Zitt Startet 13.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2012 Hei! Jeg har planer om å ha båten liggende på sjøen i vinter, men har blitt fortalt at den da trekker så mye vann til seg at det påvirker vekten av båten betydelig. Resultatet skulle da dermed bli lavere maksfart til neste år. Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Hvorfor skulle båten trekke mer vann per tidsenhet om vinteren enn om sommeren? Den ligger jo på vannet i 6-7 mnd i sommerhalvåret. Det er mange som har båten sin på vannet året rundt, med unntak av en ukes "oppetid" om våren for å sjekke undervannsskroget, bytte anoder og stoffe. De båtene blir ikke mange hundre kilo tyngre for hver vinter på vannet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 13.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Jeg er enig med deg, Popeye70, men her er info jeg fikk av en kamerat; Båten behöver att torka ut också.. det är mycket vatten som suger in i skrovet och båten blir mycket tyngre när den ligger i hela året.. Jag har nu tagit upp båten på land.. den kommer tyvär inte att ligga inomhus i år eftersom det var fult hallarna i hamnen. Men det går bra än då med presenning över däcket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Myten om at glassfiberbåter trekker hundrevis av liter med vann er betydelig overdrevet. Tenk deg vekten av den delen av skroget som er under vann. kun glassfiberen, ikke resten av båten som innredning, motor og utstyr. På en typisk 30 foter prater vi godt under et tonn. At det tonnet skal kunne trekke hundrevis av kilo med vann er ganske så umulig.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 De fleste har vel behandlet undervannsskroget sitt med en primer under bunnstoffet, og mange primere for denne bruken gir et vanntett lag så ikke skroget skal kunne trekke vann. Sjekker du Hempel, International og SeaJet for å nevne noen, så har alle disse epoxyprimere som gir et hardt, vanntett skikt utenpå selve skroget. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 (redigert) Epoksy er mye mer vanntett enn gelcoat og polyester, men likevel vil også epoksyprimede båter trekke noe vann. Det går bare mye senere enn hvis ikke båten hadde blitt primet. Slik priming gjøres ofte med tanke på å unngå "glassfiberpest". Og ja, man utsetter problemet noen år, men dessverre, epoksypriming utelukker ikke nødvendigvis at pesten oppstår, det tar bare lengre tid. Til trådstarters spørsmål; det største hinderet for farten til våren blir nok heller groe enn at glassfiberen har trukket for mye vann Liker du å svømme (også under vann) fjerner du enkelt groen med f.eks. en støvelkost slik at båten blir glatt og fin under. Har gjort det selv ved flere anledninger. Så lenge du ikke børster gjennom det gamle bunnstoffet vil et selvpolerende bunnstoff ha effekt så lenge det er der. Børsting av vannlinje, der det gror mest ved akterspeilet og ikke minst propell og ev. drev gjør at det ofte kan holde fram til båten hives på land og stoffes på nytt. Redigert 13.Oktober.2012 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Hvis det er slik at skroget trekker så mye vann, ville det være vandalisme å sette båten på land når minusgradene kommer og vannet fryser...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Dette gjelder vel kun Bavaria båter ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Jeg er enig med deg, Popeye70, men her er info jeg fikk av en kamerat; Båten behöver att torka ut också.. det är mycket vatten som suger in i skrovet och båten blir mycket tyngre när den ligger i hela året.. Jag har nu tagit upp båten på land.. den kommer tyvär inte att ligga inomhus i år eftersom det var fult hallarna i hamnen. Men det går bra än då med presenning över däcket. Nå er jeg ingen ekspert på noe som helst, men; er det riktig at mengden vann som et skrog kan trekke til seg er begrenset av det totale volumet på den massen som utgjør skroget? Og hvor mye vann kan det trekke til seg etter din kunnskap og erfaring? 10% 20% Og hva blir det i liter på f.eks en båt som din egen? Hva jeg tror? MYTE! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Noen som kan ta en grov arealberegning på et skorg opp til vannlinja? Så gange det med gj. sn tykkelse på glassfiberen, da har vi ett volum. Dernest må vi ha ett tall på hvor mye vann en tror en volumenhet glassfiber kan ta til seg under normale forhold, for vi snakker jo ikke om delaminerte vasstrukne båter. Men egentlig er det jo mye arbeid for å motbevise det åpenbare. Det ligger titusener båter på sjøen hele vinteren i Norge, og resten av verden. Det ville vært allment kjent om det var et problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Hva jeg tror? MYTE! Jepp, kun en overdrevet myte... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Jepp, kun en overdrevet myte... De båtene jeg har sett på land for nedsliping og sparklejobb tror jeg at kan telles på maks to fingre, i havna hvor jeg ligger. Og jeg tror også, som det ble nevnt over, at dette hadde vært et mye større problem for båter som står på land i kulda uten å ha fått tørke opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Da konkluderer jeg med at jeg, med god samvittighet, kan la båten ligge ute i vinter også. Og er jeg heldig, som i fjor, får vi en mild og isfri havn. Da er det en sjanse for fersk torsk til jul. Jeg har forresten båten på land nå, for service og bunnsmøring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Alle båtene jeg har hatt har ligget ute året rundt, kun oppe for stoffing og vask. La båten ligge med god samvittighet og skitt fiske ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Det er ikke en myte, glassfiberen suger vann, uansett hvor mye epoxy du har smurt på. Men når glassfiberen er mettet med vannmolekyler vil den ikke suge mer. Dvs. at tar du båten opp vil den være litt lettere på våren den det den var på høsten fordi glassfiberen har tørket ut. Lar du den ligge i vannen holder den seg vel omtrent lik det den var på høsten fordi det ikke er "plass til" mer vann. Hvor mye vann vi snakker om vet jeg ikke, men uansett er det realtivt lite, så du merker neppe noen særlig forskjell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hjg Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Kan vær, men det er i småe mengder.. har hatt båt liggende ute de siste 4 årene, aldri merket noe.. mvh hjg Sitér dette innlegget bruk vest! Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 (redigert) Det gikk en tilsvarende tråd her for noen år siden hvor det ble fortalt at en som drev med plastbåter hadde skåret ut to identiske biter med glassfiber. Den ene gjorde han ingenting med, mens den andre biten ble påført epoxyprimer etter leverandørens forskrifter. Så senket han begge under vann og lot de ligge et halvt års tid. Etterpå veide han bitene og fant at den ubehandlede biten veide tildels betydelig mer enn den epoxybehandlede. Så kan jo de som ikke gidder å epoxybehandle båten sin trøste seg med at det der er sikkert bare noe forb. tull Husk ihvertfall at: "Hvis du ikkje beisa sjarken så synk han" Redigert 14.Oktober.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Nå er jeg ingen ekspert på noe som helst, men; er det riktig at mengden vann som et skrog kan trekke til seg er begrenset av det totale volumet på den massen som utgjør skroget? Og hvor mye vann kan det trekke til seg etter din kunnskap og erfaring? 10% 20% Og hva blir det i liter på f.eks en båt som din egen? Hva jeg tror? MYTE! Det maksimale opptak av vann i glassfiber er 1-1,5 % og maks-nivået nås etter 10-15 år. Det er nissetøys at det er noen "målbar" forskjell i båtens vekt om den ligger i sjøen eller ikke over en vinter. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Min båt har nå ligget ute i ca. 23 år uten epoxymaling og trolig uten ordentlig primer, da bunnstoffet har dårlig feste på store deler av båten. Kan ikke se noen endring i vannlinjen enda, så det kan ikke vere mange kg vann som er i skroget. Glassfiber som er mettet med polyester kan trolig ikke trekke vann, men hvis den ikke er det så er det mye større mulighet for at den kan trekke til seg store mengder vann. Da er del vel byggefeil, slurv, feil produkt..........? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Det maksimale opptak av vann i glassfiber er 1-1,5 % og maks-nivået nås etter 10-15 år. Med andre ord ikke mer enn skippern kan ta av i løpet av vintern .. . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 14.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 ......og det er omtrent hva skipperen i dette tilfellet trenger å ta av i vinter! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Er virkelig dette med epoxy så viktig? Mange båter har jo litt vann i kjølen innvendig, og det vannet dekket fort noen kvadratcentimeter med innvendig skrog. Da hjelper del vel ikke om den er aldri så tett fra utsiden? Men jeg har nå min på land, jeg. Og det har jeg tenkt til å fortsette med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Det er ikke en myte, glassfiberen suger vann Trekker vann ja, men at det er i slike mengder at det går ut over toppfart og båtens vekt betydelig er en myte... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 Vann innvendig i båten har ikkje trykk på samme vis som vannet utenpå skroget. Kjapp arealberegning av min tidligere båt på 27 fot, gir 23 kvadrat, og med tykkelse på 6-8mm(=7) så får vi volum på 1,61kubikk. Av dette kan da 1,5% vektøkning pga vann gi 24 kg. Dvs mindre vekt en gammelt bunnstoff normalt har når båten er 10 år. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Lensepumpe Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 (redigert) Er det jeg som har problemer med kommaplasseringen her? Jeg får 23 m2*0,007 m = 0,161 m3. Det skulle gi en vektøkning på 2,4 kg. Redigert 14.Oktober.2012 av Lensepumpe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.