tveier Startet 13.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2012 Vurderer Sea Ray 240 sundancer. Ser ut som en pen båt, men har jeg har ingen erfaring eller kunnskap om denne båten. Lurer bl.a. på hvor god den er i sjøen, hvor fornuftig og praktisk innredningen er og evt andre ting som er verdt å vite om denne båten. Motoren er en Volvo Penta KAD 32. Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Hvor gammel båt ser du for deg? Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
tveier Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Den jeg ser på er fra 2004. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Alle amerikanske båter går veldig fint i sjøen. De er flinke med fart og sjøgang. Det ser du på bunnskroget konstruksjon. Videre er Sea Ray "luksusmerket" til Brunswick konsernet. Skal være litt mer gjennomført enn f. eks bayliner, selv om en kan av og til lure. Det du må vurdere mest er hvordan du har tenkt å bruke båten. Den er litt liten i overnattingsøymed og spesielt for lengre turer eller med flere folk. Ypperlig til en natt eller to, deg og madamen f. eks. Flott bår til dagsturer. Vannskilek går sikkert greit, selv om den vil bruke litt tid på å få opp folkene bak. Diesel vil jo for mange være ett +, hvertfall når den skal selges. Personlig vil jeg være forsiktig med å betale mye mer for diesel enn bensinmotor, da disse båtene er bygd for å ha en V-8 i rompa. Jeg mener personlig at det er mer optimal motor, ulempen er mer forbruk og høyere literspris. dette diskuterer vi på Båtplassen så vi blir blå, de fleste liker nok best at det sitter diesel i den, men hvor mye mer du skal betale for diesel versus bensin må du vurdere nøye. Hvis båten passer ditt forbruksmønster, vil jeg si at det en bra båt. Gir mye for pengene, ser tålig bra ut disse sundancerne, går veldig fint i sjøen og er ofte godt utstyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Bateman, har samme båt vi. Utveksle erfaringer på PM? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Støtter Jori, hadde en 250 sundancer, eldre (1996 mod) - fungerte helt fint. Tåler endel sjø, men har en tendens til å bore baugen ned i bølgene ved rolig fart rett mot været. Hadde merc 5,7 EFI (bensin) - mao kjenner jeg ikke kombinasjon KAD 32 / denne båten. Kan være litt ugrei i havn i sterk vind uten baugpropell, men der er vel de fleste i denne klassen like....litt vindfang og relativt lett i sjøen. Går veldig lett i plan. Mye båt for pengene sammenlignet med andre "dyrere" merker. Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
Bateman Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Jori - du har mail :-) Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
SF Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Jeg har tidligere hatt en Searay 240 Sundancer fra 1997 med en 2004 Steyr diesel og Bravo 3x. Jeg hadde gode erfaringer med båten de 3 årene jeg hadde den. Romslig 24 foter med stå høyde i cabinen foran og godt toalettrom. Deler av skroget er i Sandwich og isolerte bra, det var alltid svalt og godt i cabinen. Bra sjøegenskaper, men vandret litt fra side til side i lav fart og trivdes best i hastigheter over 20 knop. Med 240 dieselhester gjorde den 34-35 knop på topp, det slår meg at en KAD32 kanskje er i minste laget. Båten virket solid bygget, men selvsagt litt mye tepper inni båten. Jeg hadde en lekkasje ved fenderlista foran i baugen, inne i kabinen. Det viste seg imidlertid at teppene som den var kledd med gikk langt inn dreggbrønnen i baugen og at vannet trakk inn i teppene og kom inn i kabinen på den måten. Kappet vekk teppene i luka foran og problemet var løst. Jeg har i dag en Ibiza 23 med 190 HK diesel som har godt rykte ifht sjøegenskaper, men skulle jeg velge båt til å krysse sletta med i litt ruskevær så hadde jeg valgt Sea Ray’en. Den gamle min ligger for øvrig til salgs: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36694008 Jeg har ingen relasjon til han som kjøpte båten av meg og som nå selger igjen, så dette er ikke markedsføring fra min side, kun for info. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
ashfirelate Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 De er flinke med fart og sjøgang. Det ser du på bunnskroget konstruksjon. Generellt smalere en nordiske båter, Dette gir gode sjøegenskaper i høy fart, men gjør båtene mindre en mange av de nordiske merkene, både innvendig og utvendig. Selv har jeg ikke brydd meg for mye med dette, da fordekket var lite i bruk på min yankee, men når jeg skal ha ny båt nå, blir det med gode brede dollbord... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 Dette stemmer vell ikke helt for 240 Sundancer denne er 2,60 bred som tilsvarer det Nordiske båter i samme størrelse er. Noen av US båtene mellom 25-30 fot kan oppleves som smale. Slik jeg forstår det så er dette et resultat av at det markedet etterspørr der borte, er båter som trekkes på båthenger. Da er ikke stor bredde nødvendigvis av det gode. Sea Ray har levert en del modeller ihhv bred og smal utgave. . Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
ashfirelate Svart 15.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2012 (redigert) Er nok som du sier ett resultat av det markedet etterspør. 2,60 bredden er kjørbar på henger i statene, og dette spiller nok også en rolle. Om nordiske båter i samme størrelse har samme bredde eller ikke varierer vel litt, det jeg ville frem til var at jeg neste gang skal ha en bredere båt med gode doll bord. Løsningen med trapp langs cocpit, og gjennom vindskjermen syntes ikke jeg lenger noe om. Da jeg hadde båten plagaget det meg ikke. Redigert 15.Oktober.2012 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 http://cgi.ebay.com/ebaymotors/33-Foot-Searay-Sundancer-/181001343649?pt=Power_Motorboats&hash=item2a248552a1#ht_500wt_1182 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.