må være tett og ha knotter å skru på.

5. Den må lett kunne demonteres (skjermen).

6. Den må ikke bruke mye strøm (seilbåt).

7. Den må gi et begripelig bilde, også for ukyndige som fremdeles har litt læringsevne i behold.

Jeg har kikket litt rundt og finner bare noen modeller fra Fureno med egen skjerm. For øvrig vet jeg lite og ingenting, og er det noen som har peiling setter jeg pris på å høre om det.

Jeg har kikket på noen radardiskusjoner her på BP, men har ikke blitt særlig mye klokere av det, så vær snill å forklare evnt. forkortelser og slike ting ;-)

Takker for innspill.

mener du at den ikke skal være integrert med kartplotter kansje? Furuno M-1623..http://www.seatronic.no/radar-komplett-radar-c-18_30/furuno-radar1623-p-72

Det er vel den billigste radaren du finner. Funker helt greit ifølge det jeg har lest, men det er ikke noen superradar. Jeg tror HD-radar er det beste du kan velge nå for tiden. Ikke er de så himla dyre heller

Furuno 1623 hadde jeg ikke kasta penger etter idag, den er for gammal, lagerføres ikke engang av Furuno Norge lenger.

Vent å se om de kanskje kommer med en UHD eller HD radar standalone, eller kjøp deg en MFD med HD radar fra en eller annen produsent som de fleste gjør idag.

MFD kontra standalone diskusjonen er vel blitt historie idag.

Det samme med CRT kontra LCD skjermer.

Man skal ikke langt tilbake i tid da CRT var det eneste saliggjørende ifølge "ekspertisen". :giggle:

Redigert av Mix (see edit history)

Titter man på f.eks. Garmin, så leverer denne produsenten "multifunksjonsskjermer" til sine produkter. Radarkakeboksen inneholder (for HD) elektronikk og antenne. For den mer folkelige utgaven kommer en Black Box i tillegg til antennen. For å 'konvertere' skjermen fra eventuelt kun å være radar til også å bli karplotter, trenges en kartbrikke. Så vidt jeg husker følger kabler og GPS-antenne med skjermen. Og så kan man bare bygge ut. Men jeg vil anta at utgangsprisen for Garmin blir høyere enn de som leverer rimeligst. Og Koden leverer vel elektronikk/kompetanse til mange av leverandørene. Slik sett kan man sikkert få samme kvalitet til variable priser. Ring Simen hos Seatronic.

Hulda har Garmin HD. Jeg må si at etter at den kom ombord, så blir den forbausende mye brukt. Nå kan jeg sitte inne i salongen og seile avgårde. Jeg har fritt utsyn forover og til sidene. Men radaren plukker også opp alt som innhenter aktenfra. Og selv der jeg har visuelt utsyn, så hender det at den plukker opp saker som jeg først blir oppmerksom på som radarbilde.

For ikke å snakke om tåke og mørke.

He..he Mix du kan mer en meg om dette. Jeg har en gammel Simrad plotter som jeg er mer en fornøyd med. Jeg tror ikke det er mulig og koble radar opp på den, kun pc. Jeg seiler sjelden i tåke og mørke er heller ikke det store problemet. Derfor tenker jeg på en ekstra skjerm enten ved rattkonsollen eller under sprayhooden. Plottern kan jeg veldig enkelt ta av konsollen og tenker at en radarskjerm kan også fjernes lett når den ikke brukes.

Når det gjelder båt-instrument inkl. radar kommer det nye ting oftere og oftere. Jeg er opptatt av å vedlikeholde sansene og den visuelle kompetansen på sjøen,slik at jeg ikke blir for mye instrumentfrik. Derfor er jeg ikke veldig opptatt av det til en hver tid nyeste på markedet.

Redigert av pettersand (see edit history)

Og går man for eldre utstyr, så kan man glemme dette med lavt strømforbruk. Spesielt om man skal ha noe som kan brukes, altså noe som fungerer. Et av kravene jeg hadde, var at jeg skulle kunne se en moloåpning og hva som foregår der når tåka ligger tykk. Kan jeg ikke det, så har jeg ikke bruk for radar. Og da ble jeg rådet å gå for Garmin HD. Og den fungerer etter hensikten, testet og godkjent.

Når det gjelder radarer som kommer fra kommersielle fartøyer, så krever nok de også et strømtrekk som langt overstiger det en vanlig seiler kan levere. Jeg var forresten innom huggeriet i Grenå. Hulda fikk ødelagt kompasset nå i sommer. Mye artige greier der. Men også kompassene var av et kaliber som ikke vi fant å kunne bruke. Var ute etter et livbåtkompass, men de ble nok plukket på et tidlig tidspunkt i huggeprosessen. Men et besøk der for å snoke etter 'litt av hvert', anbefales. Skulle vi hatt behov for 'marine antikviteter', så ville vi kunne plukke med oss mye rart. Det var pidestaller med ratt og kompass i hauger, kasser med signalflagg, lanterner i hauger. Nå sporer jeg av igjen.

Men som jeg skrev i tidligere innlegg: Mye av det som lages innen radarfronten kommer fra Koden. Det er vel kanskje det beste stedet å søke.

Redigert av Hulda (see edit history)

Får kjøpe deg en brukt Furuno Navnet 1 med 7" fargeskjerm og en antenne enten 2.2 eller 4kw. Disse kan gå i strømsparingmodus, de står i standby og sveiper rundt etter par ganger ved gitt intervall for å sjekke om det er dukket opp noe på havet. Kan sette alarmområder også.

Seiler du på autopilot vil også kompass og gps bedre bilde på radaren uansett merke...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...