Mix Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Det er hva jeg har fått opplyst. Hvor har du fått opplyst dette ? Og hvilke produsenter er det snakk om ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Seatronic, kan ikke spesifisere 'hvem', kun at det blir produsert til flere. Men slik er det vel med all elektronikk, og andre deler for den saks skyld. Blant annet når det gjelder AIS, og den delen som har sviktet der, så er det blant annet en produsent av denne delen som leverer til flere. Brukere av denne delen er blant annet Digital Yacht, Raymarine, m.fl. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Jeg kan tenke meg det er for disse mer ukjente merkene Seatronic fører som Techmarine, Lorenz etc. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Garmin er visst også en av dem... Sitér dette innlegget Link to post
Snekkefart Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Glem at en skjerm heter multifunksjonsskjerm. Den kan brukes som radar, og bare det, hvis det er det du ønsker. En standalone radar koster gjerne i nærheten av det en med "tusen" andre muligheter gjør. Hva med å ha muligheten for radaroverlay på kart. En super funksjon for en lite erfaren radarbruker. Ser at Garmin har startet en radarkampanje så da kan du jo sjekke prisen på en 720skjerm med en 45cm HD antenne. Tror du skal kunne få en slik en til rundt 20K. Hiver du i en kartbrikke så har du plutselig mye mer morro også. Ingen av de store på fritidsbåtelektronikk (Raymarine, Garmin, Simrad, Lowrance) får sine ting produsert av Koden så vidt jeg vet. Alle de nevnte merkene har multifunksjonskjermer du kan bruke til bare radar hvis det er det du vil. Ingen av de lager dårlig radar heller. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Enig med Snekkerfart. Sjekk ut hva f.eks. Garmin og Raymarine har å by på. Selv har jeg en Garmin 720, og tenker å komplettere denne med bredbåndsradar etterhvert. Muligheten for for to plottere ombord er jo bare en fordel. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 (redigert) Jeg har Raymarine e7 og e7d multifunksjonsskjermer med Raymarine HD-radar i min båt og må si jeg er svært fornøyd med utstyret etter å ha brukt det flittig i én sesong. En funksjon som jeg liker veldig godt er muligheten til å vise to radarbilder med forskjellig rekkevidde og innstillinger samtidig. Desverre er denne radaren noe dyr (ca 17.000 på Seatronic.no), men den finnes også i en utgave uten "HD"-funksjon, den koster ca 9.500 på Seatronic.no. Hvis jeg ikke husker feil støtter denne også "dual range" funksjonen. Redigert 15.Oktober.2012 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kaskazi Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Jet ville vurdet en Lowrange bredbåndsradar med en Lowrange skjerm, f.eks. En 8,4" plotter. Dette kommer på omlag 25 båtpenger. Lagt over din prisantydning. Dette er en radar som passerte godt i en seilbåt. Lavt strömforbruk, ingen oppvarmingstid og meget gode ytelser. God fleksibilitet mp. Plissering fordi man ikke behöver å ta hemsydd til strålingsfaren som vel pulsradarer representerer. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2012 Når det gjelder lavt strømtrekk er Lowrance/Simrad sin bredbåndsradar i en egen klasse. Standardmodellen i dag heter 3G, det finnes også en mer avansert 4G modell. Grunnen til det lave strømtrekket er at dette er en halvlederradar, de andre bruker magnettron som sender (som i en microbølgeovn) Bortsett i fra de aller lengste rangene er bredbåndsradarene bedre enn andre domer, særlig på kortere ranger har de mye bedre oppløsning og separasjon enn konkurrentene. Som skjerm kan du bruke en Lowrance HDS eller Simrad NSS. Vil anbefale minimum en 8" skjerm. NSS har en stor skruknott som ved å trykke på den veksler mellom de forskjellige justeringene. De nye radarene fungerer så godt i automatisk modus at det er mye mindre behov for justeringer. Hvis du sjekker salgsdelen her på forumet vil du finne at jeg har en svært pent bukt HDS-8m tl salgs, dette er en bra skjerm til radarbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.