Jump to content

Båten på sjøen i vinter.....påvirker det vekten på båten?


Zitt

Recommended Posts

Du kan ha rett i det. Eg såg for meg to nesten fulle dieseldunker på 1000liter når eg kom til 1,6kubikk ferdig glassfiber+polyester, og tenkte det var solid båtbunn det du .... :worry: Men totalt var båten 3800kg.

Dersom dette korrigerte tallet stemmer sånn ca , så inneholder undervannsskroget i en 27 fot båt sånn grovt mellom 160 og 200 liter "støpemasse" . Det er jo noe tykkere gods i kjøl osv , som eg ikkje har tatt høyde for.

Uansett så skal det vanskelig gjøres å plassere så mye vann i den laminaten, som noen har vert redd for.

Eg har snakket med en som meiner at det er mellom 400 og 700 kg letter båt han setter ut om våren, Hans båt var 33 eller 38 fot, husker ikkje.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det har nok mye å gjøre med matrialets evne til å trekke til seg vann. Vet om en "båt" som veide 11 tonn da den ble satt på vannet og ca,22 tonn da den ble tatt opp 4 mnd. senere. (trebåt brukt under innspillingen av en film der orginalen ble laget i 1947) Så ja noen båter innretter seg etter myten

Link to post
Share on other sites

Eg har snakket med en som meiner at det er mellom 400 og 700 kg letter båt han setter ut om våren, Hans båt var 33 eller 38 fot, husker ikkje.

 

Og den vekten skal representere vann som er tørket ut av selve skroget? Og hvor mange prosent vann tilsvarer det da?

 

Skeptisk!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis båten er 10 m lang og 3 m bred med 1 m dypgående formet som en skoeske. Tykkelsen på skroget settes til 1 cm. Hvis vann fyller hele glassfibervolumet så blir dette 560 liter, eller kilo om du vil. Det vil jo ikke være mulig med 100% vann, men 1.5 % som er mer realistisk blir da til 8.4 kilo. Dette er svært konservativ beregning med tanke på formen til skoesken I forhold til normale båter. Mellom 2-3 kilo er et bedre anslag. Dette vil vel ingen merke på en 10 m båt på 4-5 tonn.

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Sikkert fordi ingen skal bruke mange tusen kroner på dyre epoxyprodukter helt unødvendig, da svært mange kan få minst like godt resultat med noen strøk med en ordentlig god primer?

Er virkelig primere med tilfredsstillende vannbarriere så enormt mye billigere hvis de ikke er epoxybaserte?

Link to post
Share on other sites

Poenget er vel at skal du ha vanntette primere er det ikke annet enn epoxy tilgjengelig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...